Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Med dagens moderna bilar vinner man inget. Tror jag. Med lite äldre, ändrades viskositeten på dieseln. Var mycket lättare att starta i låga temperaturer. Men det hände inget fel elr ras. Om jag minns rätt, blandades lite bensin förr i tiden i diesel bränslet.
av kamilenski
Vojje skrev:Motorfotogen, var det :D .
Kan vara. Vi, jag och de som tipsade mig, blandade i lite bensin.
LITE! Det betyder inte 20% eller mer!

Tror etanol skulle vara bättre. Kan binda till sig fukten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vojje skrev:Håller bränslesystemet i trim.
Totalt galet enligt mig.

I en modern common-rail diesel pumpar bränslepumpen upp dieseln till 1500-2500 Bars tryck.

Det är enormt högt tryck, då behövs all smörjande verkan man kan få i pumpen, Att hälla i lite bensin försämrar ju smörjningen rejält så pumpen kommer inte att bli långlivad.
Användarvisningsbild
av apersson850
VolvoB20 skrev:Huvva...... Suger ut. Det låter som ett riktigt bilhandklar ful-knep, så gör ingen riktig verkstad.

Nej, man tar ned tanken och tömmer den, sen fyller man upp den men ren diesel.

Om man startat den så byts även filter och bränslesystemet rengörs innan motorn startas.

----------------------------

Vad är det för smäller du pratar om, det är när man har häll diesel i en bensiare, då smäller det för diesel är bara ca 25 oktan och bensinmotorn kommer där för att tokspika innan diselen har försvunnit ut.

Är det för mycket bensin i en dieselmotor går den inte att starta all pga att bensinen har så högt oktantal attt den aldrig självtänder av kompressionen i dieselmotorn.
Jag vet inte, eftersom jag inte hört smällarna själv. Det var mekanikern som berättade detta. Såvitt jag förstod var det Volvos officiella procedur de utförde, alltså suga ut bensinen ur dieselbilen.
För övrigt är min erfarenhet den motsatta. Med diesel i en bensinare händer ingenting, för gnistan tänder inte den rätt svårantändliga dieseln och kompressionen är inte hög nog för att få futt på den heller.

Att hälla lite bensin i dieseln är väl för att få den tåligare mot paraffinutfällning på vintern, antar jag?
av kamilenski
Just det!!! Nu har du fräschat upp mitt minne! Det hade med paraffin att göra!

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.