Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blixnabb
Snittar 0,61-0,63 just nu på vintern, antar att värmaren tar en del då färddatorn säger 0,55-0,57.
Känndes som att bilen drog betydligt mindre de första 100 milen snittade på under 0,5 på motorvägen (farthållare och 110km/h) i 70mil.
Värsta var 0,83 med mycket stadskörning och värmaren morgon och kväll(0,71 på färddatorn)
Provade en V70 med drive i 135mil innan jag fick V60, gick på 0,48 med 4 personer i bilen mestadels motorväg (den hade rullat ca 70 mil när jag fick den) den kändes snål i jämförelse.
Men jag vill nog återkomma i ärendet när det blir varmare så man inte använder värmaren och kör betydligt längre sträckor.
Men 0,45 känns som en utopi även om jag kör snällt.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/495668.html
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ingen DRIVe, men min diesel är ordentligt känslig för hur fort man kör. Så snart motorn ska över 2000 r/min och då knuffa det större XC70 karosseriet genom luften så börjar förbrukningen sticka iväg. V60 är förstås lite mer tvålkopp än vad XC70 är, men varvtalsberoendet finns nog i någon mån där också.
EU-körcyklen (som ju precis har med ämnet att göra, liksom vad alternativ som T3 drar har det) lär dessutom ha väldigt försiktiga accelerationer. Dagens lågvarvsstarka dieslar drar ju iväg duktigt i starten, om man vill, men de gör det inte gratis. Någon stans ska energin komma från, hur snåla de än är.

För att köra så snålt som möjligt ska man öka farten försiktigt, under ihärdigt växlande så att man hela tiden har så lågt varvtal som det går bra att köra med. Sen ska man helst sluta öka farten när man kommit så långt att man kan lägga i sexans växel (eller vilken nu den högsta är i aktuell bil). Något som brukar hända vid 70-80 km/h.
Glöm det där med att snabbt gå upp i fart och hoppa över växlar. Det går bara åt mer, då de tidvis olämpliga växelvalen under accelerationen ger för många motorvarv per kilometer, och den snabbare accelerationen kräver ett gaspådrag som ökar laddtryck och förbrukning i onödan. Nästan alla bilar har ju färddator nuförtiden, så det är lätt att prova själv vilket körsätt som blir snålast. Kör samma sträcka med samma sluthastighet, och stanna vid ett antal ställen längs sträckan. Nolla färddatorn före varje körning, med olika körstil, och se vilket sätt som är snålast. Trafiktom väg får förutsättas, så inget annat stör. Prova får ni se - ibland blir man förvånad. Om färddatorn inte visar helt rätt spelar ingen roll. Du jämför den bara med sig själv.
av fredrikwt
Detta tillför väl inget egentligen, men hade idag en resa från Norrköping till Örebro o tillbaka, då det var i tjänst fick jag en hyrbil till förfogande, en ny passat kombi 140 diesel bluemotion. Bilen hade rullat 360 mil. Mestadels landsvägskörning dvs runt 90, kortare sträckor i 110 och en tre st omkörningar så 140 nåddes. Ett par mil lugn stadskörning. Förbrukningen per mil landade på 0.42 med dubbat. Måste säga att jag är mycket imponerad, långt bättre än vår Ceed miljödiesel. Dessutom har passaten en ok motor även om den inte är nån raket...

Sen är det svårt att gilla passat i övrigt, risiga stolar jmf med Volvo men ok komfort o ganska tyst o komfortabel... Men så slätstruken, väcker inga som helst känslor åt nåt håll - det är verkligen bara das auto, en bil.
Användarvisningsbild
av hållundan
Tankade för första gången idag. 0,69 uppmätt vid pump. Mestadels stadskörning och en hel del värmare.

Vet inte om det är bra, mindre bra eller okej. Visst, ett stort steg från 1,1 liter/mil i den tidigare törstiga saaben...
Användarvisningsbild
av XC60D3
Har absolut inget med V60 att göra, men jag har 0,67 l/m med min XC60 FWD manuell på 2342 mils körning. Bästa tanken 0,6 l/m (113,5 mil). Sämsta tanken 0,75 l/m (85,1 mil). Jag pendlar mycket på motorväg, men mellan min sämsta och bästa tank skiljer det 1,5 dl pga snabbare och hetsigare körning. Har 114 mil på mätaren just nu, dax att tanka. Så det handlar mest om var man kör och hur man kör. Därför är jämförelser mellan olika bilägare ganska intetsägande, om man inte vet att man har samma mix mellan stads/landsväg och har ett snarlikt körsätt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Spoiler »
Vad håller du för hastighet på motorvägen oftast? Kör du mycket med farthållare (isåfall ACC?) eller släpper du av lite i uppförsbackarna för att få ner förbrukningen?

Det är imponerande siffror med tanke på XC'ns vikt och luftmotstånd!

/Martin
Användarvisningsbild
av Landkrabban
Min V60 Drive har nu gått 2500 mil och mätt på pump ligger jag på 0,51 från första milen, vilket är helt OK.
Några upptäckter på vägen:
Något snålare efter ca 1000 mil
110 till 120 km/h = minst 15% högre förbrukning
Farthållare = 10% lägre förbrukning
Motorvärmare under +5 grader spar droppar och tid
Ecoutbildningen som ingår vid köp lärde mig mycket om snålkörning.
Fel tryck i däcken märks direkt kör alltid med 3,0
av svartsvart
Min V60 Drive drog när den var helt ny runt 0,61l/mil, men nu efter snart 600 mil så har snittförbrukningen sjunkit till ca 0,55l/mil vilket jag tycker är helt ok med tanke på bilens storlek. Kör väldigt blandat, en del korta stadssträckor och en del längre (6-10 mil) på motorväg (brukar hålla mig runt 120km/h där).

Funderar om jag har för lågt däcktryck? Har för mig att det ska vara 2,4 bar enligt bruksanvisningen, vilket jag också har i däcken. Dock ser däcken ut att ha lite luft i sig...
Landkrabban skrev:Fel tryck i däcken märks direkt kör alltid med 3,0
Skiljer sig däcktrycket mellan olika fälg och däckkombinationer? På vinterhjulen har jag 16" fälg och har för mig att däckdimensionen är 195/55. Sommarhjul är 17" med 235/45. Kan jag alltså utan konstigheter trycka in 3,0 bar i båda dessa uppsättningar?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]