Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev: När ni säger att XC60 är "pappigare" invändigt så skulle det vara intressant om ni beskriver var och varför ni tycker så.
Jag tycker själv inte att det är så.
Jag tycker framförallt att det är plasten som är pappig och känns/ser tunn ut, spontant på följande ställen:
Dörrsidor, konsollerna på sidan av mittkonsollen, c-stolpebeklädnaden, solskydden, plasten runt radiodisplayen (jag har ej Sensus).

Att stänga/öppna en XC60 dörr känns inte alls lika premium som att öppna/stänga på en 10 år gammal V70N, tycker jag.

/Martin
Det enda stället som jag kan tycka känns plastigt är just C-stolpens nedre del som är plastig. i övrigt kan det vara så att man förbättrat kvaliten från MY09 till MY11B/MY12.
Men jag jämför endast med V70II, det finns fabrikat som är bättre kvalitetsmässigt totalt sätt, men som Volvo tycker jag S/V/XC60 är bland det bästa de fått fram !
De V70:n som jag har haft, My,-00, -02, -04 där var inte intredningskvaliten speciellt mycket att hurra för, det var väl där jag hade önskat att man gjort ett krafttag och en av anledningarna jag bytte till BMW
Senast redigerad av 1 Steff 99, redigerad totalt 0 gånger.
Steff 99 skrev:Det enda stället som jag kan tycka känns plastigt är just C-stolpens nedre del som är plastig. i övrigt kan det vara så att man förbättrat kvaliten från MY09 till MY11B/MY12.
Men jag jämför endast med V70II, det finns fabrikat som är bättre kvalitetsmässigt totalt sätt, men som Volvo tycker jag S/V/XC60 är bland det bästa de fått fram !
De V70:n som jag har haft, My,-00, -02, -04 där var inte intredningskvaliten speciellt mycket att hurra för, det var väl där jag hade önskat att man gjort ett krafttag och en av anledningarna jag bytte till BMW
Smaken är som baken, tur det :) Jag upplevde min V70 01 jag hade tidigare som långt mer påkostad i inredningen än XC60'n.

Men du kan väl inte tycka solskydden in XC60 är ok, eller? Det är behagligare att lägga ögonen rakt in i solen än på dom plastlapparna.

Med detta sagt tycker jag alltså inte XC60 är dålig på något sätt, bara att det finns förbättringspotential och att man snålat lite vid några materialval.

/Martin
Solskydden kanske sitter för när mina ögon :oops: men jag upplever ingen skillnad på dessa i förhållande till V70:s
Men du har rätt att det finns potential att höja kvaliten, det skulle jag inte alls ha något emot , en skinnklädd instrumentbräda och C-stolpar med mjukare stoppning exv.... 8)
Jag har testat stolarna i V70II innan jag köpte min V70N. Mycket bättre i N !
Synd. För att jag gillar den nya Volvon. Men har man stor rumpa, vill man ha bekvämma stolar :)
kamilenski skrev:Jag har testat stolarna i V70II innan jag köpte min V70N. Mycket bättre i N !
Synd. För att jag gillar den nya Volvon. Men har man stor rumpa, vill man ha bekvämma stolar :)
Tidiga sportstolar i V70N tycker jag är mycket bättre än V70N komfortstolar, sena V70N sportstolar, V70II stolar och XC60 stolar. Men smaken är som baken, ett uttryck som pasar väldigt bra i detta sammanhanget :)

/MArtin
Steff 99 skrev:När ni säger att XC60 är "pappigare" invändigt så skulle det vara intressant om ni beskriver var och varför ni tycker så.
Jag tycker själv inte att det är så.
Jag upplevde V70II mycket sämre i passform och i sammansättning, även framstolarna (dynamic) var både kortare och känslan att stoppningen var tunnare(skinnklädsel)
Jag upplever kvalitetskillnad på vissa detaljer på XC60 från MY10 till MY11B. Jag har haft båda i summum-utförande. Båda är väl ihopskruvade inget knirr el liknande men jag kan nästan slå vad om att:

- Skinnklädseln har blivit tunnare
- Ratten har en annan skinnkvalitet (också tunnare)
- Ljudisoleringen runt dörrarna (listerna?) har blivit sämre
- Nyckelinmatningen är enklare (utan elmotorassistans) Fakta!

Däremot är High performance (multimedia på MY11B) ljudanläggningen och även känslan i knapparna till Sensus bättre än tidigare.

Om jag har rätt, så påverkar ju alla dessa detaljer en hel del av körupplevelen (man använder allting varje gång man kör bilen.

Jag tror helt enkelt att Volvo bytt underleverantör på dessa detaljer. De skulle inte heller förvåna om de olika fabrikerna har olika underleverantörer.

V70II/XC70II tillverkas i Torslanda (av Svenskar)
XC60 tillverkas i Gent, Belgien (av Belgare)
Att bilmodeller qv de första årsmodellerna har bättre och mer påkostat material är ju mycket vanligt, det ju första årsmodellen som nagelfars av journalisterna. Kolla på gamla V70N till exempel, förtsaårsmodellerna har tjockt fint skinn runt hela stolarna, sedan örjar man snåla, tunnare skinn, facken på stolarna blir helt plötsligt vinl istället för skinn etc. Inredningspaneler blir bara grå plast iställt för almnium och träimitaton.

Synd att volvo verkr göra likadant på XC60, men jag är inte förvånad. Tur man har en äldre årsmodell:-)

/Martin
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]