Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
gruntemannen skrev:Nu har jag efter många om och men fått tag i en bra person på VOC callcenter som håller i ärendet. De använder sig utav WirelessCar som tjänsteleverantör och de försöker nu lösa problemet.

Det känns lite surt att jag som slutkund skall behöva lägga tid och dra i detta men samtidigt förstår jag att verkstaden står lite handfallna eftersom det inte har med bilen i sig att göra. Dock tycker jag att Volvo borde ha bättre rutiner för detta och informera VOC och/eller verkstaden om hur man hanterar denna typ av problem.

Nu har jag i alla fall mailat en skärmdump från telefonen som visar problemet till VOC och de i sin tur mailar den vidare till WirelessCar supporten. WirelessCar säger sig förstå problemet men får tydligen inte prata med slutkund direkt så det blir till att köra det via VOC.

To be continued...
Verkar ju bara bli fler och fler som har problem med Volvo On Call, i mitt fall skulle jag utan tvekan föredra om den inte fungerade alls jämfört med som nu att den konstant ringer upp Volvo On Call eller SOS på eget initiativ. Hoppas ändå du får ordning på det för det är nog ett bra system om man bara får det att fungera
av gruntemannen
Nu ringde den hjälpsamma tjejen på VOC efter att ha jobbat med WirelessCar supporten. De har nu "omprovisionerat" mitt konto men problemet kvarstår. Dock kan jag nu se att jag har en timer inställd (ställde den imorse från bilen) men status på värmaren är fortfarande "Väntar på värmare". Nu skall de involvera utvecklare för att leta vidare.

Har för mig att WirelessCar har BMW med flera som kunder för liknande tjänster. Undrar om de har strul de med eller om det bara är Volvo som kapat utvecklings kostnader....
Användarvisningsbild
av crumpets
De lär knappast ha en helt unik tjänst för varje bilmärke. Problemet finns med största sannolikhet hos alla deras kunder.
Din tråd är mig veterligen den första VOC-problemtråden av det här slaget och den är ju inte särskilt aktiv sett till antalet bilägare som finns här. Du har nog helt enkelt råkat ut för ett väldigt ovanligt problem, tråkigt nog.
av gruntemannen
Ja, man får hoppas det i alla fall. Minns dock att jag kollade på nya BMW 5 serie touringen i höstas innan jag skaffade Volvon och då kunde man köpa till "förberedelse" för tjänst liknande VOC men den inte var klar ännu. BMW kanske testar mer innan de släpper funktionen.
av chrand
I och med att det inte verkar vara ett allmänt fel, så tippar jag på att det är ett hårdvaruproblem (sensor) som triggar detta.
av TasselT
gruntemannen skrev:Nu har jag efter många om och men fått tag i en bra person på VOC callcenter som håller i ärendet. De använder sig utav WirelessCar som tjänsteleverantör och de försöker nu lösa problemet.

Det känns lite surt att jag som slutkund skall behöva lägga tid och dra i detta men samtidigt förstår jag att verkstaden står lite handfallna eftersom det inte har med bilen i sig att göra. Dock tycker jag att Volvo borde ha bättre rutiner för detta och informera VOC och/eller verkstaden om hur man hanterar denna typ av problem.

Nu har jag i alla fall mailat en skärmdump från telefonen som visar problemet till VOC och de i sin tur mailar den vidare till WirelessCar supporten. WirelessCar säger sig förstå problemet men får tydligen inte prata med slutkund direkt så det blir till att köra det via VOC.

To be continued...
Det stämmer att det är WirelessCar som tillsammans med Telenor (eller Europolitan från början) utvecklat VOC. Det finns lite info om detta här: http://www.wirelesscar.com/?page_id=26
Jag har några konsultkollegor som sitter på WirelessCar - dock inte hos VOC, men enligt dom ska det ha varit en del serverproblem på senaste tiden hos VOC.

Visst kan man tycka det är trist att man inte kan få ha direktkonkt WirelessCar-supporten, men jag lovar - det skulle inte funka om alla Volvoägare med VOC skulle ringa ditt så fort något strular - utan det ska vara VOC man ska ringa och så ska dom sin tur vid behov ta hjälp av sin "backline" som är WirlessCar-supporten.

Något som jag saknar är ett vanligt webgränssnitt för VOC som alternativ till Iphone/Android apparna. Alla har ju inte tillgång till en smartphone och är man t ex utomlands och vill kolla att bilen mår bra på parkeringen så är det bara att slinka in på ett något ställe där man kan låna en dator och kolla.

/ TT
av gruntemannen
Jo, man kan ju förstå att det behövs ett lager mellan slutkund och WirelessCar. Men det jag saknar är en rutin för att hantera såna här problem. Jag har säkert ringt VOC 10 gånger innan jag fick tag på en tjej där som ens förstod problemet och var villig att ringa deras support. En gång fick jag till svar efter att ha försökt förklara problematiken "Så du behöver en bärgning?". Då ska man tänka på att jag åtminstone inbillat mig att jag var väldigt lugn och pedagogisk.

Verkstaden förstod ännu mindre av problemet och de kunde bara uppdatera det programvaror som fanns i bilen till de senaste. Jag vill tillägga att alla jag varit i kontakt med har varit väldigt tillmötesgående och hjälpsamma efter förmåga.

Nu har jag i alla fall fått svar från VOC via min kontakts personliga mail att WirelessCar satt utvecklare på problemet och att hon förväntar sig svar om några dagar som hon sedan skall vidarebefordra till mig.

En webportal där man som bilägare kan gå in och hantera sin VOC och även om det skulle behövas kunna skapa supportärenden hade nog varit en bra sak..
av gruntemannen
Fick mail från WirelessCar genom VOC där de bad mig om möjligt testa att koppla upp mig mot bilen via en Android telefon och det fungerade klockrent! Klurade på om det var något stök med min egen iPhone och ominstallerade VOC appen men inte då. Testade även att installera samma app på min frus iPhone men inte heller det fungerade.

Fortsättning följer...
av XC70daniel
Äntligen.. vi kanske närmar oss en lösning.

jag har gjort precis samma sak, installerat om appen ,men utan resultat, fått android att fungera, men vill inte använda android utan min Iphone!

Måste vara ett stort antal som har problemet nu!
av Raymond
Sakset fra Volvo:

Volvo On Call
Vi har för närvarande problem vid aktivering värmare med Volvo On Call appen tillsammans med Iphone på vissa bilar. När man försöker starta värmaren så får man meddelande om: " Information - Du väntar redan på en aktivitet som måste avslutas innan du kan starta en ny" WirelessCar tillsammans med Apputvecklaren håller på att undersöka detta. Ingen information om när detta kan vara löst finns. THD
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]