Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

matsa71 skrev:Borde det inte sitta ett SIM-kort gömt någonstans?
Om du kunde rycka det så slipper du problemet tills dom löst det hela.
Precis vad jag trodde när jag matade in den 9-siffriga PIN-koden, men när jag plötsligt på skärmen såg hur Volvo On Call självaktiverade sig någon dag senare börjar jag undra om jag var med i någon japans skräckfilm. Vid det här laget skulle jag inte bli det minsta förvånad om det började ringas även utan SIM-kort :)
apersson850 skrev:Tidigare satt det i handskfacket, men där finns det inte i min bil, i alla fall. Fast nödsamtalen går förmodligen fram även utan SIM-kort. Det gör de ju från en vanlig telefon också.
Skulle inte tro det för SOS-samtalen verkar faktiskt inte gå till SOS (112) som man skulle kunna tro utan också till Volvo On Call. Åtminstonde har jag hamnat där en 10-20 gånger när jag inte lyckats stoppa uppringningarna och det står "Ansluter till SOS" på skärmen. Känns extra betryggande med tanke på att i flera av fallen när jag blivit uppkopplad mot dem har dom inte kunnat höra något jag sagt på min sida (i vanliga mobilsamtal fungerar allt dock utan problem så det lär inte vara hårdvarufel).
Ja, just det, det stämmer. Jag har läst att även SOS-samtalen går till Volvo On Call, som i sin tur kan kontakta larmoperatören, om det bekräftas att det är ett skarpt läge.
Så utan SIM-kort borde den hålla käften, i alla fall.
SIM kortet sitter inbyggt i telefon/VOC enheten som sitter säkert skyddad någonstans bakom hanskfacket.
Det är inte gjort så man kan ta bort den.

Nu för tiden finns väl aldrig något separat simkort för telefonin, utan man använder ju oftast sin egna telefon via bluetooth.

En sak med att SOS samtal går via Volvo On Call är att de får upp exakt position på bilen också, lättare för räddningtjänsten att hitta då, om man inte själv vet exakt var man är.
matzen10 skrev:
apersson850 skrev:Så utan SIM-kort borde den hålla käften, i alla fall.
I vanliga fall, men inte den här zombie-varianten som Improwise verkar ha fått tag på. Återstår bara att köra nålar i en voodoo-docka nu... :twisted:

M V H
---> Matzen
Om servicen nästa vecka inte lyckas få ordning på det hela är jag absolut beredd att testa :D
av TasselT
Intressant tråd och intressant problem.
Om jag spånar lite i varför den självmant håller på och ringer både VOC och SOS så skulle min gissning bli att det mest troliga är att det blivit något fel i knappsatsen i taket där man trycker på SOS resp VOC knappen.

Att den återaktiverat sig själv trots att du avvaktiverat VOC gissar jag beror på att SOS-knappen ska man alltid kunna använda även om VOC-funktionen är avvaktiverat, och därför sker en automatisk aktivering när man trycker på SOS-knappen.

Så en kontroll av kablaget från SOS/VOC knapparna i taket samt knapparna/knappsatsen är det första jag skulle göra.

/ TT
En liten statusrapport på detta, efter 3,5 dagar hos Bilia verkar det som de fick ordning på problemen. Men det verkade ha krävts att typ alla som jobbade där var involverade, liksom ett par ingenjörer från Volvo. Exakt vad som var fel fick jag aldrig riktigt besked om, men telefonidel och säkert lite till byttes ut helt och sen dess har jag tack och lov sluppig ännu fler samtal. Har dock inte provat att trycka själv ännu för att se att det fungerar när man verkligen vill det, njuter så mkt av tystnaden och är rädd att det ska börja om igen annars...
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]