Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

amullo skrev:Samma problem med min D3.
Vakuumet är tomt så man får pressa på ordentligt på bromsen för att kunna starta motorn.

Sjukt enerverande på en bil som inte ens fyllt tre år. Min förra BMW har inte släppt på vakuumet på de 8 år jag hade den och gör det fortfarande inte enligt pappsen som tagit över den.
Har också samma sak på min V60 D3 -11 Men man behöver ju inte pressa järnet för att den ska starta. Precis som någon skrev tidigare så räcker det ju att lägga foten och trycka lätt på bromsen, trots att den är stenhård, för att bilen ska fatta att du bromsar och därmed starta upp.
Min XC60's pedal kan va lite hård när den stått still några dagar, men den är aldrig stenhård, även om den stått i flera veckor.
Nej, men det känns inte så "premium" att pedalen är extremt hård när bilen skall startas.
Enda andra gången jag varit med om en så hårt pedal som efter att min V60 stått mer än 24t var en 10 år gammal Renault..

Volvo borde kunna bättre.
Plockar fram denna gamla tråd igen då inget svar på problemet framkommit. (Som ni förstår har jag samma problem. )

Kort sammanfattning:
V60 my 16, T4 aut.
Vid start så är bromspedalen ibland stum/hård. Om jag dessa gånger lägger foten på bromsen med normalt tryck så lyser bromsljusen men vid tryck på startknappen så får man meddelandet att trycka ned bromspedalen för att starta :shock: . Då blir det till att trycka hårt på pedalen för att starta. Så fort motorn spinner igång så "mjuknar" pedalen och blir normal.
Första gången detta dök upp var i december då tempraturen låg runt nollan. Sedan har det fortsatt från o till hela vintern, främst vid minusgrader. Nu händer det (fortfarande sporadiskt) även vid plusgrader, häromdagen var det 8 plus. Senast igår (6 plus) tog det bara 30 minuter innan pedalen var hårt (dock inte stenhård).

Verkstaden har aldrig hört talas om detta :shock: . De har heller inte lyckats få fram felet. Istället skickades en rapport till Volvo. Detta var nu 2 månader sedan. Nästa vecka är det dags för service och snart går garantin ut. Vore bra att ha med några erfarenheter från er andra som råkat ut för detta inför det besöket.

Kan tillägga att första vintern hade jag inte detta problem. Så något är fel. Men vad? Har någon fått detta problem löst?

H/Leif
Min XC70 - 16 (aut) är lika också. Jag har haft den i två vintrar nu och den var inte så här förra vintern. Då kunde den stå 3-4 dagar utan att det blev så här. Nu händer det så fort den har stått över natten. Dock så behöver jag inte trycka speciellt hårt på pedalen för att den ska starta.
Tänkte jag skulle se om det blir bättre när det blir varmare ute men det tycks inte hända i år :(
Jag är helt klart inte ensam om att ha problemet. Men är det bara jag som talat med en verkstad om det?
Jag får en känsla av att det handlar om ett material fel som visar sig efter 1-2 år. När är era my-16 bilar tillverkade?
Min kom till världen i maj-15 (tror nästan jag fick första vea t4:an till kund :lol: ).

Jag lovar återkomma med besked om vad verkstaden säger nästa vecka.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]