Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S60 T6 R-design Polestar är bilen man vill ha! Går som ett as! :twisted:

Otroligt bra chassi och drivlinan är GRYM! Automatlådan är hur smidig och mjuk som helst i D-läget, går att köra riktigt snålt! Sen när man lägger i antingen S eller växlar själv är lådan grymt rapp med ruggit bra gasrespons!

Behöver jag säga att jag är helt såld? :oops: :wink:

Det är en bil man inte ska prova om man inte kan köpa den. Jag har kört rätt mycket med en sån och jag ville verkligen inte lämna tillbaka den! :|
Hur snålt kan du köra den. Inte för att det har det slutliga avgörandet för att köpa en T6:a, men kul att veta i jämförelse med min T5:a. Det är nog snarare steget i prislappen från en T5 till T6 som plånboken inte tycker om :cry:
crumpets skrev:
Linqid skrev:Ja, jag förstår inte varför Volvo ska ha så svårt för att göra bra manuella lådor. Lådan i våran 2,0F är rent ut sagt usel. Långa, odistinkta slag och noll känsla. Tur att vi bara kör 600-700 mil om året med den, annars hade det inte funkat. Ska snart bytas, tack och lov...

På den punkten ligger tyskarna fortfarande långt framför.

2.0F och T5 är ju båda fordmotorer med fordlådor.
Ok, trodde det enbart var 1,6l motorerna T3/T4 som var ford, och att T5 (2,0) var en volvo snurra.
Förövrigt så måste jag säga att lådan till T3 är helt ok i förhållande mot övriga volvo modeller jag haft.
Senast redigerad av 1 chrand, redigerad totalt 0 gånger.
En S60 T5 vill man ha, dock inte den för europeiska marknaden. För USA finns den gamla hederliga T5:an med 2,5 liter och 250hk. Körde en hel del sådana i somras då jag jobbade på Volvo International. En riktigt kanonfin motor med bra drag. Lite väl villig att spinna med framhjulen så föredrar nog T6:an ändå. Om man klarar sig utan parkeringsradar och xenon kan man få en splitterny med taklucka och Sleipner för 230.000. Man kan säkert ta kontakt med exempelvis Exclusive Cars som ordnar med import av bilar från USA. Helt klart värt det och något jag absolut skulle gjort om jag hade pengarna.
XC90_Executive skrev:S60 T6 R-design Polestar är bilen man vill ha! Går som ett as! :twisted:

Otroligt bra chassi och drivlinan är GRYM! Automatlådan är hur smidig och mjuk som helst i D-läget, går att köra riktigt snålt! Sen när man lägger i antingen S eller växlar själv är lådan grymt rapp med ruggit bra gasrespons!

Behöver jag säga att jag är helt såld? :oops: :wink:

Det är en bil man inte ska prova om man inte kan köpa den. Jag har kört rätt mycket med en sån och jag ville verkligen inte lämna tillbaka den! :|
Jag kan bara hålla med på alla punkter (förutom att den går att köra snålt, men allt är väl relativt), S/V60 T6 är den absolut mest underhållande bil volvo har producerat någonsin. Jag har bara kört den med Four-C men jag förutsätter att orginalchassiet är helt okej också då det är finfint på D5 AWD och T5 R-design.

440k får man en V60 Black R för. Det är massor med massor med pengar, men jag måste ändå säga att det är ett otroligt bra pris för vad man får. Volvos toppmodeller är verkligen prisvärda, och speciellt de paketerade varianterna som t.ex. Black R.

/Martin
crumpets skrev:
Linqid skrev:Ja, jag förstår inte varför Volvo ska ha så svårt för att göra bra manuella lådor. Lådan i våran 2,0F är rent ut sagt usel. Långa, odistinkta slag och noll känsla. Tur att vi bara kör 600-700 mil om året med den, annars hade det inte funkat. Ska snart bytas, tack och lov...

På den punkten ligger tyskarna fortfarande långt framför.

2.0F och T5 är ju båda fordmotorer med fordlådor.

Nu har jag inte kört förra T5, men stämmer det som martinS sa att den lådan var bättre så borde det ju innebära att volvo själva kan göra trevliga lådor, men att däremot ford är dåliga på det.

F.ö. kan jag bara instämma i att det är lite märkligt att inte ens T6 begåvats med paddlar.
Sant, men totalt ointressant för mig som köpare om motor och låda är utvecklade av Ford eller Volvo. Fakta är att de manuella lådorna i Volvo är både ett och två steg efter tyskarnas diton, vilket är trist för oss som fortfarande gillar att spaka ibland (även om aut är superskönt!).
Snål beror givetvis på hur man ser det.

Låg på 1,32l/mil vid 90% stadskörning, resten blandat snabb landsväg/motorväg. För det mesta med sportläget i! ;-//

Vid ren landsvägskörning visar färddatorn (ingen mer exakt mätning) ca 0,65-0,7.
XC90_Executive skrev:Snål beror givetvis på hur man ser det.

Låg på 1,32l/mil vid 90% stadskörning, resten blandat snabb landsväg/motorväg. För det mesta med sportläget i! ;-//

Vid ren landsvägskörning visar färddatorn (ingen mer exakt mätning) ca 0,65-0,7.
Siffrorna du anger skiljer sig ju inte mycket ifrån min C70 T5:a i stads-, landsväg- och motorvägskörning. På motorväg (taket på) i hastigheter 120-130 km/h kan jag komma ner i ca 0,75 l/mil.
Stadskörning så har alla högre förbrukning, så dina siffror skrämmer mig inte, utan ger en positiv syn på en T6:a i förhållande till körglädje och komfort.
XC90_Executive skrev:Jag kör bl.a en MY12 C70 T5 aut Polestar (250hk/370nm). Har gått ca 350 mil hittills. Den drar mer än S60 T6 Polestar med 329hk/480nm!
Det låter lovande angående förbrukningen jämfört med T6 och T5 (om man vill ha T6 förstås). Nu tror jag din C70 T5 drar mer än min då du har automat och jag manuell. T6 är inget dåligt alternativ gentemot T5. Funkar All inclusive (försäkring, service mm i ett paket) i prissumman för bilen om man köper en S/V60 T6 MY11 med ca 1000mil på mätarn och om man köper den på Bilia eller någon annan Volvo återförsäljare, eller gäller All inclusive bara nya bilar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.