Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
MartinS skrev:Jag har segin 17" på vinterdäcken, med 235/65.

Den drar ju soppa, inget snack om saken. Det lägsta jag skådat på färddatorn (som stämmer riktigt bra) har varit 0,99L/mil. Normalt med mitt körmönster är 1,2, då är det mycket motorväg, lite landsväg och några kortare körningar till affären. Kör man lite aktivt så blir det mer.

/Martin
Jag ligger på 1,2 - 1,4 på min XC60 T6 (Polestar). Men då är det mestadels körning i riktig stadstrafik med rätt så tung gasfot av och till :D
av S80V8AWD
XC90_Executive skrev:T6 är strypt. Den hade gått betydligt fortare annars.
Blev väldigt nyfiken när du sa att den är strypt. Syftar du genom mjukvaru-väg? Alltså så försvinner strypningen om man t.ex. Polestar-optimerar den? Eller är den strypt på något annat sätt? Jag frågar då det lutar lite åt ett köp av just en T6a i en XC60 framöver :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ja, mjukvara och nej, den försvinner inte efter Polestaroptimering.

T.ex en S/V60 T6 Polestar gör 260km/h på mätaren, sen tar det helt stopp.
Användarvisningsbild
av crumpets
Med strypning menas ju här en fartspärr alltså.Bäst att skilja på begreppen. Inte strypt som i att den har mycket mer kraft att ge, utan strypt som att vid en viss hastiget klipps kraften.
Polestar lockar således ut det motorn har att ge vid alla hastigheter -utom- vid den spärrade.
av S80V8AWD
XC90_Executive skrev:Ja, mjukvara och nej, den försvinner inte efter Polestaroptimering.

T.ex en S/V60 T6 Polestar gör 260km/h på mätaren, sen tar det helt stopp.
crumpets skrev:Med strypning menas ju här en fartspärr alltså.Bäst att skilja på begreppen. Inte strypt som i att den har mycket mer kraft att ge, utan strypt som att vid en viss hastiget klipps kraften.
Polestar lockar således ut det motorn har att ge vid alla hastigheter -utom- vid den spärrade.
Okej, då förstår jag, tack!
Användarvisningsbild
av apersson850
Detta lär väl ha att göra med att i och med att Volvo står bakom Polestartrimmandet, så kan de inte tillåta högre toppfart, för det är inte nödvändigtvis så att bilens bromsar och liknande komponenter är godkända för det. Däremot kan det få gå snabbare att nå toppfarten.
Användarvisningsbild
av MartinS
Med risk för att få 2000 vuxenpoäng så räcker ju 210km/h rätt långt.. I allafall för mig. Men att ta sig upp till den hastigheten fort är ju alltid trevligt.

/MArtin
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Såg en Heico-trimmad S60 T6 med GPS-mätare inkopplad. Den snuddade vid ca 270 innan han behövde bromsa. Konstigt för det är ju godkänt av Volvo Tyskland!
av S80V8AWD
apersson850 skrev:Detta lär väl ha att göra med att i och med att Volvo står bakom Polestartrimmandet, så kan de inte tillåta högre toppfart, för det är inte nödvändigtvis så att bilens bromsar och liknande komponenter är godkända för det. Däremot kan det få gå snabbare att nå toppfarten.
Så med andra ord så skulle mycket väl fristående aktörer som BSR, Rica osv ta bort fartspärren vid en eventuellt lansering av ett trim till T6:an? Är det inte reglerat i registreringsbeviset vilket toppfart bilen får ha som max förresten?
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]