Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Biltoken skrev: Svårt för Volvo att ställa några krav för en så liten biltillverkare.
Är det några andra biltillverkare som standardmonterar dieselvärmare?
Jag tror tvärtom att Volvo är en stor kund för Webasto.

Däremot vet jag inte om de värmare som installeras i Volvo-bilar är modellspecifika, eller om de som eftermonteras i t.ex. en Audi A4 är identiska?

Den värmare som satt i min gamla (bensin-) bil luktade nästan ingenting, däremot lät den betydligt mer.

Jag har haft värmare i 11 år, det är både bekvämt och trafiksäkerhetsbefrämjande att köra en stund innan man åker. det är inte kul när vindrutan får imma och eller frost efter 100 meters körning....

Min bil är inne för service/reparation av värmaren för femte gången på ett år, den gamla gick sönder två gånger på 10 år.
mikebike skrev:
Biltoken skrev: Svårt för Volvo att ställa några krav för en så liten biltillverkare.
Är det några andra biltillverkare som standardmonterar dieselvärmare?
Många märken har dieseldrivna extravärmare men få har parkeringsvärmarefunktion & tidur som standard. Till en nyare Toyotadiesel kostar tidur (inkl cirkulationspump osv, rätt mycket jobb att installera) över 10.000 kr men själva värmaren sitter som standard.
Mjukisdjur skrev:inte har någon koll på hur mycket diesel värmaren drar per timme på ett ungefär?
6 dl.
StringerBell skrev:
Mjukisdjur skrev:inte har någon koll på hur mycket diesel värmaren drar per timme på ett ungefär?
6 dl.
Inte långt ifrån vad bilen drar på tomgåmg har jag märkt. Så det funkar också att gå ut och starta bilen en halv eller hel timme innan avfärd och låta den puttra sig varm på tomgång. På köpet får man fulladdat batteri.
Användarvisningsbild
av PalmE
VolvoB20 skrev:Inte långt ifrån vad bilen drar på tomgåmg har jag märkt. Så det funkar också att gå ut och starta bilen en halv eller hel timme innan avfärd och låta den puttra sig varm på tomgång. På köpet får man fulladdat batteri.
Om man startar bilen kommer ju dieselvärmaren automatiskt starta också, alltså kommer den dra mera diesel än bara med värmaren på.
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:
6 dl.
Inte långt ifrån vad bilen drar på tomgåmg har jag märkt. Så det funkar också att gå ut och starta bilen en halv eller hel timme innan avfärd och låta den puttra sig varm på tomgång. På köpet får man fulladdat batteri.
Frågan är om det är så bra för motorn att gå på tomgång en halvtimme varje morgon. Är det tillräckligt kallt hinner den precis bli varm på en halvtimme, skulle jag tro. Jag gjorde ett test vid minus fyra grader och försiktig stadskörning. Det tog 17 min att full värme i motorn MED hjälp av dieselvärmare. Jag kan bara gissa hur lång tid det skulle ta att få fullvärme vid tomgång UTAN dieselvärmare ... :| Då får jag nog lägga i 'D' och dra åt handbromsen...
PalmE skrev:
VolvoB20 skrev:Inte långt ifrån vad bilen drar på tomgåmg har jag märkt. Så det funkar också att gå ut och starta bilen en halv eller hel timme innan avfärd och låta den puttra sig varm på tomgång. På köpet får man fulladdat batteri.
Om man startar bilen kommer ju dieselvärmaren automatiskt starta också, alltså kommer den dra mera diesel än bara med värmaren på.
Autostarten på värmaren är ju bara att slå av om man vill.
StringerBell skrev:Frågan är om det är så bra för motorn att gå på tomgång en halvtimme varje morgon. ...
Det undrar jag med. En bensinare går ju fetare under kallstart vilket ger mera sot och att man tvättar cylinderväggarna med oförbränd bensin med slitage som följd, Därför ska man ju köra iväg direkt med en besinare bara den har startat.

En diesel har ju ingen av dessa "nackdelar", dessutom säger ju tillverkarna att oljor och material smörjer och fungerar oförändrat ned till väldigt låga temperarurer.

Jag har ju haft el-värmare så jag har aldrigt behövt prova i verkligheten.
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:Frågan är om det är så bra för motorn att gå på tomgång en halvtimme varje morgon. ...
Det undrar jag med. En bensinare går ju fetare under kallstart vilket ger mera sot och att man tvättar cylinderväggarna med oförbränd bensin med slitage som följd, Därför ska man ju köra iväg direkt med en besinare bara den har startat.

En diesel har ju ingen av dessa "nackdelar", dessutom säger ju tillverkarna att oljor och material smörjer och fungerar oförändrat ned till väldigt låga temperarurer.
Jag har hört talas om att taxi-dieslar havererar oftare än beräknat för att förarna varmkör på tomgång ofta. Ingen kan väl säga säkert att det stämmer.
VolvoB20 skrev:Jag har ju haft el-värmare så jag har aldrigt behövt prova i verkligheten.
:-)-)

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]