Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu har jag inte läst testerna, men vilka poäng vilka bilar får i vilka tester har ju såklart enbart att göra med vad man prioriterar i de respektive testen!

Som en liten parallell kan jag berätta om när jag -av någon anledning- fick tidningen Land i mina händer.. (Tror jag satt i något väntrum till typ tandläkaren eller nåt).
Hur som helst, i denna tidningen så var det ett test av olika kompakta hemmbiosystem.
När det här begav sig så jobbade jag extra på Expert och var då som nu väldigt intresserad av ljud, så jag kastade mig över detta testet!

Först läste jag en sammanställning där man hade rangordnat systemen, och redan då förbryllades jag över vilket system som tidningen hade valt som "BÄSTA KÖP".

Men när jag satte mig och läste i texten så såg jag efter ett tag vad som hade fällt avgörandet, jo nämligen att vinnaren drog mindre ström än de andra!!
Hur i hela friden kan man bedömma ett ljudsystem så?????

Hade man haft två funktionsmässigt lika system som lät lika bra så förstår jag att strömförbrukning kan vara intressant att väga in, men inte i övrigt!

Med andra ord, vad letar dom efter i olika tester!
av Amli
Ja, tester kan ibland vara lite missvisande. Alltid intressant att se vad de får för omdömen men man kanske inte ska stirra sig allt för blind på det. Det beror ju mångt och mycket vad man personligen prioriterar.

Jag tycker t ex alltid att TVs biltester (som jag trots allt tycker är de bästa) väger ekonomi delen alldeles för tungt. Dom borde förtydliga bättre genom att visa vad som är den bästa produkten och vad som är det bästa köpet. Det är långt ifrån samma sak för det mesta.
Användarvisningsbild
av apersson850
De gnäller på motorljudet i XC60. Jag provkörde först en XC70 D5 från 2008, sen en likadan från 2011. Jag förstår dem. Skillnaden är avsevärd.
av Steff 99
Vad är skillnaden?....vid visst varvtal kan jag tycka att min XC60 hörs lite mer (marginellt), annars är ljudet samma som i min tidigare V70D5 My10..kan vara lite mer däcksljud på vissa vägbeläggningar, men där ligger nog förklaringen i att jag gått från 18" till 20"hjul
Användarvisningsbild
av apersson850
Lite? Jag tyckte att det kändes som att komma in i en Volvo F609 när jag provkörde den begagnade XC70 D5 aut 2008 (185 hk) jag siktade på först. Nåja, nu överdriver jag, men åt det hållet. När jag sedan fick rådet av en dieselägare att prova något nyare också, vilket då blev en D5 med 205 hk, var det stor skillnad på hur motorn lät. Det var den huvudsakliga anledningen till att mitt bilköp blev dubbelt så dyrt som jag först hade tänkt mig.
av Steff 99
Sedan får man inte glömma att D5 under årens gång förändrats ganska mycket tekniskt. därav har gången på motorn blivit annolunda till dess fördel.
Min XC90D5 MY 06 hade mycket dieselljud i kupén när man gasade på, annars gick den också ganska tyst
Inkörning av ny V60 T6 2026

Hej, Jag skall plocka ut en ny V60 T6 Nordic Edit[…]

Hej! Först undrar jag på vad den hä[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer […]

Tjena, bestikade min bilen första gånge[…]