Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När det gäller sidoairbags för ett barn upp till (som jag förstår det) 3,5 år så är det enbart en nackdel. Ett barn under 4 år ska alltid sitta i en barnstol. När ditt barn sitter i den så kommer airbagen inte att hjälpa däremot så kan en sidoairbag utan större problem bryta en arm på ett 3 årigt barn.
Som argument för den ena eller den andra bilen så ska du nog inte fundera för mycket på sidoairbagen.
Bästa platsen för ett barn upp till 4 år är i barnstol i mitten bak. Jobbigt att "lyfta" in ditt barn varje gång du ska åka men den dagen olyckan är framme....
Mvh,
Johan
Hej XC60,

Angenämt problem att välja mellan fina bilar.

Jag stod själv i samma situation som dej i höstas, att välja mellan XC60 D3
eller V60. Kände mej som en åsna mellan två hötappar. Till sist så åkte jag
till en Volvohandlare som hade bägge modellerna för provkörning.

Åkte dit i en "neutral" bil för att inte vara "svärtad" av några intryck.
Nollade mej så gott det gick och tog en rejäl sväng i bägge bilarna.
För mej så avgjorde V60:ns kördynamik kombinerat med det
faktum att vi bara är två pers. i familjen.

Jag tycker att D3:an i XC fungerar mkt bra och det låter om att du är
genuint nöjd med den bilen du har, så min rekomendation är att du tar
en XC60 igen. Ditt företags leasingupplägg gör nog att den fria servicen
(för vist är det så fortfarande?) slår igenom på ekonomin och du kan
välja dyrare bil i stället.

Själv är jag helnöjd med min V60 efter 8 månader och 2500mil.
XC60 skrev:[quote="rihaHur gamla är barnen?
Tänkte på det du skrev om airbags i baksätet, tänk på att barn + airbags inte går bra ihop om barnen är kortare än 140cm.

Från NTF:
"Barn under 140 cm ska aldrig sitta i framsätet om det finns en aktiv airbag. När äldre barn sitter i ett framsäte med airbag ska man flytta sätet så långt bak som möjligt."

Bara så man tänker på en sådan detalj, förmodar de är avstängningsbara ( för att kunna montera bilbarnstolar exempelvis)?
Barnet kommer vara ca 6 månader då det är dags för bilbyte och följdaktligen kommer stolar upp till 3,5 års ålder att användas i den bilen. Trodde sidoarirbag fungerade med babyskydd och bilbarnstolar, visste inte att det fanns en 140 cm gräns. Har alla kopplat ur sidoairbagsen fram när de har barnstolar där? Jus sidoairbags bak var en starkt argument för en Audi A6 för mig.[/quote]

Sorry, läste inte SIDO airbag, läste bara "AIRBAG" och trodde det var något unikt att de hade airbags (framåt) för baksätspassagerare.

Efter 3,5-4 års ålder när de flesta sätter barnen framåtvända så görs det ju med en framåtvänd bibarnstol så baret är ju fortfarande skyddat, speciellt huvudet då (de flesta bilbarnstolar har ju sidoskydd för huvudet) så sidokrockskydd är nog inga större problem i det fallet.

Såg ett inlägg här också om att bästa plats är mitten bak, tja, så må fallet vara om man bara har ETT barn, dock så är det inte standard monterat ISOFIX i mitten bak på de flesta bilar (har någon det förresten???) så från Volvos eller någon annan biltillverkares sida så verkar inte mittenposition vara alltför prioriterad.
Tack för många svar.

Var en ganska träffande beskrivning "tappad mellan två höstackar" :D Men som sagt ett mycket angenämt och priviligerat "problem".

Kostnaden mellan V60, Xc60 och A6 är ganska lika både när det gäller leasingkostnaden för företaget och även när det gäller förmånsvärdet, skillnaderna är iaf inte så stora att vågskålen tippar över. Båda Volvobilarna skulle som sagt vara mer utrustade än Audin, men som däremot är en helt ny modell och jag undrar om det kanske kommer en facelift på XC60:n under de 3 åren jag ska ha den?

Även om jag är väldigt nöjd med XC60:n så kan jag känna att det skulle vara lite kul med en annan bil, något som Andreas_L också var inne på, men samtidigt varför ändra för ändrandets skull?

Sen finns det ju faktiskt en bil som jag väldigt gärna skulle vilja ha då den känns väldigt tidsenlig och det är V60 laddhybrid, skulle kunna köra på el 80% av min körning bl.a. till och från jobbet. Dock blir den dyr men det kompenseras till en del av det reducerande förmånsvärdet och eventuella subventioner. Dessutom väldigt låga driftskostnader då jag kan ladda på jobbet :D Läste dock att den börjar produceras först v 46 2012 så lev blir väl tidigast till jul eller årsskiftet 2012/13. Bagaget blir också ännu mindre då lastgolvet är lite förhöjt, annars en klockren bil och måste erkänna att det skulle kännas lite coolt att köra en laddhybrid och vara först ut. Dessutom behöver man ju inte kompromissa med prestandan då den har en D5:a under huven också. :D
Frågan med laddhybriden är vad som kommer hända med batteribyten. Det är ju inte direkt gratis.

Jag tror att ett köp av en elbil är mer intressant när den tjänstebil du tar idag är redo att bytas ut... Kör på XC60n.

/ j
XC60 skrev:Kostnaden mellan V60, Xc60 och A6 är ganska lika både när det gäller leasingkostnaden för företaget och även när det gäller förmånsvärdet, skillnaderna är iaf inte så stora att vågskålen tippar över.
Vilken motor är det du överväget i A6, fyra eller sexa? Testade nya A6 3,0 TDI:n för ett tag sedan och det var den dieselmotor i rimlig prisklass som har tilltalat mig mest överhuvudtaget (och då är jag verkligen ingen Audi-man). Mycket fin och diskret gångkultur! Den skulle blivit mitt val även om det skulle innebära att man fick nöja sig med mindre utrustning.

I ärlighetens namn börjar jag bli riktigt lack på vår XC60. Det som stör mig mest är drivlinan och framförallt D5-motorn. Trodde att jag skulle vänja mig vid oväsendet och vibrationerna men nu efter knappt 6k mil så stör jag mig mer och mer. Kraften är det ingen fel på men kör man mycket så uppskattar man en lite mer förfinad gång i längden.
Arese, kör man en av de bästa bensinmotorerna med en av de bästa automatlådorna, under 1 miljon så blir man såklart kräsen. Efter ett par dagar i våran a4 1.6 så känns det underbart med en motor i bilen, dvs d5.
Å andra sidan, efter några mil i en X5 3.0 så känns xc70'n antik.

Får man en A6 3.0tdi för samma pengar som en xc60 skulle jag ta den direkt, då har jag inte ens provkört den. Glöm inte tillägg för dieselvärmaren bara.
Grundpris A6 3.0 TDI Q S-Tronic = 452k

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.