Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eftersom det är datorer inblandade så är det mycket hyss som kan pågå

Normal program
When driving with normal accelerator pedal application the Transmission Control Module (TCM) uses a preset gearshift program, optimized to shift for economical driving. This gearshift program is designed for "normal" driving which combined provides early upshifting and lock-up. The gearshift program automatically adapts to different driving cases such as driving uphill with a trailer or driving at high altitude. In addition, transmission oil pressure is adapted to provide gentle gentle engagement of the gears.

Driving uphill
The Transmission Control Module (TCM) can change the gearshift pattern slightly when driving uphill. This is to avoid close gearshifts.
VolvoB20 skrev: Om lådan(momentomvandlaren) överhettar tex. pga hård körning, så låser datorn lockup-kopplingen och kopplar på så sätt bort automatlådans momentomvandlare för att minska värmeutvecklingen i momentomvandlaren med resultatet att växlingarna blir lite hårdare men förlusterna och värmen i lådan minimeras.
När du kört automat, har du märkt detta vid något tillfälle?
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev: Om lådan(momentomvandlaren) överhettar tex. pga hård körning, så låser datorn lockup-kopplingen och kopplar på så sätt bort automatlådans momentomvandlare för att minska värmeutvecklingen i momentomvandlaren med resultatet att växlingarna blir lite hårdare men förlusterna och värmen i lådan minimeras.
Nej, lång ifrån, jag kör inte på det sättet så det lär inte hända heller i framtiden.

Men jag har träffat race-puttar som gasat satan i gatan på knixiga banor med sin volvobilar och fått lockupen låst ett tag till momentomvandlaren coolat ned igen.
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:
Nej, lång ifrån, jag kör inte på det sättet så det lär inte hända heller i framtiden.

Men jag har träffat race-puttar som gasat satan i gatan på knixiga banor med sin volvobilar och fått lockupen låst ett tag till momentomvandlaren coolat ned igen.
OK, marginalerna är goda med andra ord.
Är nog en bra säkerhetsfunktion. Kommer ihåg när grannen bestämde sig för att spara pengar och hämtade själv hem grus på sin släpkärra till grunden för tillbyggnaden.

Det är en lååååång backe upp till husen och efter ett antal rundor hade han bränt automatlådan och det blev byte, hans volvo var lite äldre och hade väl inte denna säkerhetsfunktion.

När man drar tunga släp så finns det ju både fördelar och nackdelar med auto. Vid knixiga parkeringar/backninger är ju automat bra då man kan stå och "slira" på konvertern länge utan problem. När man väl är ute och rullar på vägen då lever ju automaten ett hårdare liv och drar mer än den manuell.
av acr32
XC60D3 skrev:
apersson850 skrev:Sexväxlade har kanske lägre etta?

En kompis har en treaxlad biltransportsläp, där totalvikten ligger på 3500 kg (tror jag, lite osäker), så visst finns det sådana släp. Just biltransport blir ofta rätt tungt.

Manuella lågan på XC60 har en högre växlad låda än 6-stegs autometen. Eller lägre, beroende på hur man väljer att definera det ;)

Manuell låda
utväxling 1:ans växel 1:3,383,
utväxling 2:ans växel 1:1,905,
utväxling 3:ans växel 1:1,194,
utväxling 4:ans växel 1:0,838,
utväxling 5:ans växel 1:0,652,
utväxling 6:ans växel 1:0,540

Automat
utväxling 1:ans växel 1:4,15,
utväxling 2:ans växel 1:2,37,
utväxling 3:ans växel 1:1,56,
utväxling 4:ans växel 1:1,16,
utväxling 5:ans växel 1:0,86,
utväxling 6:ans växel 1:0,69

Den manuella lådan gör t.ex. 90 km/h vid 1500 RPM. Vill minnas att den automatiska låg närmre 2000 RPM.
Även detta är ett felaktigt påstående/gissning.
Om man först utgår från bilmodellen som trådskaparen frågade om.
Den varvar nästan 1715 RPM vid 90 km/h (D3 och D5 AWD), detta gäller faktiskt både för den manuella och den automatiska lådan! :-O)
Det beror på att växellådorna som till trots har olika utväxlingar (precis som du visar ovan) , så har de även samtidigt olika slutväxlar med skillnader i dess utväxling.
Detta tillsammans ger då faktiskt samma hastighet vid ett givet varvtal på den högsta växeln.
Om man däremot utgår från din bil (D3 DRIVe) så varvar den med manuell låda 1530 RPM vid 90 km/h och med en automat (fast då försvinner väl DRIVe emblemet) så skulle den varva 1650 RPM istället.
Mer matnyttigt finns att läsa på Volvocars om man vill.
https://www.media.volvocars.com/se/enha ... tions.aspx
Den principen köper jag, men det jag syftade på var uttrycket slipping lockup. Om det innnebär att kopplingen till lockup är lite halvt inkopplad, är det den som avses när det talas om överhettning då?

För övrigt anges en växellådas utväxling som ingående/utgående, så du vände på siffrorna ovan. Den automatiska lådan är alltså, av någon anledning, lägre växlad än den manuella. Är slutväxeln densamma också?
Aha, ser att det kom in samma fråga medans jag skrev...
apersson850 skrev:Den principen köper jag, men det jag syftade på var uttrycket slipping lockup. Om det innnebär att kopplingen till lockup är lite halvt inkopplad, är det den som avses när det talas om överhettning då?
Det finns både torr och våt lock-up koppling. För att tåla "slippa" måste den vara våt, dvs den ligger samma oljebad som konvertern. När oljan sedan blir för varm pga av att både konverten och kopplingen alstrat värme så låser man ihop kopplingen så det inte blir någon mera värmeutveckling i någondera. Du kan alltså få överhettning av att bara slira på konvertern utan att någonsin använda lock-upen, tex på låga växlar.

Hur länge det tål att slippa vore intressant att veta för även Haldexkopplingen måste ju slippa i sitt oljebad då bilen saknar melladiffrentialväxel.
Ja, just det, det låter ju rimligt att det är en våtskivekoppling.
Haldex har en temperaturgivare, som talar om ifall kopplingen blir överhettad. Bilen blir då tvåhjulsdriven tills det lugnat ner sig igen. Med lite tur ligger man då nersjunken i snön, för det kyler förstås bäst!
VolvoB20 skrev:
Hur länge det tål att slippa vore intressant att veta för även Haldexkopplingen måste ju slippa i sitt oljebad då bilen saknar melladiffrentialväxel.
Jag tror inte att man åker omkring och "slippar" kontinuerligt - sen är "slippet" variabelt mellan 50-200 rpm tror jag, alltså olika mycket "slipp" vid olika förhållanden

Är det inte primärt för att skapa en mjuk övergång av "kraften" vid uppväxling som man hittat på "slipping lockup"

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]

Menar du att när du losar klippset får […]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LSM[…]

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]