Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Precis, så vill man inte vara som alla andra kör man XC70 :)
Föv är det väldigt, väldigt fula fälgar till XC70 för närvarande, så man skulle kunna ta en XC60 bara för det :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Förra året såldes det ungefär 10% XC70, jämfört med hur många V70 de prånglade ut.

Innan jag köpte min XC70 frågade jag en tjej på jobbet om hon utsatt sin XC60 för något besvärligt ur framkomlighetssynpunkt, så att hon skaffat sig någon erfarenhet av hur effektiv bilen är på sådan underlag?

Med ett lite generat leende fick jag svaret "Nä, den är bara framhjulsdriven. Men jag gillar hur den ser ut!"

Kunde jag ju sett själv, men jag tänkte inte på frånvaron av AWD på bakluckan. Det är för övrigt den rakare bakluckan som gör att det blir större skillnad på vad man kan få in i bagaget än vad siffrorna antyder, när det handlar om saker som inte låter sig knölas ihop. Kylskåp och sådana kantiga ting, exempelvis.

Jag tycker fälgarna jag fick till min XC70 är snygga, fast ack så dumma att tvätta. Men de är färgsatta på ett sätt som gör att bromsdamm inte syns så mycket. Kanske inte en slump...
av XC60
Tack Erikx,
Var har du hittat de siffrorna, skulle gärna se samma jämförelse med V60 då jag funderar på om en V60 skulle räcka istället för XC60:n.
Användarvisningsbild
av SilverJ
V60 - https://www.media.volvocars.com/se/enha ... tions.aspx
Lastutrymme, mm
Höjd öppning baklucka 658
Lastningshöjd 646
Bredd baklucka-öppningsmått min 923
Bredd lastutrymme min 1090
Höjd bagageutrymme 742
Längd lastutrymme, max 978
Längd med nedfällt bakre ryggstöd 1749
Lastvolym dm³ (SAE V2) max (nedfällda bakre ryggstöd) 1664
Lastvolym dm³ (SAE V10) min 692
Lastvolym ISO V-214-1 1241
Lastvolym ISO V-214-2 557
Lastvolym ISO V-211-2, VDA 430
Lastvolym ISO V-209, (under lastgolv) 30
Användarvisningsbild
av VolvoB20
erikx skrev:När det gäller populariteten talar ju försäljningsökningen för XC60 sitt tydliga språk. 98% ökning i juni månad och jämfört med fg. år är ökningen 43,9%.

https://www.media.volvocars.com/se/enha ... rrent.aspx

Jag har inte hittat siffror på XC70 separerat från V70.
Internationellt säljer ju XC60 mest av alla volvobilar, så att säga att det är originellt att köpa XC60 stämmer kanske inte längre.

OT:
För övrigt tycker jag att S80 är den absolut snyggaste volvon som tillverkas idag, Och den kommer att vara snygg om 10-15 år också då den är så tidlös och icke hypad i designen.
av Arese
Kan bara konstatera att de 12 cm det skiljer på längden verkligen gör skillnad när man lastar tex barnvagn. Min gamla treserie touring hade bara 3 cm kortare lastlängd än XC60 som jämförelse....

Det är ofta vagnen som är det begränsande när det gäller bagaget i en familjebil och den ska ju nästan alltid med om barnen ska med.

Om det är en för- eller nackdel att XC60 är så vanlig är nog in the eye of the beholder.

Mvh
Arese
av improwise
apersson850 skrev:Jag tycker inte inredningen i XC70 är misslyckad. Men så är jag ju gubbe också.
Tycker inte heller att den är misslyckad, XC60 är snyggare utifrån men väl inne tycker jag V70/XC70 vinner (speciellt i senaste editionerna). Kan inte riktigt förklara varför, tycker inredningen i XC60 är för bullig (typ den enormt höga och runda "instrumentbrädan") som får BMWs ganska svulstiga motsvarighet att se nästan minimalistisk ut. Men det är så klart min högst personliga åsikt, och delas säkerligen inte av alla. Har fått för mig att det beror på att karossen i XC60 är ovanligt hög och att det påverkar inredningen, men det är mer något jag gissar än vet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tänker nu på allra senaste versionen, där den förvandlats från dromedar till kamel (en puckel till två). Först trodde jag att jag skulle tycka extrabulan var hemsk i verkligheten, när jag bara sett den på bild, men den är faktiskt bättre i verkligheten. Integrationen av allting på en skärm är en fördel jämfört med tidigare lösningar, med flera skärmar i olika konfigurationer.
av improwise
apersson850 skrev:Jag tänker nu på allra senaste versionen, där den förvandlats från dromedar till kamel (en puckel till två). Först trodde jag att jag skulle tycka extrabulan var hemsk i verkligheten, när jag bara sett den på bild, men den är faktiskt bättre i verkligheten. Integrationen av allting på en skärm är en fördel jämfört med tidigare lösningar, med flera skärmar i olika konfigurationer.
Håller med, beslutet att ta bort en bula på XC60 och flytta den till V70/XC70 var helt rätt.
av riha
JAg , precis som Kave körde XC70 tidigare (jag och Kave skaffade dem samtidigt.
Jag har nyss bytt från XC70 till XC60 (tjänstebil) och orsakerna var följande:

1. Vi har inte behovet längre av stora barnvagnar (barnen är 4 resp 2 år), en liten suky räcker att slänga in, så vi lider inte så mycket av att utrymmet i bagaget är mindre.

2. Vid beställning så hade inte V70 och XC70 fått sina nya sensusbestyckade inredningar (de var inte visade ens) så XC60 kändes som ett lyft i samband med nybestllning, kände inte för att köra 3 år till med samma inredning som jag tidigare hade.

3. Hade jag beställt en V/XC70 så hade jag fått en 2011 års modell, nu fick jag en 2012:a med XC60:n pga myket längre lev.tider, så jag hade ändå inte fått nya inredningen i bilen om jag inte dröjt mer med beställnignen.

4. Frugan är klart mycket mer förtjust i XC60:n än i XC70:n, hon tyckte 70:n var "klumpigare", så pluspoäng på den fronten ;-)

5. Tilltalande design, dock skulle jag fortfarande velat ha en svart istälelt för en vit bil, men policyn på jobbet säger "endast vitt" numera.

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]