Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:
I går fick jag lite befrielse att köra släpfritt (efter att ha dragit släp i 150 mil), så det blev lite långfärd utan släpet och det landade på 0.6 l/m, Det blir ju +110 mil innan man behöver uppsöka macken. Det tycker jag är grymt bra när bilen är en SUV som väger över 2 ton och har AWD. Visst jag höll ju fartgränserna då.
Det du beskriver är väl en bra logik, kör man lungt drar bilen lite bränsle, effektoptimerar man en motor och utnyttjar den nya effekten så drar den en massa mer , speciellt om man köper "vedbotrim" från exv. BSR då kan det sluta hur som helst gällande förbrukning.
Det är inte bilens tankvolym det är fel på det är nog mer förståelsen som saknas från den som kör en effektoptimeradbil att utnyttjandet av mer effekt drar mer bränsle ..detta kallas läran om de fysikaliska lagarna.. :mrgreen: :-)-)
Att bilen drar mycket bränsle är inte ett problem för min del men att behöva tanka var tredje-var femte dag hade jag gärn sluppit så här i semester tider.

sedan undrar jag varför du kallar bsr vedbodstrimm? Har du några belägg för detta eller sitter du bara o skriver din privata uppfattning??
mojja skrev:
sedan undrar jag varför du kallar bsr vedbodstrimm? Har du några belägg för detta eller sitter du bara o skriver din privata uppfattning??
Om det bara var min egen uppfattning skulle jag inte antytt att det finns problem med BSR:s optimering, söker du så finner du att det har även framkommit här på forumet...
Jag har även kommenterat deras sk garanti i tidigare tråd.
Min XC60 drar ungefär 0,8 liter per mil vid blandad körning, att jämföra med min gamla V70N AWD (258 hkr) som drog en liter milen under samma förutsättningar.
Nu har jag just kommit tillbaka efter en liten tripp till Norrland med 3 cyklar på taket. Då visade det sig att XC:n drar rejält med bränsle när hastigheten ökar, minst 1,2 liter milen vid 120 km/tim.

Gamla bilen drog ungefär lika mycket vid samma typ av körning, men det innebär att den nya bilen drar 50% mer och den gamla drog bara 20% mer....

Man kan ju tycka att en sänkt V70N borde påverkas mer av last på taket än en SUV, men så är tydligen inte fallet.

Jag är både förvånad och irriterad.
Det är luftmotståndet på en SUV som gör att förbrukningen ökar vid höga hastigheter.V70N har lågt luftmotstånd lägre än V70II som oxå är känsligare för högre hastigheter med ökad förbrukning om hastigheten går över 120.Så ska man åka motorväg är ju inte en SUV bäst ur förbrukningssynpunkt.Snåldiesel bilarna Drive har ju täckt grill sänkt chassi bla för att få ner luftmotståndet
Om man köper en högbyggd SUV med AWD, automat och breda däck, sedan monterar man på takbox eller takräcke och sätter på flera cyklar, ligger och kör i +110 och förväntar att bilen skall dra som en 3 cylindrig 55 hk Opel Corsa Eco.
Förstår man inte att detta detta kraftigt påverkar ens bränsleförbrukning så har man nog skolkat på fysiklektionerna i skolan och därmed köpt fel bil om man skall snålköra
Det finns ingen bil i XC60:s storlek vars bränsleförbrukning inte påverkas av rull och luftmotstånd.
Vi kan också konstatera att alla dieselmotorer påverkas av varvtalet, Volvos verkar vara väldigt känsliga av att komma över 2000varv där sticker förbrukningen märkbart.
Mao skall man inte köra över 110 kmh med XC60 om man skall snålköra, då hamnar man under 2000 varv
Grattis steff99 även du verkar nu ha förstått vad denna topic handlade pm från början. Att konstruera en bil som drar 1,1-1,2 liter/milen på motorvägskörning och stoppa i en 70 l/ tank är tokigt. En 100l eller 120 l tank hade gjort sig mycket bättre i en sådan här bil:)
Obegripligt att ni kan få så extrem förbrukning med D5:an. Senaste tanken gick i 140-200 och då landade jag på 0,86L/mil i verklig förbrukning.
Jag körde för ett par veckor sedan på Gotland Ring, då gick det upp till 1,125L/mil på en hel tank, verklig förbrukning. Så går det inte på något vis att köra på vanlig landsväg.
kave skrev:Obegripligt att ni kan få så extrem förbrukning med D5:an. Senaste tanken gick i 140-200 och då landade jag på 0,86L/mil i verklig förbrukning.
Jag körde för ett par veckor sedan på Gotland Ring, då gick det upp till 1,125L/mil på en hel tank, verklig förbrukning. Så går det inte på något vis att köra på vanlig landsväg.
Klarar du av att köra en xc60 d5a awd och aut i hastigheter på 140/200 km/h med den förbrukningen så är du en mästare. Min förra V50 D5 à manuell var inga problem. Men en xc60 med awd och automat är totalt omöjligt. Att vissa har siffror på 0,7l/milen i sina xc 60 kan förklarad med fwd manuell låda och en 2 liters enkelturbo maskin:)
Alltså en låtsas suv som inte tar sig upp för en isig backe på vintern utan att det är diskotek i hela instrumentpanelen
s6025t skrev:Det är luftmotståndet på en SUV som gör att förbrukningen ökar vid höga hastigheter.
Du missuppfattar mig. Utan taklast drar min XC60 inte speciellt mycket mer vid höga hastigheter, aldrig över litern.
Det jag tycker är märkligt är att förbrukningen ökar så mycket mer med cyklar på taket.

Steff 99 skrev:Mao skall man inte köra över 110 kmh med XC60 om man skall snålköra, då hamnar man under 2000 varv
Mycket möjligt, men den gamla varvade ju 3000 vid 120 km/tim.

Nä, fördelarna med diesel blir färre och färre....

Givetvis kör jag manuellt.

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]