Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Det skall vara ca 100 km(ca 10liter påstår en del)) kvar när varningen kommer.
Jag kom 45 km efter att varningen tänds, vid en jämn fart med farthållaren på ca 110-115 kmh som jag hade avverkat under ca.15 mil.
Att färddatorn ändrar sig när motorn får arbeta är väl ganska självklart och att den kan reagera på ett gaspådrag och en omkörning.
Men med det resonemanget är att säga ....Volvos tankmätare/färddator är så oprecis att man absolut inte bör lita på den.
Nu har detta bara hänt engång eftersom jag bruka tanka innan varningen tänds.
XC60 är som en gammal VW bubbla som saknade bränslemätare, man får köra på trippmätaren, när den passerar 700 km så tankar man.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är det så att XC60 har annorlunda utforming av tanken vilket leder till dessa problem ?:-/ ?:-/ ?:-/

På min XC70 har färddatorn lyckats pricka in kvarvarande körsträcka varje gång med mycket bra noggranhet.
Användarvisningsbild
av Momentum
Steff 99 skrev: Jag kom 45 km efter att varningen tänds, vid en jämn fart med farthållaren på ca 110-115 kmh som jag hade avverkat under ca.15 mil.
Blev du stående med tom tank?
av Steff 99
Momentum skrev:
Steff 99 skrev: Jag kom 45 km efter att varningen tänds, vid en jämn fart med farthållaren på ca 110-115 kmh som jag hade avverkat under ca.15 mil.
Nä , jag fick i nära 70l precis, det var när pumpen slog av själv, så den var nog så tom det går innan stopp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
Momentum skrev:
Nä , jag fick i nära 70l precis, det var när pumpen slog av själv, så den var nog så tom det går innan stopp.
Ingen fara om du fick i 70 liter kunde du kört minst 4-5 mil till om du bara kör lite snålt kommer du ännu längre. Det är 2-3 liter kvar i botten :D
perhall skrev:Det är nog mellan 73 och 74 liter från proppfullt till snustorrt. Har tankat mer än 72 liter flera gånger.../PH
Guligan skrev:På en diesel brukar det gå att köra 4-5 mil efter du ser "--- km till tom tank".
Jag har också fått i 72 liter vid något tillfälle. .
Användarvisningsbild
av Momentum
Men då är det väl inte så tokigt gissat av datorn, den anger en första ca sträcka innan tom tank - och slutar visa värden då det är 4-5 liter kvar - då är ju inte tanken tom
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Ni refererar till XC/V70 , jag har en XC60..så frågan är om det är lika mycket kvar i botten.
Hmmm,,,, du får nog ta med en reservdunk och prova hur långt du kommer nästa gång det är dags att tanka.
av Steff 99
Momentum skrev:Men då är det väl inte så tokigt gissat av datorn, den anger en första ca sträcka innan tom tank - och slutar visa värden då det är 4-5 liter kvar - då är ju inte tanken tom
Så du menar att det är ok att färdatorn visar 100km kvar till tom tank och lampan tänds, när du sedan kört 30 km så blir det streck ...
Jag har högre krav än detta , det verkar stenålder.
Man kan ju använda mätsticka annars, det verkar vara mer tillförlitligt än färddatorn /tankmätaren.
Men nu brukar jag inte köra så länge, men man kan komma i det läget att man inte är i närheten av en mack då är det bra att veta att när lampan tänder sig , redan då är det kris.
Att det står "100km kvar" är inget som stämmer med verkligheten, utan snarare är det 30-40 km till att den stoppar om man kör väldigt försiktigt, gasar man så kanske det bara är 10 km kvar ?:-/ :roll:
Det känns som om man fått till ett riktigt precisionsinstrument. 8)
Användarvisningsbild
av Momentum
Steff 99 skrev:
Momentum skrev:Men då är det väl inte så tokigt gissat av datorn, den anger en första ca sträcka innan tom tank - och slutar visa värden då det är 4-5 liter kvar - då är ju inte tanken tom
Så du menar att det är ok att färdatorn visar 100km kvar till tom tank och lampan tänds, när du sedan kört 30 km så blir det streck ...
Jag har högre krav än detta , det verkar stenålder.
Man kan ju använda mätsticka annars, det verkar vara mer tillförlitligt än färddatorn /tankmätaren.
Men nu brukar jag inte köra så länge, men man kan komma i det läget att man inte är i närheten av en mack då är det bra att veta att när lampan tänder sig , redan då är det kris.
Att det står "100km kvar" är inget som stämmer med verkligheten, utan snarare är det 30-40 km till att den stoppar om man kör väldigt försiktigt, gasar man så kanske det bara är 10 km kvar ?:-/ :roll:
Det känns som om man fått till ett riktigt precisionsinstrument. 8)
Hmmm - du skriver själv att du kom 45 km innan det blev -----, och du blev inte stående, sedan skriver andra att då är det 4-5 liter kvar - då börjar vi väl vara kring 100 km - eller?

Eftersom "kvar till tom tank" baserar sig på senaste 30 km så ändras ju hela tiden förutsättningarna för att beräkna kvarvarande sträcka, även under de sista 100 km - särskilt vid hög fart då bränsleförbrukningen skiftar avsevärt

Min upplevelse av "kvar till tom" är att om man sänker farten så stämmer det bättre

När tänds lampan? När det är ett visst antal liter kvar i tanken, eller när datorn tror att det är bränsle kvar till 100 km?

Km till tom tank
Beräkningen grundas på medelförbrukningen
under senast körda 30 km och återstående
körbar bränslemängd. Displayen visar ungefärlig
sträcka som kan köras med kvarvarande
bränslemängd i tanken.
Ett ekonomiskt körsätt ger generellt sett en
längre körsträcka. För mer information om hur
du kan påverka bränsleförbrukningen, se
sidan 11.
När displayen visar "---- km till tom
tank" finns ingen garanterad körsträcka kvar.
Fyll på bränsle snarast.
OBS
Viss felvisning kan uppstå om körsättet ändras.

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]

Hur löste sig det här problemet?