Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
riha skrev:
perhall skrev:P-sensorer fram ger en mycket bättre helhet än bara bak. T ex om man backar så ser ju framsensorerna på sidan fram. I ett trångt p-garage finns det rätt många håll man köra emot om man inte är försiktig, fram o bak-sensorer blir i princip heltäckande. Har heller nästan aldrig haft störande pipande fram.
PH
Sen när slutade folk att kunna parkera på egen hand?!
Ju fler hjälpmedel desto slappare blir folk i trafiken och att framföra bilen.
Vilket korkat resonemang. Senast i morse såg jag två förare i Göteborg som inte alls kunde fickparkera. En av dem backade på Bakomvarande bil ordentligt. Och hur enkelt är det att se hur man ligger till hö fram när man kör ut ur en ruta? Folk kommer alltid i nån mening att va dåliga på att köra bil enligt somliga. Och då är väl ABS antisladd PDC o annat bra.../PH
av XC60
Lägg till p-sensorer fram, för 3500 är det ett givet tillval. Har man en gång haft det köper man inte en bil utan. Räcker med en närkontakt med en garagestolpe så har p-sensorn betalat sig. Som flera redan har skrivit så ger det en "totalbild" med p-sensorer fram och bak och åker du ibland in i trånga p-hus så är det otroligt skönt och du kommer bli förvånad i hur trånga luckor och p-rutor man kan kila in en XC60 :-D
av Arese
Min ståndpunkt är väl i grunden att om man inte vet var bilen börjar och slutar så är det tveksamt om man ska ha körkort.... Men visst, om det hjälper någon att inte skrapa bilen i p-hus så är kostnaden snabbt insparad.
av perhall
Numera är ju framåtsikten på nästan alla nya bilar sämre än den var bakåt för 15 år sen. Och motorhuvarna är ju inte länge likt på gamla mercor och 744GLE kantiga. Man ser helt enkelt bara halva huven när man kör och därför är det även för en van förare svårt att se var bilen slutar. Kanske 1 av 100 är riktigt bra på att hantera bilen runt om utan PDC.
Talande också att det i princip bara är Volvo som erbjuder PDC bara bak. Nästan alla andra premiumbilar erbjuder bara fram och bak (vilket t ex BMW gjort på femserien sen 2000)/PH
Användarvisningsbild
av gotfredsen
Efter att ha haft vår xc60 awd d3 sedan i torsdags så är helt klart favoriterna

Bakkameran - den är guld värt. Många gånger som vi har haft mkt bagage å jag anser faktist att just på xc60 så borde bakkameran vara stanard.

Volvo on call med nya iphone appen - att leta efter bilen på parkeringen är ett mine blott nu å riktigt riktigt behändligt att se hur mkt bränsle som finns i bilen. Appen har redan räddat oss när vi larma bilen men glömde ena rutan nere..

Köper man en ny Volvo skall man ha VOC med iphone appen...

Streaming med spotify via bluetooth till stereon.. Ett måste..

Eldriven kylbox bak. En riktig höjdare med kalla drycker till alla i familjen..

Active chassi four c - vilken kännsla..

Det absolut nöjdaste utvändigt är helt klart hur snyggt running boardsen gör sig ihop med den svarta metalic laken.. Snyggt snyggt snyggt
Användarvisningsbild
av Gnagarn
Uppdaterade min D3 AWD MY11 med Polestar idag. Vilken skillnad! Hallelulja
av riha
Gnagarn skrev:Uppdaterade min D3 AWD MY11 med Polestar idag. Vilken skillnad! Hallelulja
Vad kostade det och vad gav det?
Användarvisningsbild
av Gnagarn
8900,- gav 62 pigga hästar :))
av Steff 99
Det var kul att optimeringen visar att D3 och D5 är samma motor, det enda som skiljer är en programvara som stryper effekten på D3 2,4 AWD.
Med Polestar så ger D3:an samma effekt som en D5 med Polestar alltså 225 hk och 460nm
av erikx
Steff 99 skrev:Det var kul att optimeringen visar att D3 och D5 är samma motor, det enda som skiljer är en programvara som stryper effekten på D3 2,4 AWD.
Med Polestar så ger D3:an samma effekt som en D5 med Polestar alltså 225 hk och 460nm

Vad jag förstår är det först i MY2012 som D3 (2,4) och D5 är identiska mekaniskt. I tidigare MY10 och MY11 har 2,4 D3 (2,3) endast ett turboaggregat och D5 två turboaggregat from. 205 Hk versionen. Nya D3 2,4 heter på Volvospråk D5244T16 (163 Hk) och nya D5 heter D5244T15 (215 Hk). Vidare är common rail-systemet uppgraderat från 1600 bar till 1800 bar för MY12. Bägge motorerna har ett vridmoment på 420 Nm med undantag för automatväxlade bilar med D5-motorn som har 440 Nm, gäller ej C30, S40, V50 och C70 som har andra effekter och vridmoment.

Erik X

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]