Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jo, den varianten skulle funka, helt klart! Det är ju ingen större kostnad heller att ta fram, de har ju koll på 163-205-215-225-230-versionerna redan.../PH
av newbie111
Fick svar från polestar idag. De håller på och utvecklar för 2012 orna, om det kommer att komma till D3 AWD fanns det inget beslut om. Jag tror inte det kommer att komma på 2012 orna på ett bra tag.
av perhall
Det har varit oklara besked tidigare. På XC70 MY10 gick det underligt nog att uppgradera D3 (fast den hette väl 2,4D AWD då) från 163 till 225 hk för 8900. Så min kollega beställde en sån o betalade uppgraderingen vid beställningen. Bilen blev dock en MY11 och då vägrade Polestar att skicka med uppgraderingen.../PH
av Steff 99
Polestar bestämmer inte själva vilken motor som skall effektoptimeras , eftersom Volvo är mycket involverade i Polestars verksamhet så gör man naturligtvis det Volvo bestämmer.
Tittar man på optimeringen så är den modelårsstyrd, det finns idag ingen optimering till D3 MY2011
De enda MY2011 som går att beställa är D5, T6, T5 och 2,5T ganska logiskt, övriga motorer är strypta med programvara från Volvo.
Varför skall man man kunna köpa till en annan programvara för 8900 kr till en D3 istället för att köpa exv en D5 där Volvo kan ta ut 20.000.
Så länge MY 2012 säljs kommer inga effektoptimeringer till annat än till ovanstående toppmotorer
Men jag skulle vilja tro att det inom en nära framtid kommer att gå att köpa Polestar till fler motorer MY 11 eftersom MY 12 nu är det enda som går att beställ.
Då kanibaliserar inte effektoptimeringen på nybilsförsäljningen MY2012 och det motorval som Volvo tjänar pengar på.
av Robertson
Steff 99 skrev:De enda MY2011 som går att beställa är D5, T6, T5 och 2,5T ganska logiskt, övriga motorer är strypta med programvara från Volvo.
Jag har tittat på Polestars hemsida och där ser jag inte att de erbjuder optimering för S60 MY11 T6.
av Steff 99
Du har rätt , men det skall finnas till T6 ... ?:-/
av perhall
Steff 99 skrev:Polestar bestämmer inte själva vilken motor som skall effektoptimeras , eftersom Volvo är mycket involverade i Polestars verksamhet så gör man naturligtvis det Volvo bestämmer.
Tittar man på optimeringen så är den modelårsstyrd, det finns idag ingen optimering till D3 MY2011
De enda MY2011 som går att beställa är D5, T6, T5 och 2,5T ganska logiskt, övriga motorer är strypta med programvara från Volvo.
Varför skall man man kunna köpa till en annan programvara för 8900 kr till en D3 istället för att köpa exv en D5 där Volvo kan ta ut 20.000.
Så länge MY 2012 säljs kommer inga effektoptimeringer till annat än till ovanstående toppmotorer
Men jag skulle vilja tro att det inom en nära framtid kommer att gå att köpa Polestar till fler motorer MY 11 eftersom MY 12 nu är det enda som går att beställ.
Då kanibaliserar inte effektoptimeringen på nybilsförsäljningen MY2012 och det motorval som Volvo tjänar pengar på.
Håller med om det du skriver men jag tycker fortfarande att det är konstigt om det omedelbart när ett modellår är slut gör att beställa en uppgradering till en strypt motor. Så var det ju med V70 2,4DAWD MY10. Så det rimliga är väl att D3 AWD MY11 kommer om ett par år. Annars blir det ju en systematik i att när ett modellår är slut så finns uppgradering till den strypta modellen...
ph
Användarvisningsbild
av kave
Perhall: Ja, det har ju inte varit så tidigare. I fallet med den strypta 2.4D awd som kunde få samma effekt som D5 med Polestar gick det direkt. Sen hindrade man det från och med MY11.
Har Polestar någonsin börjat erbjuda lösningar för gamla bilmodeller?
av perhall
Kave, ja: de tidiga 2,4D 163 hk går att uppgradera till 205 hk!/PH
Användarvisningsbild
av kave
Jo med då gick det med en gång samtidigt på D5 och 2.4D. Slutsats, blir inget till D3.

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]