Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
Har hørt på opptaket, og det var :-(O) :-(O) :-(O).

Har akkurat prøvd i min gamle my10 med Dynaudio. Og noen lignende lyd finnes ikke der.
Har i dag prøvd XC60 my11B, med HP-anlegg. Og det var faktisk ganske bra. :|
Prøvde Video med barnefilmen(Mamma mia), og det låt faktisk bra.
Cd helt ok.
Bluethoot fra mobiltelefon helt ok.
Aux ikke like bra som min my10 med premioum sound.
Radio Fm- støy, og skurr(men er forvent med DAB i bilen fra før)
DAB radio, faktisk helt ok.

Konklusjon er at Hp i XC60 ikke er spesielt dårlig. Men overraskende bra faktisk.

Akkurat i dag føles det unødvendig å bestille en stereo som koster 14 000 kr mere enn Hp, og faktisk få dårligere lyd i bilen. :-O)
Twendor
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Twendor,

Tycker du att HP på MY11b är lika bra som Premium på din MY10 förutom på AUX?

/ Jacob
av Twendor
Hp i my11B er ikke like bra som PS i My10.
Men Hp er ikke dårlig. Saknar senterhøyttaler og sub. Men bedre enn jeg hadde trodd ?:-/

Jeg har i de tre siste Volvoène siden 2001.(2 stk V70 og XC60).
Og tror faktisk My07 V70N hadde den beste stereoen.
Er godt fornøyd med XC60èn også, men det krever en del innstillinger for å bli bra!

Jeg har alltid valgt til den beste stereoen med tilbehør: Sub, cd-skifter, usb osv.
Men denne gangen virker det som at man heller burde valgt HP?

Har ennå ikke hatt muligheten for å prøve dette i noen bil av my 11B/12 med Sensus.

Mvh Twendor
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Twendor skrev:Hp i my11B er ikke like bra som PS i My10.
Men Hp er ikke dårlig. Saknar senterhøyttaler og sub. Men bedre enn jeg hadde trodd ?:-/

Jeg har i de tre siste Volvoène siden 2001.(2 stk V70 og XC60).
Og tror faktisk My07 V70N hadde den beste stereoen.
Er godt fornøyd med XC60èn også, men det krever en del innstillinger for å bli bra!

Jeg har alltid valgt til den beste stereoen med tilbehør: Sub, cd-skifter, usb osv.
Men denne gangen virker det som at man heller burde valgt HP?

Har ennå ikke hatt muligheten for å prøve dette i noen bil av my 11B/12 med Sensus.

Mvh Twendor
Svårt att säga om du bör välja HP eller PS i nuläget. Jag har inte hört HP-stereon i MY11b/MY12, bara i MY11a (utan sensus) och där var det bra. Ungefär lika bra som i min förra XC90. Man kunde köra med alla inställningar på 0 och EQ på flat utan att öronen går sönder. Det är ett tecken på att ljudanläggningen är korrekt justerad från fabrik.

Synd att du bor så långt borta, annars hade vi kunnat jämföra våra bilar och du kunde lyssna på mitt PS-system innan du gör ditt val.

Om någon i Uppsala läser detta med en XC60 och har lust att jämföra ljudanläggningarna så får ni gärna skicka ett PM till mig.

Jag ska försöka provlyssna en demobil med HP på MY11b/MY12 i veckan och rapportera här.

Tillsvidare tycker jag inte att du ska ändra din beställning. Du skriver bland annat att du gjort många inställningar i din nuvarande bil för att få bra ljud - du kanske kan bli nöjd med nya PS-anläggningen efter justering också.

/ Jacob
av Biltoken
Jag kan jämföra HP-anläggningarna före och efter Sensus i XC60. Jag har haft den tidigare och har nu HP i en MY11b. Ljudet är något annorlunda.

Den tidigare lät kanske mer naturligt = mindre loudness, men det är marginellt. Däremot kan man spela högre med Sensus utan att främre högtalarna protesterar.
Jag tycker att de olika ingångarna låter ungefär lika bra. Blåtand från Iphone 4 och Spotify låter riktigt bra t ex. USB något sämre och där var MY10 bättre.
Radion är OK men inte mer, dessutom tappar den signalen i vissa tunnlar där den gamla MY10 höll signal hela tiden.

Sammanfattningsvis: HP Sensus är klart värt pengarna och duger för de flesta.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Tack för rapporten, Biltoken!

Det låter ju "lovande", dvs att HP-systemet (som saknar Audyssey) är mer naturligt än PS.

En sak du skulle kunna få kolla... Brusar AUX-ingången? Testa att välja AUX och höj volymen. Hör du ett kraftigt brus och konstiga pipljud i bakgrunden? (Låter ungefär som en speldosa). Du behöver inte ansluta något till AUX-ingången.

Tack för hjälpen!

/ Jacob
av Biltoken
Lite otydligt svar kanske: ett lågt mullrande är det enda som hörs inget pipljud eller annat och det alltså vid volymer som kanske inte är så hälsosamma heller.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Okej, då är det PS-anläggningen som spelar som en speldosa i bakgrunden på min anläggning. Hörs redan vid normala volymer. Det kan ju förstås vara nåt fel på min bil också som orsakar störningen, men jag skulle inte bli förvånad om det är en brist i konstruktionen.

För övrigt kan jag säga att AUX-ingången är den klart bästa på PS förutsatt att man kopplar in en mp3-spelare som låter bra och kör FLAC-filer (eller WAV). Jag kan varmt rekommendera Sansa Clip (kostar 349kr på Webhallen).

/ Jacob
Användarvisningsbild
av StringerBell
jajon skrev:Den här PS-anläggningen har en riktigt dålig AUX-ingång... Den brusar väldigt högt och plockar upp störningar från systemet i bilen oavsett om en kabel är ansluten till AUX-ingången eller inte. Testa att välja AUX-ingången och höj volymen. Det piper i olika tonhöjd. Låter nästan som musik :) Tyvärr hörs det även när man spelar ur AUX-ingången. Tråkigt eftersom AUX-ingången i övrigt låter bättre än streamat eller CD.
AUX skall vara helt tyst när sladden är ansluten. Garantiärende.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Ok tack, ska kolla detta.

ABS/ANTI-SLADD AVSTÄNG Volvo S60.

Inget fel på den i mitt fall. Att magneten […]

Hej (igen..) Nytt problem med bilen i tråde[…]

anti-sladd service erfordras

Var in och gjorde felsökning, dessa felkode[…]