Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker att valet är enkelt.

Tygklädseln känns billigare men skinn är faktiskt inte så mycket mer komfortabelt. Särskilt inte vid extrema temperaturer som vi faktiskt har i det här landet då tyg är behagligare.

Automatlådan kommer du sakna hela tiden. Den är mycket viktigare än skinnklädseln eftersom du uppenbarligen är en "automatkille" :) Vissa föredrar ju till och med manuell för det ger aktivare körupplevelse. Men hör du till skaran som föredrar automat måste du absolut välja det annars kommer du inte bli nöjd. Och så sitter du mycket i köer också, jag tycker att det är solklart.

Som jämförelse kan jag berätta att jag hyrde en Opel för några veckor sedan. En diesel med 6-växlad manuell låda. Det funkade skitbra vid körning på E4 i 110 km/h konstant fart. Det blir såklart lite aktivare körning på smala krokiga vägar. Men vid varje vägkorsning så saknade jag automaten. Det var smärtsamt.

Som sagt, lätt val.

/ Jacob
Hade du frågat om BAS automat vs Momentum manuell eller Kinetic automat vs Momentum manuell hade det nog varit svårt att råda till något annat än Momentum, som innehållerm många viktiga saker. Summum är ju mest skinn och lite smågrejer. Gillar du automat tycker jag att du ska hålla fast vid den (även om jag själv är allergisk mot automat i bilar med mindre än 275 hk)./PH
Om du bryr dig om förbrukningen är väl manuell det bästa valet. Blir riktigt fina siffror för MY2012.
Det kan nog vara lite svårt att hitta Man XC60 för provkörning men det är ju det bästa. En Dieselbil kräver lite mer för att växlas mjukt med manuell låda.
Förbrukningen är givetvis bra om den är låg ur miljösynpunkt, inte lika viktigt annars.
Viktigast är att man skall trivas i bilen, skinn är så otroligt mycket mer snyggare (och praktiskt) och skönare att sitta i tycker jag. Tyg är riktigt fult tycker jag.

Men att sitta i en snygg bil och bara få växla exakt hela tiden är ju inte kul heller.
:)

Railsen i summum gör rätt mycket oxå, även elstolar etc..

Har någon en summum manuell och kör i sthlm? Enligt handlaren i sthlm är det i princip ingen som beställer xc60 man?
När ni föreslår manuell - är det för att ni själva skulle ha valt manuell eller för att ni tror att trådskaparen blir mest nöjd med summum/manuell ??:-/

/ Jacob
jajon skrev:Jag tycker att valet är enkelt.

Tygklädseln känns billigare men skinn är faktiskt inte så mycket mer komfortabelt. Särskilt inte vid extrema temperaturer som vi faktiskt har i det här landet då tyg är behagligare.

Automatlådan kommer du sakna hela tiden. Den är mycket viktigare än skinnklädseln eftersom du uppenbarligen är en "automatkille" :) Vissa föredrar ju till och med manuell för det ger aktivare körupplevelse. Men hör du till skaran som föredrar automat måste du absolut välja det annars kommer du inte bli nöjd. Och så sitter du mycket i köer också, jag tycker att det är solklart.

Som jämförelse kan jag berätta att jag hyrde en Opel för några veckor sedan. En diesel med 6-växlad manuell låda. Det funkade skitbra vid körning på E4 i 110 km/h konstant fart. Det blir såklart lite aktivare körning på smala krokiga vägar. Men vid varje vägkorsning så saknade jag automaten. Det var smärtsamt.

Som sagt, lätt val.

/ Jacob
Precis som du skriver så är jag absolut en automatkille :-)-) - att få en aktiv körning vill jag inte ens. Dock är skinn så extremt viktigt att det nästan ligger på samma plats (inbillar jag mig) .

Det är en helt annan bil med summum, grymt mycket snyggare både invändigt och utvändigt - och mer lyxig och skön att vara i.
MEN jag hatar verkligen att sitta o växla, just därför är det så svårt.
Det kan låta löjligt, men jag skall ändå ha bilen minst 3 år och sitter jämt i bilen:)

Någon som vet hur växellådan är på manuell??

Kanske blir Momentumen bättre invändigt om man kastar in tygmattor, tonade rutor o lite sånt, jag vet inte.
jajon skrev:När ni föreslår manuell - är det för att ni själva skulle ha valt manuell eller för att ni tror att trådskaparen blir mest nöjd med summum/manuell ??:-/

/ Jacob
Citat från trådskaren: "Vad skulle ni gjort"

Själv tyckte jag att i min förra V70 -10 gjorde sig väldigt bra med den manuella lådan. Den var lättväxlad och smidig och passade utmärkt i bilmodellen.
Dock så tycker jag att XC60 och denna typ av bilar, helt klart ska ha automat! Vi stog själva för ett par månader sen i valet eller kvalet ang automat när vi skulle speca våran XC60.
Men efter att vi lånat en XC60 en under en hel helg och med den "nya" automaten i så var valet givet för våran del! =Automat alla dagar i veckan! :-)-)
killen låter som en Automat kille . 8)

Att gå från Automat till Manuell för honom.. ja det vore som att en Mac användare får gå över till PC igen :wink: .. . and that aint happening ...

Låter som det blir en Momentum Automat för honom
Varför kan du inte ta Automat & Summum? Kommer du över nått visst pristak?
Är ju ca:15000kr det handlar om och båda sakerna verkar ju vara mycket viktigt för dig
så kan du inte ta båda. Blir ju inte mycket mer per månad om du ska ha den ca:3år
för att du ska vara helnöjd med köpet (är inte insatt hur leasing funkar riktigt)...
Du ska ju ändå sitta i bilen i nästan 9000mil totalt så jag skulle då försöka få med
automaten och summum.

Mvh
Per
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]