Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#526807
Attans, vilken otur att jag valde R-Design med 18" fälgar, när jag kunde kört billigare med en vanlig momentum med 17" :roll: . Efter 85 mil med bilen har jag 0.64 enligt färddatorn. Känns ju jobbigt med så hög förbrukning :wink:
#526859
riha skrev:Glöm int vikten också. Tyngre däck tar mer kraft att få/hålla i rörelse.
Om ett hjul/däck väger ett kilo mer eller mindre motsvarar ju bara om bilen väger 1,5 kg mer eller mindre vilket inte är mycket på en bil som vägger 2000 kg.
#526860
perhall skrev: ViB, TV med fler har testat lätt- och trögrullande däck o skillnader i förbrukning.
Tyvärr hade TV inte med friktionsaspekten alls i senaste sommardäckstestet. Jag undrar varför.
#526975
VolvoB20 skrev:
riha skrev:Glöm int vikten också. Tyngre däck tar mer kraft att få/hålla i rörelse.
Om ett hjul/däck väger ett kilo mer eller mindre motsvarar ju bara om bilen väger 1,5 kg mer eller mindre vilket inte är mycket på en bil som vägger 2000 kg.
Men däcken lagrar mer energi i rotationen också, utöver den kinetiska energin de har i bilens färdriktning.

Förutom den kinetiska energin E=1/2*mv² i däcket har du rotationen E=1/2*Iw²

När däckets vikt ökar, så ökar tröghetsmomentet ("I" i andra formeln). Om massan i däcket flyttas utåt från centrum -- läs: längre ut på ekrarna, typ från 16" till 18"-- ökar också tröghetsmomentet.
#527061
Mabuse skrev:
VolvoB20 skrev:
riha skrev:Glöm int vikten också. Tyngre däck tar mer kraft att få/hålla i rörelse.
Om ett hjul/däck väger ett kilo mer eller mindre motsvarar ju bara om bilen väger 1,5 kg mer eller mindre vilket inte är mycket på en bil som vägger 2000 kg.
Men däcken lagrar mer energi i rotationen också, utöver den kinetiska energin de har i bilens färdriktning.

Förutom den kinetiska energin E=1/2*mv² i däcket har du rotationen E=1/2*Iw²

När däckets vikt ökar, så ökar tröghetsmomentet ("I" i andra formeln). Om massan i däcket flyttas utåt från centrum -- läs: längre ut på ekrarna, typ från 16" till 18"-- ökar också tröghetsmomentet.

Det var ju det jag skrev, 1 kg på däcket/hjulet motsvarar ca 1,5 kg på bilen. pga av rotationen.
#527091
Fler hårstrå som behöver klyvas? :lol:
#527122
Om det skulle vara så att det blir liiiiiiiiite högre förbrukning med 16 vs 18" så är valet enkelt för mig ändå. 16" ser ju megatråkigt ut på vilken bil som helst. Inte ens 18" ser speciellt stort ut på S/V60.
#527413
Är det inte bredden på sulorna som spelar störst roll, oftast blir det ju bredare ju större tum man tar. Eller?
Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]