Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
riha skrev:Jo, det lutar ändå att välja XC60:n, vi räknar lite på huruvida vi kommer behöva dra två hästar samtidigt eller inte med min bil, Jag kör manuell XC70 idag och det har funkat skitfint med att dra släp med den.
Det är väl bara att fundera på vad som är viktigast "ballheten" i XC60 eller "funktionen" i XC70.....

Jag kör manuell just på grund av att jag åker massor med släp och massor med tunga släp, tycker automatare tar så mycket stryck och få så hög förbrukning när man drar tungt och långt.

Synd annars att XC60 bara drar 1800 kg med manuell när Ford Kuga drar 2000 och VW Tiguan 2200 kg med manuella.

Jag tror faktiskt Volvo är bättre dragare i "verkligheten" än dessa, Kuga känns ju extremt "fladdrig"...
I mitt fall så är grunderna följande:

1. Ny bil, har kört XC70:n i tre år nu och skall bli kul med en ny modell helt enkelt.

2. Få plats med den i garaget, XC70 går in med 2 cm fra moch 2 cm bak tillgodo, inte roligt att parkera den varje dag. SC60:n är 20 cm kortare.

sen kan jag hålla med om att det är konstigt att Kuga och Tiguan får dra så pass mycket med tanke på storleken på de bilarna. Dåligt av volvo att göra den skillnad de gör på manuell/automat.

som svar på någon annan här inne, ja, manuell låda på XC60 i MY12 utförande får Start/stop funktion, allt enligt den släppta tyska prislistan som kan hittas här inne. Det står uttryckligen också att det endast är för manuell låda.

----
Kinetic:
Start/Stop-Technologie (DRIVe/D3 AWD Schaltgetriebe/
D5 AWD Schaltgetriebe )
----

en ytterligare nyhet verkar vara att det verkar bli standard med nyckelavstängning för krockkudde fram (pass. stor) samt förberedelse för isofix fram.

----
Kinetic:
Airbag, Beifahrerseite abschaltbar inkl. ISOFIXVorbereitung
für Kindersitz-Befestigung auf dem
Beifahrersitz
----

0,56l/mil och 149gr i utsläpp.

Fick också info om att eftersom min bil lades order som 2011 och den konverterats till 2012, så kommer jag också få behålla fria servicen som är borttagen för alla som kommer beställa en 2012 direkt. :-)
VolvoB20 skrev:
Momentum skrev:
VolvoB20 skrev: PS, Hur kan du ha beställt en MY12 redan ?:-/ ?:-/ ?:-/ Prislistan är ju inte släppt ännu, tex hur mycket dyrare är MY12 jämfört men MY11 ?:-/ ?:-/ DS
Han får en MY12:a till det pris han har på ordersedeln för en MY11 - så enkelt är det
det gick inte med min ÅF, Antingen fick jag MY09 på min ordersedel och MY09 priset. Ville jag ha en MY10 så skulle det stå MY10 på min ordersedel och då blev det 6000 kr dyrare eftersom MY10 var prishöjd 6000 .

Min ÅF vägrade totalt att pruta bort prishöjningar i.o.m modellbyte.

Men kanske vet handlaren redan att det inte blir några prishöjningar till MY12 så han inte lovar bort något.

Troligen var det då också så att när du la MY09 beställning så kunde de fortfarande leverera MY09 bilar.
I mitt fall så är levtiden så lång på XC60 att jag inte kan få någon innan MY12 börjar byggas, så volvo har inget val, typ.
riha skrev:
VolvoB20 skrev:det gick inte med min ÅF, Antingen fick jag MY09 på min ordersedel och MY09 priset. Ville jag ha en MY10 så skulle det stå MY10 på min ordersedel och då blev det 6000 kr dyrare eftersom MY10 var prishöjd 6000 .

Men kanske vet handlaren redan att det inte blir några prishöjningar till MY12 så han inte lovar bort något.

Troligen var det då också så att när du la MY09 beställning så kunde de fortfarande leverera MY09 bilar.
I mitt fall så är levtiden så lång på XC60 att jag inte kan få någon innan MY12 börjar byggas, så volvo har inget val, typ.
Jag väntade med att lägga betällningen till MY10 hade öppnats i ordersystemet. Dock blev den ju en del dyrare än MY09

Jag fattar ändå inte riktigt hur det hänger ihop, Tex försvann ju V70 D5 AWD 6-speed, Samma med en del options i.o.m. modellbytet.

Hur fasiken funkar det, det innebär ju att volvo har tagit upp beställing på en bil som man helt enkelt slutar tillverka innan den ska leveras, vad levererar man istället då???
VolvoB20 skrev:
riha skrev:
VolvoB20 skrev:det gick inte med min ÅF, Antingen fick jag MY09 på min ordersedel och MY09 priset. Ville jag ha en MY10 så skulle det stå MY10 på min ordersedel och då blev det 6000 kr dyrare eftersom MY10 var prishöjd 6000 .

Jag väntade med att lägga betällningen till MY10 hade öppnats i ordersystemet. Dock blev den ju en del dyrare än MY09

Jag fattar ändå inte riktigt hur det hänger ihop, Tex försvann ju V70 D5 AWD 6-speed, Samma med en del options i.o.m. modellbytet.

Hur fasiken funkar det, det innebär ju att volvo har tagit upp beställing på en bil som man helt enkelt slutar tillverka innan den ska leveras, vad levererar man istället då???
Det kanske bara är så att de modeller som passar i nya modellåret får ligga kvar, för alla andra så kanske man får ett samtal om att beställningen inte kan levereras? Bara gissar nu.
Samma sak när jag och "kave" beställde våra XC70. Vi beställde MY08 och blev uppgraderade till MY09 efter lagd beställning utan ändring eller skillnad i pris.

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]