Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Jag håller med Biltoken o Mjukisdjur; man kan kräva en hel del av en bil som kostar 500´. Och man kan sannerligen förvånas över kvalitets"utvecklingen" som kan infinna sig mellan modellåren!
När det dessutom gäller så, för ägaren/na, påtagliga saker som ratt eller ljudisoleringen så behöver man ju inte leta upp felen. De märks på en gång! Men visst är det ovanligt att Volvos upplevda (eller märkbara) kvalitet försämras genom modellåren?? Såvitt jag förstår så har Volvo satt en ära i att förbättra kvaliteten genom modellens livscykel?!

Men visst finns det säkert andra saker som förbättrats men som kanske inte märks från ägarens håll. Finns här flera forumiter som har samma erfarenhet som Biltoken, oavsett vilken modell vi talar om? Kan det vara så att nya ägaren satt "profil" nu och kvaliteten blir lidande?

Hus som helst är det bra att dett uppmärksammas på forumet! Och en bil köper man med en massa känslor och upplevelser, så när något så flagrant som papp-ratt och annat helt plötsligt introduceras så ska det fram.

M V H
---> Matz
av Arese
Steff 99 skrev:Precis, kan man sedan toppa XC60 med en BMW335i också, så är man värst på gatan :twisted:
Diskussionen var kopplad till valuta för pengarna. Vill hävda att egenskapsmässigt ger V70 mer komfort, prestanda och utrymme än motsvarande XC60 - för mindre pengar. XC60 säljer i hög utsträckning på utseende och image vilket ju inte behöver vara fel om man värdesätter de egenskaperna.

Enda felet på vår -11 så här långt är en radiomottagning som är under all kritik och som verkstaden inte verkar kunna fixa trots upprepade försök.... Kvalitetskänslan överlag tycker jag är helt ok och på par med V70II.

Mvh
Arese

Ps. Värst på gatan blir jag inte med min nya 535:a heller så det racet är det bara att lägga ner. :D
Användarvisningsbild
av bjornw
Vi har också bytt från MY10 till 11B, delar inte riktigt alla dina synpunkter.

Framförallt upplever vi kvalitetskänslan som markant högre. 11:an är mycket bättre ihopskruvad och tajtare. Bättre tjoff i dörrar och bagageluckan stänger utan smällar. Snålare går den också, snittar efter ca 300 mil ca 0,5 mindre per mil.

Några kommentarer

- Ny styrning (mer fast och inte lika okänslig och "simmig" som i MY10)
+ check!
- Klart sämre ljudisolering i MY11B (skillnaden för stor för att jag kan tro på naturliga skillnader just i mina exemplar)
+ vi har exakt samma vinterhjul på båda bilarna. 11:an är tystare. Den går också tystare i motorn och vibrerar mindre på låga varv.
- Nyckelmottagningen i tändningslåset i MY11B klart enklare än tidigare (sämre känsla)
+ nyckellöst, har aldrig använt hålet. Tycker det är bra att motorn är borta.
- Säkerhetsbälteslås i MY11B känns som de är köpta på ÖB (illa med tanke på säkerhetsimage)
+ har inte märkt det...
- Ratten i MY11B har ett klart tunnare (billigare känsla) skinn än MY10
+ jo den är mindre men tycker inte den känns billigare
- Växelspaksknopp ny i MY11B (nu går det inte längre att se växellägena)
+ hittar växlarna ändå :) Men det finns ett klent tryck på vår, samma som på 10:an.
- Watchdials nya i MY11B - mer otydliga mot tidigare instrument
+ hade momentum tidigare utan dials men håller med om att de inte är supertydliga.

Det jag stör mig mest på är att sätesvärmen inte väcker skärmsläckaren och att det är så mycket reflexer från mätarna i sidorutan. Den lite nickiga gången börjar också bli störande.

Sammantaget tycker vi dock att det är ett klockrent lyft!
av viktore
Biltoken skrev: - Växelspaksknopp ny i MY11B (nu går det inte längre att se växellägena)
Antar att du har manuell låda. Måste du titta ner på växelknoppen varje gång för att hitta rätt växel? Om inte, så ser jag inte problemet.. 8)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Mjukisdjur skrev:
Variosboy skrev:
Mjukisdjur skrev:nej man ska ju inte räkna med så mycket för en halv miljon...
Så du menar att en XC60 för 500.000 är en dålig bil för pengarna!? Att man inte "får något"!?
Vilket annat märke ger mer för 500k? (säger absolut inte att Volvo är oslagbart, vill bara veta vad alternativen är.)
Nej mitt inlägg var sarkastiskt. Jag kände mer ditt inlägg som att du försvarar i ur och skur och "passar det inte kan du köpa en DKW". Om vi missförstod varandra så låt det vara slutet på diskussionen
Jag försvarar inte Volvo. Så våran diskussion är nog över ja! :D

Jag blir bara trött på att ständigt på detta forum läsa om jämförelser mellan Volvo och bilar som kostar myycket mer pengar (Läs BMW).
Kostar det mer så brukar det smaka mer.. =)
Vad det gäller kostnadsjakten så är det det nog inget som Volvo är ensamna om.. tyvärr.. eller ja, tyvärr å tyvärr, är vi beredda att betala den merkostnad som skulle bli år efter år annars!?
av Biltoken
Jag kan hålla med bjornw i en hel del.

Vad gäller ljudisoleringen ska jag kanske vänta med att ge mina kommentarer. MY10:an rullade på 17" dubbade vinterdäck och MY11B på orginal Pirelli 18" och det är däcksbullret som ökat, inte fartvinden. Men det är möjligt att skillnanden beror helt däcktypen.

Har ju bara kört bilen i 6 dgr och håller med om att den kanske känns något bättre ihopskruvad (tightare) än tidigare. D3:an har en mjukare gång med mindre vibrationer än 2.4D motorn som känns mer lastbil tycker jag.

Ock som svar till viktore: självklart sitter jag inte och tittar på spaken när jag växlar - det var bara en reflektion att en hel del komponenter är förändrade (till viss del så att känslan är något sämre). Volvo har helt enkelt antingen bytt leverantörer eller pressat befintliga till att göra förändringar för att minska inköpskostnaderna.

Jag kan ju lägga till att jag aldrig skulle upptäckt komponentskillnaderna (försämringar resp förbättringar) om jag endast provkört bilen hos en åf under 20 min.
av Twendor
Jeg har fått gleden av å prøve en my11B XC60 R-design igjen.
Og denne gangen med dubbfrie 19 Nokian Hakkan R.
Sammenlignet med min egen my10 summum(med four-c,adaptiv servo,R-design ratt) har utviklingen mellom modellene blitt mye bedre.
Bilen er bedre skrudd ihop og bilen føles mere tight, tystere ,sportsfunksjonen på automaten :D ,sensus systemet bra, når man får det inn i fingrene. Å avspille Dvd fungerte helt kanon. Å spille musikk fra mobilen via bluetooth fantastisk. Osv osv osv.
Det aller beste er at bilen vil få 5-års Volvogaranti.

Noe negativt? Ja at man ikke får nybil før etter ferien ?:-/

Twendor

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]