Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Precis vad jag har observerat! Jag kommer ligga på Volvo om detta tills de gör en ordentlig genomgång. Senast jag tog upp saken så fick jag svaret att det kan ta upp till 5000 mil innan förbrukningen går ned. Det låter helt befängt i mina öron. Min bil har rullat drygt 1100 mil och snittet ligger på 8,37 l/100 km.
av Steff 99
Om en bil förbrukar mer än vad tillverkaren uppger är nog något vi får acceptera.
99% beror på körsätt och utrustning, men största delen är föraren.
Även om en tidigare bil körts samma sträcka så är det fortfarande körsättet som avgör om den ena eller den andra förbrukar mer eller mindre.
Eftersom denna fråga är upp ganska ofta här i forumet , kan jag konstatera att mitt körsätt inte är det mest ekonomiska om jag ser vad samma bilmodell och motor kan förbruka enligt andra ägare.
SÅ flertalet som har hög förbrukning får nog bita i det sura äpplet o konstatera det är inte fel på bilen, utan att det är "Jag" som kör "denna" bilen på ett oekonomiskt sätt.
av Lövet
Att förbrukningen skulle sjunka efter 5000 mil är ett rent befängt påstående. Möjligt att den sjunker 1-2 cl efter ett par hundra mil men större än så är inte skillnaden.
av pak7
Min ligger runt 0.67-0.68 enligt datorn vid blandad körning-snart 700 mil.
Kollade för rolighetens skull när jag tankade och fick det faktiskt till det när jag räknade själv med :)
Ganska nöjd faktiskt...
av marcbe
ulf_gbg skrev:En fråga som säkert någon på forumet har lite koll på är hur stor påverkan luftkonditioneringen har på förbrukningen. Har haft på AC:n på i princip alla körningar. Hur mycket påverkar detta?
Går ej att svara på så enkelt tyvärr.
AC-kompressorn drar allt mellan 0 och 7-8 hkr när AC-knappen är intryckt, beroende på om kopplingen är i och vilket deplacement och varvtal den går med.
av grålle1
Har kört drygt 300 mil med min V60T3 nu och den ligger på ca 7.5l/100km, blandad körning med tyngdpunkt på 90väg. Personligen tycker jag det känns som att den är snål i stan, inte så snål som jag hoppats på 70-90väg men snålare än jag trodde i motorvägsfart.... helt ovetenskaplig "känsla" bara, som vore kul att få kommenterad av någon som gjort grundligare "hitta-mest-ekonomiska-hastigheterna-test" :D
av Tobbev
Min V60 T3 drar 0.65-0.85 (Landsvägskörning i 90/110 - ren stadskörning) och det är jag väldigt nöjd med. Normalt på en tank är runt 0.75l/mil och då är det någon längre resa inkluderat men mest resor på under två mil (till och från jobbet). Detta är verklig förbrukning vid pump. Sjukt vad sällan man kör mer än 3-4 mil när man tänker efter.
Technican skrev:Bilen en V60 T3 har nu rullat 500 mil och den drar fortfarande ca 8,6 lit/100km blandad körning vilket är samma förbrukning jag hade med samma körning/sträckor med min tidigare bil som var en tung 6cylindrig BMW 5serie med 170hästar.
Jag och frugan turas om att ha V60 T3/BMW 523i till jobbet. Vi jobbar ca 1km från varandra så det är i det närmaste exakt samma väg och trafiksituation. BMW'n drar minst 0.95l/mil på mätaren och just nu ligger den på 0.98l/mil. Jag har aldrig mätt vid pumpen men min gissning är att den ligger en bit över litern.
marcbe skrev:
ulf_gbg skrev:AC-kompressorn drar allt mellan 0 och 7-8 hkr när AC-knappen är intryckt, beroende på om kopplingen är i och vilket deplacement och varvtal den går med.
Då ska man sätta detta i relation till att det går åt 20-30 hk för att driva en bil i 100 km/h, ungefär.
Användarvisningsbild
av MartinS
Intressant att dubbla effekten, AWD, automat, 2020kg i tjänstevikt, SUV luftmotsåtnd inte ökar på förbrukingen mer än ~3dl/mil. När jag nu jämför dessa siffrorna i tråden med min XC60.

/Martin
Dubbla möjliga effektuttaget från motorn innebär ju inte att det behövs dubbla effekten för att flytta bilen i samma fart. De flesta personbilar hamnar inom spannet 20-30 hk som behövs för att hålla bilen rullande i 100 km/h. Det är alltså inte mer än några få kWh hit eller dit, om man kör i en timme. En liter dieselolja innehåller ungefär 7 kWh. Allt blir inte rörelseenergi, men å andra sidan hinner du ju tio mil eller så på en timme, så de blir någon eller några dl när man slår ut det per mil. Precis som verkligheten visar. Alltså kan det anses vara förväntat.

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]