Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:Flertalet som skriver och frågar här på forumet vet vad dom frågar om så den kommentaren var lite överflödig.
Frågan är väl mer, vem här på forumet skulle veta mer vad som kommer att hända i området runt kärnkraftverket än Japanerna själva.
Detta avgör helt om du skall få din bil eller inte om den nu är beroende av komponeter som tillverkas i fabriker i närheten av olyckan.,
Att börja tillverka komponenter i nya fabriker kan ta allt från några dagar till månader....!
Du påstod ju att frågan handlade om vem på forumet som vet mer om vad som kommer att hända i Japan! Vilket inte alls var min fråga då jag startade denna tråd!
Ibland tror jag att det finns lite för många "proffstyckare" på det här forumet som inte intresserar för vad trådstartaren EGENTLIGEN ville ha ut av sin fråga.............
Det finns säkert många här på forumet som vill hjälpa till med att svara på frågan som ställs utan att de behöver bli kallade för "proffstyckare" med inriktingen på att inget veta.
Tråkigt att du har denna uppfattningen om detta forum som enligt flertalet är ett vad de bästa, där man är saklig och flertalet ger många och bra svar !
Vill du ha offeciella och exakta svar så bör du istället vända dej till http://www.volvocars.se
Då slipper du reta dej på att får svar som du tycker inte blir som du tänkt dej eller inte vill ha.
Enligt intervjuad tjänsteman i TV så vet man inte riktigt hur länge produktionen kommer att gå utan störningar. Man underströk den komplicerade underleverantörsstrukturen och menade att man inte kan veta hur många leverantörer som i sin tur har underleverantörer som drabbas. Dessutom gjorde han ett bra tillägg vars andemening var: Vi tänker inte ringa Japan och fråga, dom har annat att tänka på just nu...
Alla nödvändiga kontakter håller på att etableras med de europeiska kontoren för leverantörer med säte i Japan, och i stort sett alla bilföretag sitter i samma sits.
Den interna kommunikationen på Volvo Torslanda lär vara likadan, man vet inte mer än att det kommer att gå felfritt ett par dagar framåt, men jobbar kontinuerligt med frågan ihop med europakontoren till leverantörerna.

Min egen uppfattning är att eftersom en av de största högteknologiska industrinationerna i världen i alla fall tillfälligt lamslagits så skall man nog inte räkna med att leveranser av komplicerade tekniska system kommer att vara lika träffsäker som den varit, och där ingår bilar såväl som armbandsur och microvågsugnar.

/Thomas
Det finns säkert många här på forumet som vill hjälpa till med att svara på frågan som ställs utan att de behöver bli kallade för "proffstyckare" med inriktingen på att inget veta.
Tråkigt att du har denna uppfattningen om detta forum som enligt flertalet är ett vad de bästa, där man är saklig och flertalet ger många och bra svar !
Vill du ha offeciella och exakta svar så bör du istället vända dej till http://www.volvocars.se
Då slipper du reta dej på att får svar som du tycker inte blir som du tänkt dej eller inte vill ha.
Nu har du uppenbarligen missuppfattat en del. Med epitetet "proffstyckare" menar jag absolut inte de som försöker att svara på trådstartarens fråga i den mån de kan, utan sådana som har för (o)vana att bara slänga ur sig en massa kommentarer i i stort sett varje nystartad tråd. Exempel på sådana kommentarer är när trådstartaren frågar om han/hon har fått ett bra pris på sin offert för en v60 d3 summum och svaret blir "jag hade köpt en audi för pengarna" . Jag vet inte hur du, Steff99, anser att den kommentaren har varit till hjälp att svara på frågan om huruvida priset på offerten var det rätta,jag anser dock att det snarare handlar om att någon söker plats att få uttrycka sin egna personliga åsikt, utan att tänka på vad trådstartaren vill ha svar på. Själv anser jag att kvalitet borde gå före kvantitet men för vissa är det kanske betydligt viktigare att få ha "bensin i blodet" eller "olja under naglarna" än att få bistå medmänniskor med kompetenta svar.............
emberblack skrev:Tack Funk/Thomas för mycket bra kommentarer. Intressant att veta hur internsnacket på torslandafabriken går!
Varsågod.
/Thomas
Som svar din fråga "emberblack" så avsåg mina svar denna tråd och inte en massa antagande från andra trådar.
Men återigen det är väldigt lite av denna typ av svar som du refererar till här på "www.jag rullar.se"
Problemet med alla forum, du vet aldrig vem som sitter på det riktiga svaret eller vem som "hittar på"
Vi kan ju bra hoppas att du fick svar inne från "Torslandafabriken" så att det inte var internspekulation
Lite OT. Hörde nu att elektronikbranchen varnar för varubrist om någon månad.
Har en XC60 på beställning och har iaf fått veta att det blir en tidig MY12 och inte en MY11. Dvs produktion i början av juni. Har tidigare fått besked i mitten av maj. Oklart om detta beror på Japan eller att jag hamnade i skarven mellan modellåren bara.
Luktar avgaser i kupen

Jag gissar att det är den här slangen d[…]

Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]

Är det någon som fått återk[…]