Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller helt med om elbakluckan. Dels är den väldigt långsam, dessutom oftast onödig och därtill tycker jag att det ser lite löjligt ut, framför allt när den som har elbakluckan gärna vill att andra ska se det...

Gällande laminerade rutor och placebo - på min nya bil valde jag inte till det, jag har inte märkt någon nämnvärd skillnad i ljudnivå heller men eftersom Volvo och flera andra märken hårt betonar att det sänker ljudnivån, och många har upplevt det så har jag svårt att tro att det bara är placebo...

PH
Steff 99 skrev:Laminerade rutor är mer ljuddämpande, likaså tjocka textilmattor på golven dämpar också ljud.
Att påstå att det är placeboeffekt är nog mer att inte veta..
Det är klart att de finns en skillnad men är det värt 4300? Den fysiska skillnaden är en mikrotunn platsfilm i glaset. Jag var själv spekulant på det laminerade glaset när jag beställde min bil, men när inte ens glastillverkaren själva talar om de ljuddämpande egenskaperna i sitt informationsmaterial eller när bilsäljaren säger att han inte kan höra någon skillnad så la jag pengarna på annat. Därför tror jag det finns en viss placeboeffekt när man talar sig varm om glasets ljuddämpande egenskaper.

http://www.smartarutor.se/pages.asp?r_id=18801
Steff 99 skrev:Laminerade rutor är mer ljuddämpande, likaså tjocka textilmattor på golven dämpar också ljud.
Har du något test som visar att laminerade rutor på Volvo bilarna gör det tystare i kupen?
McBoogie skrev:
Det är klart att de finns en skillnad men är det värt 4300? Den fysiska skillnaden är en mikrotunn platsfilm i glaset. Jag var själv spekulant på det laminerade glaset när jag beställde min bil, men när inte ens glastillverkaren själva talar om de ljuddämpande egenskaperna i sitt informationsmaterial eller när bilsäljaren säger att han inte kan höra någon skillnad så la jag pengarna på annat. Därför tror jag det finns en viss placeboeffekt när man talar sig varm om glasets ljuddämpande egenskaper.

http://www.smartarutor.se/pages.asp?r_id=18801

Finns det inget oberoende test där man mäter ljudnivån i kupen under färd med och utan laminerade rutor?

Då borde det väl visa svart på vitt om det är placeboeffekt eller om det blir tystare!
Laminerte ruter i bilen gir en forbedret tyverisikring. :idea:
Det er også en sikkerhet ved dyrepåkjørsler(f.eks elg).
At de i tillegg er lyddempende, er bare positivt.
Prøv forskjellen den som tviler.
Twendor
http://www.sekurit.com/en/index.asp?nav ... VPD&id=356

• Lower ejection risk. When broken, laminated glass fragments stick to a plastic interlayer, keeping the glass intact and helping to keep occupants and objects inside the vehicle. Even if a pane is cracked, it won't shatter.
• Improved theft protection. It takes a thief 10x longer to penetrate laminated glass, keeping your vehicle and the contents inside it more secure when parked.
• Quieter ride. Laminated glass also helps to prevent engine and road noise from entering the vehicle. That makes it easier for you to talk, listen to music or just enjoy the drive in peace.
• UV protection. Up to 95% of harmful UV rays are blocked by laminated glass, equal to a sun protection factor of 50. That's vital protection for passengers as well as your car interior.
• Greater fuel economy. Because laminated glass weighs less than tempered glass, the overall weight of the car is less, so you save money on fuel.
• Easily affordable. Laminated glass is offered in most vehicles for about the same cost as a decent stereo. It's inexpensive safety that' simply invaluable.
DAB är väl rätt dött i Sverige? Bara SR som sänder i storstäderna typ... Så det får jag nog hoppa över.

Jag har sett att vissa bilar har nåt som kallas "RTI-förberedese". Betyder det att systemet är förberett för RTI så att det kan eftermonteras? Jag hittar inte nån prisuppgift på detta. Jag kommer inte ta RTI från början men det skadar ju inte om man kan uppgradera senare...

Vad det gäller de laminerade rutorna så kommer jag ta dem primärt för säkerhetsaspekten. Om de sedan gör bilen tystare är det ett stort plus.

Nu ser specen ut så här:

* D3 AWD Automat
* Icevit med grått läder och mörk inredning
* Summum
* Premium Sound
* Subwoofer
* Tidsur för tillsatsvärmare
* Laminerade rutor
* Nyckelavstängning krockkudde

Har fått preliminärt leveransdatum på mitten av Maj. Låter ju inte alls dåligt... Pris 409000. En rabatt på nästan 40k.

Jag velar just nu lite mellan svart och vit lack... På torsdag ska jag träffa bilhandlaren igen och då måste jag ha bestämt mig... Annars känns det som att jag har hittat rätt med specifikationerna. Tack för er hjälp!

/ j
jajon skrev:DAB är väl rätt dött i Sverige? Bara SR som sänder i storstäderna typ... Så det får jag nog hoppa över.

Jag har sett att vissa bilar har nåt som kallas "RTI-förberedese". Betyder det att systemet är förberett för RTI så att det kan eftermonteras? Jag hittar inte nån prisuppgift på detta. Jag kommer inte ta RTI från början men det skadar ju inte om man kan uppgradera senare...

Vad det gäller de laminerade rutorna så kommer jag ta dem primärt för säkerhetsaspekten. Om de sedan gör bilen tystare är det ett stort plus.

Nu ser specen ut så här:

* D3 AWD Automat
* Icevit med grått läder och mörk inredning
* Summum
* Premium Sound
* Subwoofer
* Tidsur för tillsatsvärmare
* Laminerade rutor
* Nyckelavstängning krockkudde

Har fått preliminärt leveransdatum på mitten av Maj. Låter ju inte alls dåligt... Pris 409000. En rabatt på nästan 40k.

Jag velar just nu lite mellan svart och vit lack... På torsdag ska jag träffa bilhandlaren igen och då måste jag ha bestämt mig... Annars känns det som att jag har hittat rätt med specifikationerna. Tack för er hjälp!

/ j

Ursäkta språket nu men hur fan kan du få leverans i mitten på maj medans jag som beställde sista veckan i januari fått leverans 1-2 veckan i juni??

Annars så ser det ut som en riktigt fin bil du specat upp:)
jajon skrev: Har fått preliminärt leveransdatum på mitten av Maj. Låter ju inte alls dåligt... Pris 409000. En rabatt på nästan 40k.

/ j
Mjo, fast rabatten säger väl mer om hur överprissatta Volvos listor är, eftersom det är en ganska normal rabatt, efter att man skruvat på sig lite :).

Fast de specar du valt ger ett pris på 437 000 på volvocars? Då känns det som att du borde komma ner mot 400k. Men jag kanske har missat något tillägg.

Vit ska det vara! Förvisso är den svarta något mer enhetlig då man inte väljer R-Design. Men personligen tycker jag att det blir lite väl mörkt med en helsvart bil i den storleksklassen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]

XC70 2015, gnissel höger bak

Hade knarr/gnissel på in V60 (2018) och bytt[…]

V70 som är slö hjälp

Tja, har en v70 2.0 från 2008 som går […]