Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
VolvoB20 skrev:
mojja skrev:Ser faktist just nu bara fördelar med en awd bil och stor motor.
Hmmm, bara fördelar säger du, Högre skatt, högre vikt, högre förbrukning, högre servicekostnad, högre inköpspris, lägre toppfart och sämre acc på torr väg och mer som kan krångla är ju knappast fördelar tycker många andra.

Det är ju det man får väga mot bättre driv frammåt i halka. För mig övervägde det då jag drar så mycket släp.
Sen när vart det ekonomiskt att köpa ny bil:) ska man lägga 500 k på en ny bil så är ju dom sakerna du rabblar upp en Pisa i missisipi jämnfört med värdeminskningen:)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om alla hade tyckt att inköpspris, skatt och förbrukning var en piss i nilen så hade väl alla bilar sålts med största motorn och alla optioner inkl 4wd tillvalda.

Nu rullar det ju rätt många bilar som varken har största motorn, 4wd eller optioner där ute så många köpare maxxar inte alla tillvalen och motorerna verkar det som.
av acr32
Att köpa en XC60, XC70 eller XC90 utan awd är för mig som att köpa t.ex en Ferrari med DRIVe! :lol:
av mojja
VolvoB20 skrev:Om alla hade tyckt att inköpspris, skatt och förbrukning var en piss i nilen så hade väl alla bilar sålts med största motorn och alla optioner inkl 4wd tillvalda.

Nu rullar det ju rätt många bilar som varken har största motorn, 4wd eller optioner där ute så många köpare maxxar inte alla tillvalen och motorerna verkar det som.

Jag skrev aldrig att inköpspriset var en piss i nilen men att kostnaden för awd,ökad bränsleförbrukning med 3 cl milen och dom extra service kostnaderna max 500 kr per service är en piss i missisippi jämnfört med vad värdeminskningen blir på tre år.

Vänligen Mojja
av mojja
XC60D3 skrev:
mojja skrev:Och på sommrarna kan jag traila upp min 1.7 tons båt vid båtrampen utan att det stinker koppling och antispinn tjatar på mig.
Ge tusan i att slira på kopplingen då :twisted:

Gör om, gör rätt ;)

Haha!!!

Ja du hade en v50 d5 manuell innan och varje gång jag belasta den vid båtupptagningsplatsen så luktade det brända lameller och detta utan några hjulspinn eller körning på kopplingen.

Koppling nere gasade upp till 3000 rpm och släppte sakta upp kopplingen för att föra båten och kärran mjukt upp ur vattnet. :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mojja skrev:
VolvoB20 skrev:Om alla hade tyckt att inköpspris, skatt och förbrukning var en piss i nilen så hade väl alla bilar sålts med största motorn och alla optioner inkl 4wd tillvalda.

Jag skrev aldrig att inköpspriset var en piss i nilen men att kostnaden för awd,ökad bränsleförbrukning med 3 cl milen och dom extra service kostnaderna max 500 kr per service är en piss i missisippi jämnfört med vad värdeminskningen blir på tre år.

Vänligen Mojja
0.7 dl per mil och 50.000 kr skiljer det ju tex på D3 FWD och D5 AWD tex, och 35.000 enbart kostar det väl att få bakhjulen att driva. För en del förare verkar det ju spela viss roll.
av perhall
XC60D3 skrev:
perhall skrev: Hade jag valt en bil där man rakt av kan kryssa i AWD hade jag lätt tagit det - för två år sen hade jag nog sagt nej men efter de här vintrarna... har haft flera Audi med AWD (S4, S6) och en XC90 T6 och tycker att det är bra dumt att välja bort det. Då har jag ändå ingenting i min körning (släp, stuga etc.) som normalt anses innebära AWD-behov.
PH
Mja, det är ett val som vilket annat på bilen. Det finns mängder av val som jag tycker är dumma, men som är självklara för andra. jag har satt min bil en gång i en isbelagd backe (riktigt korkat att köra ner för den, när det var enda vägen upp). Men det var ingenting som ett par snökedjor inte löste :)

jag bor i Skåne och kör nästan uteslutande på plogade vägar och även om vi faktiskt haft två rejäla vintrar nu, så har jag aldrig känt något behov av AWD. Visst hade det varit kul att ha, för att kunna köra ut på den där skogsvägen, men det är i så fall ett behov som man skapar för att motivera inköpet.

För mig är t.ex. följande utrustning totalt onödig
Elstol, Elinfällbara speglar, backkamera, frontkamera, RTI
Andra saker som är totalt onödigt är R-paketet....och ändå valde jag det ;)
jag tycker de 35k som det kostar ger mer än vad de 25k som AWD kostar.

Tror inte att två ton Volvo har det svårare att ta sig fram än min "lilla" S40 :) Speciellt inte på plogade vägar.

Men för de som bor lite längre norrut kan jag förstå valet av AWD.
Jo, eg. är väl det mesta man köper rätt onödigt, även om jag tycker att förmågan att ta sig fram kan vara viktiga än markbelysning i backspeglarna... i Skåne kan jag förstå dig. Där körde ju många med sommardäck året om för ett decennium sedan (minns inte när det blev lag med vinterdäck, men det var väl kring år 2000) och det är sällan backigt...
PH
av mojja
VolvoB20 skrev:
mojja skrev:

Vänligen Mojja
0.7 dl per mil och 50.000 kr skiljer det ju tex på D3 FWD och D5 AWD tex, och 35.000 enbart kostar det väl att få bakhjulen att driva. För en del förare verkar det ju spela viss roll.
Visst att automat och awd tillsammans vill ha 0.7 l mer per mil. Men nu jämnför du äpplen med päron. En fwd d3 är på 2.0l medans en d3 awd är på 2,4 l. stor skillnad på motor och slaglängd.
av Steff 99
perhall skrev:

i Skåne kan jag förstå dig. Där körde ju många med sommardäck året om för ett decennium sedan (minns inte när det blev lag med vinterdäck, men det var väl kring år 2000) och det är sällan backigt...
PH
Tyvärr är det nog så att i just Skåne så är behovet av AWD väldigt stort när det snöar, alltid totalstopp efter kusten, med snödrev och annat snöelände.
Har bekanta i England där är XC60 FWD populär, men nu under denna vinter har köparna av FWD:n haft stora problem med att sitta fast, många har bytt från V70 och S60 och konstaterat att framkoligheten på XC60 FWD är sämre.

Sedan så kan man fråga sig varför köper man en framhjulsdriven "SUV" , man tappar alla fördelar med den biltypen, enbart nackdelarna kvar, hög förbrukning och slöare m.m. än en vanlig V70 och sedan skammen den dagen man fastnar i snön på en platt parkering vid köpcentret med sin "fake" SUV.
av perhall
Steff 99 skrev:
perhall skrev:

i Skåne kan jag förstå dig. Där körde ju många med sommardäck året om för ett decennium sedan (minns inte när det blev lag med vinterdäck, men det var väl kring år 2000) och det är sällan backigt...
PH
Tyvärr är det nog så att i just Skåne så är behovet av AWD väldigt stort när det snöar, alltid totalstopp efter kusten, med snödrev och annat snöelände.
Har bekanta i England där är XC60 FWD populär, men nu under denna vinter har köparna av FWD:n haft stora problem med att sitta fast, många har bytt från V70 och S60 och konstaterat att framkoligheten på XC60 FWD är sämre.

Sedan så kan man fråga sig varför köper man en framhjulsdriven "SUV" , man tappar alla fördelar med den biltypen, enbart nackdelarna kvar, hög förbrukning och slöare m.m. än en vanlig V70 och sedan skammen den dagen man fastnar i snön på en platt parkering vid köpcentret med sin "fake" SUV.
Som du märker är jag inte så ofta i Skåne på vintern men jag förstår vad du menar, E6:an, snödrev.... massa lastbilar och européer som vinglar omkring på sommardäck...

Det är ju väldigt lurigt med Volvos senaste XC-reklam. "Bilen som tar dig fram när vägen tar slut" typ... "OBS! Gäller bara AWD-versionerna" står det ju inte...

Det är ju inte speciellt bra traction i en vanlig V70 FWD.. varför är den ännu sämre i en XC60 FWD?

PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]