Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad gäller Audi är det exakt samma där, du kan inte stänga av ESP helt och hållet. Där straffas man ur helt om man få lite spinn/sladd genom att motoreffekten stryps av helt.
På Volvon bromsas ju farten mest vilket gör att bilen fortsätter med full kräm så fort sladden hävts.

Dessvärre tycks diffbromsverkan vara något bättre med DSTC aktiverat. Framkomligheten i djup ojämn snö är bättre än med det avaktiverat.
Amli skrev:På Audi går det bra att stänga av ESP helt. På VW går det däremot inte.
Till Audi och VW tror jag även att det går att köpa uppgraderingar till Haldex som gör bilen mer bakhjulsdriven så att säga. Det har jag letat i många år efter till Volvo men fått svar att det är typ kört.

Audis bilar som kör utan haldex har dock riktigt fin fyrhjulsdrift och så även Subaru. Märker rejäl skillnad på kontrollen när man kör Subaru jämfört mot Volvo AWD. Subaru ger en känsla av total kontroll med gaspedalen. Volvo känns mer som chansningar, ibland funkar det, ibland inte. Men båda bilarna går att köra riktigt brett med, om man vill. Och även Subaru har anti-sladdsystem som griper in även när det är "urkopplat". Fast beror lite på vilken modell Du kör också. Ungefär som Volvos gamla R-modeller som kunde stänga av DSTC helt och hållet.
Amli skrev:På Audi går det bra att stänga av ESP helt. På VW går det däremot inte.
Även på Bmw vet jag att det går att stänga av ESP helt om man vill.

Skälet till att det inte går att slå av ESP i en Volvo sägs ju vara av säkerhets skäl. Jag skulle gissa att den verkliga orsaken är pengar. Billigare att bara ta standard ESP från Bosch, Conti (eller vilka som nu leverarar till Volvo) och bara integrera än att själva ge sig in och modifiera vilket ju tex Audi, Bmw gör.
bilgalen skrev:
Även på Bmw vet jag att det går att stänga av ESP helt om man vill.

Skälet till att det inte går att slå av ESP i en Volvo sägs ju vara av säkerhets skäl. Jag skulle gissa att den verkliga orsaken är pengar. Billigare att bara ta standard ESP från Bosch, Conti (eller vilka som nu leverarar till Volvo) och bara integrera än att själva ge sig in och modifiera vilket ju tex Audi, Bmw gör.
Ja, pengar är alltid orsaken i grund och botten. Hur man än vrider på saker och ting. Intressant dock om det går att koppla ur helt på Audi och BMW. Eftersom åtminstone dessa bilar, tillsammans med Mercedes, brukar anses som de absolut säkraste bilarna att krocka med. Men själv tycker jag att säkerhet och Volvo rimmar bättre än säkerhet och tex BMW. BMW för mig känns mer som högsta kvalitet men lite mer premium och lite lyxigare, lite mer möjligheter. Samma med Mercedes. Audi känns som Volvo fast sportigare och lite exklusivare. Volvo känns mest familj, lugn, trygg osv...
Steff 99 skrev:[youtube]RJ5aUz78oS8[/youtube]

urkopplad ESP ??
Haha...kul film, känns dock som en parodi på Ken Block (Subaru) och Gymkhana 2.

Man ser att bilen hugger så det är nog inte helt urkopplat? Tycker det även ser ut som att bakhjulen låser sig vid några tillfällen. Vad jag vet har inte MY11 (V60) någon mekanisk handbroms? (det sitter en elektronisk handbroms till vänster om ratten i form av en knapp).

Hittade originalet till Din v60-film förresten...lägger med länken här till Ken Block och Gymkhana 2. Se och njut! :-)

[youtube]zjkJaaUhWXg[/youtube]
Barkbiten skrev:BMW för mig känns mer som högsta kvalitet men lite mer premium och lite lyxigare, lite mer möjligheter. Samma med Mercedes. Audi känns som Volvo fast sportigare och lite exklusivare. Volvo känns mest familj, lugn, trygg osv...
Fast är man lite "yngre" har jag en känsla av att man knappt ens förknippar Mercedes med kvalité alls. De har ju haft ruskigt mycket problem som skadat märket under Daimler-Chrysler tiden. Nu när de gjort sig av med Amerikanerna så kan de säkert få ordning på allt igen. Men kommer nog ta tid att komma tillbaka till det fina rykte som Mercedes hade innan Chrysler-tiden.

Att Audi känns "ungefär som en Volvo" är nog mest önsketänkande från Volvoägare tror jag :)
bilgalen skrev:
Barkbiten skrev:BMW för mig känns mer som högsta kvalitet men lite mer premium och lite lyxigare, lite mer möjligheter. Samma med Mercedes. Audi känns som Volvo fast sportigare och lite exklusivare. Volvo känns mest familj, lugn, trygg osv...
Fast är man lite "yngre" har jag en känsla av att man knappt ens förknippar Mercedes med kvalité alls. De har ju haft ruskigt mycket problem som skadat märket under Daimler-Chrysler tiden. Nu när de gjort sig av med Amerikanerna så kan de säkert få ordning på allt igen. Men kommer nog ta tid att komma tillbaka till det fina rykte som Mercedes hade innan Chrysler-tiden.

Att Audi känns "ungefär som en Volvo" är nog mest önsketänkande från Volvoägare tror jag :)

Jag håller med Dig att MB tappat rejält under de senaste åren vad gäller kvalitetskänsla. Inte lika "über" som den var då det begav sig.

Haha..ja, kanske är det så. Men som tur är har jag förmånen att kunna köra en hel del olika bilar och Volvo och Audi har alltid känts ganska lika för mig. Däremot har jag aldrig känt så med Volvo och BMW eller Volvo och Mercedes.

Det Volvo nästan alltid varit överlägset på (för min egen del) är komforten och stolarna. Jag stör mig på ruskigt mycket på alla små skavanker men dessa kompenceras av den sköna cruisingkänslan Volvo nästan alltid haft, men inte konkurrenterna på samma vis.

Ungefär som en iPhone, det viktigaste är så bra att det inte gör något att allt annat är sämre :)

Sen kan ingen ta ifrån Audi att den är mer premium än Volvo. Och senaste tiden med RS4,5,6, R8 osv så ja....det finns lite att komma med. Designmässigt tycker jag dock att Volvo med sin S60 MY11 har kommit i kapp.

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]