Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Sharkbait skrev:
viktore skrev:Tycka vad man vill om Collin, men min uppfattning av karln är att han överlag brukar ge positiva omdömen till de Volvobilar han provkör. Finns ju tillochmed de som menar att han ger Volvobilar FÖR bra omdömen ibland...

Nu har jag inte läst artikeln men utifrån vad tidigare skribenter skrivit så får han V60 att framstå som en sämre 240,, vilket borde vara att ta i lite. :roll:
Collin har inte kört V60 på en provtur från sin lokala Volvohandlar som vissa här verkar ha gjort.

Man kan säg att han har några bra poänger i sin artikel!

Mvh
Jag lånade V60 D3 en förmiddag och körde ca. 20mil och jag tycker att det räcker för mig att kunna göra en hygglig bedömning hur bilen känns att köra på vinterväglag och -11grader.
Den hade dubbade 16" hjul och jag testade den ganska hårt och jag upplevde inget obehagligt i körningen tvärtom.
Användarvisningsbild
av Rillee
Om Collin sågar en volvo så kommer den nog bli en succé
av Sharkbait
perhall skrev:Jag håller med, har just läst artikeln och betalat 29 kronor för att bli PLUS-medlem och han har helt klart några poänger.

T ex den om sportchassi (ett liknande problem har ju Audi, 99% av alla A6 har sportchassi och 18" men körs lugnt...)/PH
Här är några bra punkter.

”Volvos standardmonterade sportchassi som ger sig till känna. Volvo har tre chassin. Komfort, sport och det elektriska 4C. För att ruska av sig tråkstämpeln har Volvo Sverige och på de flesta andra marknader valt sportchassi som standard, medan komfortchassi är kostnadsfritt tillval. Länder med riktigt dålig vägstandard däremot har komfort som standard.
Men om V60-äventyret inte ska sluta med en katastrof måste Volvo Sverige tänka om och erbjuda komfortchassi som förstaval. Den som frivilligt vill förstöra komforten för lite sportigare image kan kryssa i det i beställningsformuläret.”

”Det sätter sig så mycket skit på öppningshandtaget att man måste pressa in ett par fingrar genom smutslagret för att klicka upp mekanismen.”

”Den dåliga runt-om-sikten skrev jag redan om i höstas. De extremt avsmalnande sidorutorna och den lutande bakrutan tar effektivt bort sikt snett och rakt bak.”

”Ett problem är all snö som samlas under motorhusens bakkant, framför/nedanför vindrutan. Den smälter och fryser, och sitter fast. Och där har vindrutetorkarna sitt viloläge vilket göra att det bildas is i torkarbladen - och rutan blir inte ren. Torkarna är av det moderna slaget där det är extra svårt att få loss isen från gummit. Bak är det på liknande vis. Torkarbladet blir snabbt en enda iskoka, som vägrar att smälta eftersom bakbakrutan inte har någon värmetrådar just där.”

”Mer elände invändigt. Den delvis nya layouten bland knappar och vred har inte gjort ergonomin bättre. Fyra lika stora rattar till steron och värmen. Vill du ha det kallare kan du vara säker på att radions volym minskar, och vice versa. Och varför ska man trycka på ett ställe för att få värme i stolarna och titta på ett annat ställe för att se vilket läge man har ställt in? Så är det visserligen i Audi, men det är inte bra där heller.”

”Och det slår mig: En punktering här är inget att rekommendera, för bilen saknar reservhjul, den har inte ens en reservhjulsbalja, den försvann för att designen krävde det. Och min telefon saknar kontakt med omvärlden. Slutligen ska en riktig vinterbil ha en riktig handbroms. Så att man kan dra till den i nödsituation, låsa bakhjulen och i sista stund undvika en krock eller avåkning. På V60 är handbromsen som p så många nadra bilar elektrisk. Och dessutom undangömd till vänster om ratten.”
av Sharkbait
rex skrev: I den första artikeln han skrev efter provkörningen i Italien, tyckte han att det var för dåligt bagagutrymme och jämförde med V70.
Det var fel. Volvo har aldrig påstått att V60 är en packåsna.

Han jämförde med V70 men han skrev inte att V60 skall ersätta V70?!
av Lazy
Sharkbait, är det dina egna erfarenheter av V60, eller köper du vad Collin säger utan att testa själv?
av oskobe
Sharkbait skrev:
perhall skrev:Jag håller med, har just läst artikeln och betalat 29 kronor för att bli PLUS-medlem och han har helt klart några poänger.

T ex den om sportchassi (ett liknande problem har ju Audi, 99% av alla A6 har sportchassi och 18" men körs lugnt...)/PH
Här är några bra punkter.

”Volvos standardmonterade sportchassi som ger sig till känna. Volvo har tre chassin. Komfort, sport och det elektriska 4C. För att ruska av sig tråkstämpeln har Volvo Sverige och på de flesta andra marknader valt sportchassi som standard, medan komfortchassi är kostnadsfritt tillval. Länder med riktigt dålig vägstandard däremot har komfort som standard.
Men om V60-äventyret inte ska sluta med en katastrof måste Volvo Sverige tänka om och erbjuda komfortchassi som förstaval. Den som frivilligt vill förstöra komforten för lite sportigare image kan kryssa i det i beställningsformuläret.”

”Det sätter sig så mycket skit på öppningshandtaget att man måste pressa in ett par fingrar genom smutslagret för att klicka upp mekanismen.”

”Den dåliga runt-om-sikten skrev jag redan om i höstas. De extremt avsmalnande sidorutorna och den lutande bakrutan tar effektivt bort sikt snett och rakt bak.”

”Ett problem är all snö som samlas under motorhusens bakkant, framför/nedanför vindrutan. Den smälter och fryser, och sitter fast. Och där har vindrutetorkarna sitt viloläge vilket göra att det bildas is i torkarbladen - och rutan blir inte ren. Torkarna är av det moderna slaget där det är extra svårt att få loss isen från gummit. Bak är det på liknande vis. Torkarbladet blir snabbt en enda iskoka, som vägrar att smälta eftersom bakbakrutan inte har någon värmetrådar just där.”

”Mer elände invändigt. Den delvis nya layouten bland knappar och vred har inte gjort ergonomin bättre. Fyra lika stora rattar till steron och värmen. Vill du ha det kallare kan du vara säker på att radions volym minskar, och vice versa. Och varför ska man trycka på ett ställe för att få värme i stolarna och titta på ett annat ställe för att se vilket läge man har ställt in? Så är det visserligen i Audi, men det är inte bra där heller.”

”Och det slår mig: En punktering här är inget att rekommendera, för bilen saknar reservhjul, den har inte ens en reservhjulsbalja, den försvann för att designen krävde det. Och min telefon saknar kontakt med omvärlden. Slutligen ska en riktig vinterbil ha en riktig handbroms. Så att man kan dra till den i nödsituation, låsa bakhjulen och i sista stund undvika en krock eller avåkning. På V60 är handbromsen som p så många nadra bilar elektrisk. Och dessutom undangömd till vänster om ratten.”
Om du tycker ovanstående är stora problem så står det dig (och Collin) fritt att inte köpa V60.

För min del jämförde jag V60 med den Seat Leon Fr DSG som jag redan har (den är lite hårdare i stolar och fjädring...). Provkörde samma dag Mitsubishi Ralliart, även den lite hårdare...
Dålig runt om sikt löser vi med BLIS...
Det snöar inte i Stockholm...;-)
Ergonomi - jag gillar den! Särskilt skärmen och alla elektroniska inställningsmöjligheter...
Handbromssladd - är Collin riktigt klok??? Har han provat handbromssladd med inkopplad antisladd? Tror han verkligen att Svensson kommer dra i handbromsen vid en nödsituation?????
Hur ofta får man akut punktering på en väg utan mobiltäckning (inkl. 112 täckning) 2010?

Bara några tankar.
av Erst
Visst har han några poänger - V60 är inte en V70, och det var aldrig meningen heller.

Men vad han menar med att dra i handbromsen i en nödsituation förstår jag inte. Är det inte lättare och bättre på alla sätt att stampa på färdbromsen istället för att börja fumla efter ett handtag som bara ger en bråkdel av bromseffekten, är väldigt svår att dosera och lätt gör att bilen blir omöjlig att styra. Han kanske borde läsa på lite körkortsteori igen..?
av sbob
Ödsla ingen energi på Collin. Volvo V60 är lanserad som en Sportswagon och har inte ersatt någon modell i Volvos sortiment. Kul och tufft av Volvo. Har kört 150 mil med min V60 och den går som en dröm. Han har spytt galla över modellen från första stund av någon konstig anledning.Vad gäller köregenskaperna m.m. nämner han aldrig S60 och vad är skillnaden förutom att V60 har större bagage samt eventuellt sämre sikt bakåt om det nu stör i någon större utsträckning. :D
av rex
Sharkbait skrev:
rex skrev: I den första artikeln han skrev efter provkörningen i Italien, tyckte han att det var för dåligt bagagutrymme och jämförde med V70.
Det var fel. Volvo har aldrig påstått att V60 är en packåsna.

Han jämförde med V70 men han skrev inte att V60 skall ersätta V70?!
Jo det var ju det jag skrev.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]