Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktore
andreas_lofgren skrev:Kanske han tänkte på faktumet att 335 är 17% snabbare än S60 T6 medans 330 är den modell som har samma acceleration?
Om du utgår från fabriksuppgift ja. När S60 T6 testades i senaste numret av Bilsport så gjorde den 0-100 på 5.97s.
Vidare så nådde T6an ca 164km/h slutfart på 402m i ett amerikanskt test. Jag har sett siffror för en 335 coupe med automat som nådde 168km/h, i ett test av TV har jag för mig.
Lägg till ytterliggare vikt för sedan och xDrive på BMWn - eller manuell låda på T6an :evil: , så är de i princip likvärdiga.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev:Kanske han tänkte på faktumet att 335 är 17% snabbare än S60 T6 medans 330 är den modell som har samma acceleration?
Så när vi ska jämföra bilar nu är det alltså bara 0-100-tiden i broschyren som bestämmer konkurrenterna?

En annan intressant grej är att S60 T6 awd har varit snabbare i verkligheten än på pappret i dom testerna jag har läst.
av Lövet
XC90_Executive skrev: En annan intressant grej är att S60 T6 awd har varit snabbare i verkligheten än på pappret i dom testerna jag har läst.
Det är den inte ensam om dock. 0-100 km/h = 5,4 sek och 0-160 km/h = 12,5s för 335 här: http://www.teknikensvarld.se/files/TV0620_335_s60r.pdf

Några riktiga testsiffror för T6 AWD hittar jag inte i svenska tidningar förutom ovan nämnda Bilsport.

Vad använder man för övrigt för kriterier när man jämför motorer annat än acceleration?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Prestanda och körbarhet är väl ändå så mycket mer än 0-100?

En 3-liters rak sexa utan överladdning (272hk/320Nm har jag för mig) tycker jag inte kan mäta sig med en 3-liters rak sexa med twinscrollturbo och 304hk/440Nm. Helt skilda karaktärer.

Läste ett senare test på 335i sedan aut (på tv.se). 0-100 6,1s 0-160 13,4.
av viktore
Även om toppeffekten mellan 330 och T6 inte skiljer mer än 30hk så har T6 120nm högre vridmoment, vilket ger en enorm kraftskillnad i mellanregistret.

Jmf. 335 är effektsiffrorna snarlika och prestandan skiljer inte nämnvärt om man tänker längre än från 0-100 km/h. 335an är ca 0.5s snabbare till 100 men den behöver inte vara snabbare i andra intervall. T6 skulle mycket väl kunna vara snabbare uppe i fart och i segdragning, tack vare ett högre vridmoment än 335 och att Craptronic inte behöver växla lika mycket som från stillastående.
Med manuell låda hade den kunnat ge 335 oavsett RWD/xDrive en rejäl match men det lär väl tyvärr aldrig hända.
av perhall
supersonic skrev:
andreas_lofgren skrev:Problemet med S60 är väl främst att den inte är bäst på något utan halvbra på allt? Ingen riktigt bra identitet som tilltalar köparna. BMW köper man för att den är körgladast, Audi köper man för fyrhjulsdriften, Mercedes köper man för komforten. Volvo köper man för vadå?

Hela det här säkerhetstjafset med att det ska plinga precis överallt och bromsas själv - det är ingenting som lockar mig det minsta i alla fall så jag hoppas inte att det är det som Volvo tror ska locka kunderna.
Du har en poäng här, var och provsatt och klämde på både S60 och V60 nu igen och det som är en miss med dessa är att detaljkvaliteten är på många sätt förfärlig och tunn/billig i känsla, vassa plastkanter i innerhandtag, tunn bagageinramning och innertak modell billig.

Dessa volvobilar utvecklades i en bilvärld i kris, tycker det känns på hur billig bilarna känns. Hoppades att Volvo skulle nån gång komma ikapp tyskarna i UPPLEVD känsla men nej nu tycker jag skillnaderna är större igen.

Detta är dock inte synonymt med bara Volvo, alla biltillverkare sparar in pengar precis överallt nuförtiden känns det som. Hur som helst, det blir ingen V60 som andrabil för min del i alla fall. För dyr för den billiga känslan den förmedlar. Synd på ett kanonchassi och bra motorutbud.
Jag är inte heller helt imponerad av S60/V60 utan tycker att det är en inte helt bra positionerad bil med litet bagage och lika dyr som en V70.
MEN: Eftersom jag bott och jobbat i TYskland har jag läst alla tester av nya Volvo de senaste åren och de ger alltid plus på att Volvon har så bra detaljarbete och är så gedigen. 14 av 15 brukar den få i betyg, samma som Audi brukar få. Så de har varit på BMW för att t ex X1 är alldeles för plastig, men sedan givit beröm åt Volvo, t ex senaste S60 fick beröm för det och i test S60 mot C-klass och 3-serie sågs Volvon som mer gedigen än C-klass... (en iofs lite plastig bil)/PH
av perhall
Varför är det så viktigt att poängtera att T6 är nästan lika snabb som en 335i? Det är den ju inte! I tyska ams kördes en manuell 335i 0-100 på 5,0. Och t o m i en fullutrustad 535i (som väger klart mer än S60) gör den 0-100 på 5,9. Inte illa.

Däremot så är ju T6 en mycket trevlig motor. Men den rår inte på -35i. Kanske är dock Volvon mer hållbar i längden, inte helt ovanligt att BMW har kvalitetsproblem med annat än klassiska raka bensinsexor utan turbo...
av Tobbev
Var det inte så att Volvon fick 4/10 för förbrukningen medan Audi fick 8/10 för att den gick att köra på etanol? Om S60 hade en etanolmotor hade den då fått 8/10 också och däremed "vunnit" testet ihop med Audin?
av Steff 99
Det avgörande är väl ändå inte hur fort det går rakt fram 0-100 kmh, man kan ju sätta en motor på en spark och få den att åka ifrån både en T6 och en 335:a rakt fram
Frågan är ändå hur väl har Volvo lyckats med sin S/V60.
Det är bara att konstatera att man får det man betalar för, Volvo har enligt ansvariga för S/V60 inga ambitioner att slå BMW eller Audi , man vill skapa en egen profil inom detta segment.
Det tycker jag som "konsument" att man är på god väg och lyckas att göra.
Man vet att denna marknad är kassakon där man kan tjäna pengar om man lyckas.
Man har fokuserat på en kommunikativ bil, med mycket innovativ utrustning.
Med AWD har den en väghållning som ligger väldigt långt fram, nu har man också en fördel att man ligger ganska rätt i pris i förhållande av vad man får för pengarna.
Att man skall få en bil som ligger etta i alla områden inom segmentet för det priset kan man glömma, men man får en väldigt modern och trevlig bil som med rätt motor går att köra riktigt offensivt.
av Amli
Alltid en lika känslig punkt detta för alla inbitna Volvoälskare :lol:
viktore skrev:
På vilket sätt är inte T6 och 335 jämförbara menar du?
Pris och prestanda.
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Jag tycker oxå att Volvo har bra och prisvärda paket. Men S60 T6 bör nog ändå jämföras med 330 och inte 335 och då blir inte skillnaden riktigt lika stor..

Hur tänkte du där?

335xDrive sedan 6MT (helt "naken") 306hk/400Nm - 430 000kr
S60 T6 awd 6GT Summum 304hk/440Nm - 394 000kr
Prestanda och prismässigt ligger 330 närmare T6 än vad 335 gör.

Jag har inte kört just S60 mer än en kortare provkörning så jag kan egentligen inte uttala mig om hur den är i de flesta situationer. Däremot har jag kört 100-tals mil i både A4 samt C-klass. Den upplevda kvalitetskänslan som det pratas om är förmodligen inte så stor längre är du sitter still i bilen och bara kollar. Den är desto större när bilarna sätts i rullning. Ingen Volvomodell, oavsett storlek, (och ja, jag har kört alla Volvo modeller) har den tunga gedigna känslan anser jag som just en Audi A4 quattro. Samma sak när man t ex kör på en lite sämre väg struttar det och slår ganska osnyggt i Volvo. Det gör det inte på samma sätt i de tyska modellerna (förutom Audi med S-line chassi som är på tok för hårt satt). Och man behöver inte köra många meter i vare sig S60 eller 3-serien för att upptäcka att den sistnämnda har klart mer inspirerande köregenskaper och drivlina. Då kan det kvitta lite om Volvon råka kunna haka på upp till 100km/h.
Men jag tvivlar inte en enda sekund på att S60/V60 T6 är en på de allra flesta punkter en suveränt fin bil! Visst att tyskarna är dyrare men nu jämför vi ändå med Volvos absoluta topp modell. Om man skulle försöka att bortse från det ekonomiska och rulla upp respektive märkes toppmodell så skulle bilden förändras radikalt.
Vart jag försöker komma med med detta långa inlägg att det är STOR skillnad på bästa bil och bästa köp.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Instabil styrning (XC70 -16)

Du skriver framhjulsinställning, senast jag g[…]

Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja. […]

När jag hämtade ut min bil 2022 sa s&aum[…]

Det är den bakre du ska mäta på. D[…]