Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Onebuying
andreas_lofgren skrev:Jag gillade inte den adaptiva farthållaren på motorväg. Precis när man tänkt sig byta fil bromsar den ner även om du kommit över halvvägs i andra filen. Den är något för snålt ställd även i sitt kortaste läge. På landsväg funkar den bra.
Men har de inte ändrat så att när du slår på blinkersen så börjar bilen accelerera lite, som att du vill påbörja en omkörning? Tidigare fanns väl problemet att man var tvungen att gå ut i vänsterfil och vänta på att radarn upptäcker att det är fritt innan bilen accelererar. Vet inte när denna funktion började komma, men årsmodell -11 eller -12 skulle jag tro? Fast du kanske inte tycker det fungerar så bra trots det, Andreas?
Man borde välja kunna välja om man vill ha den adaptiva funktionen igång eller inte.
Läste någonstans att man kan hålla in "på"-knappen för farthållaren och att den då ska byta till en konventionell farthållare. Tror att även detta är på de senare årsmodellerna, men vågar inte säga att det är så.
av S80V8AWD
Man borde välja kunna välja om man vill ha den adaptiva funktionen igång eller inte.
Läste någonstans att man kan hålla in "på"-knappen för farthållaren och att den då ska byta till en konventionell farthållare. Tror att även detta är på de senare årsmodellerna, men vågar inte säga att det är så.[/quote]

Detta kan jag bekräfta. På XC60 MY13 så går det inte, men iom MY14 av XC60 funkar det utmärkt att stänga av den adaptiva funktionen. Det gäller att vara försiktig bara, så att man inte glömmer att den numera fungerar som en vanlig farthållare. Man vänjer sig iofs ganska snabbt tillbaka igen.

Den adaptiva farthållare avaktiveras också automatiskt om det skulle vara så att radarn blir blockerad eller vid tungt regn etc. likt nya V40 om jag inte minns rätt. Det hela visas snyggt på nya digitala skärmen.
av swemax
philipsguy skrev:
BLIS har Volvo hittat på själva och det är ju bra men kunde vara ytterligare mer användbart om kamerorna suttit längst bak i bilen, se denna Ford-video som upptäcker korsande bilar när du backar ut från en parkering (Cross Traffic Alert). Fords BLIS har de ju fått av Volvosamarbetet så det borde väl inte vara så svårt, måste bara hitta en plats där designrarna tycker det ser bra ut först eller :wink:
Visst kan backvarnara hjälpa lite men då kan det vara försent...

Som jag sagt i annan tråd så borde det ges en varningssignal om du blinkar för att byta fil om något fordon detekteras av BLIS.

Min 5 cent är att första gången någon smäller med en fotgängare trots Pedestrian Detection då lär det bli liv... Man kan se rubrikerna framför sig i krigsstorlek typ när demo S60:n small för ett tag sen... Inga system är ju 100% eller hur...
"Nya" BLIS är radarbaserad, i alla fall på V60, och varnar för korsande bilar när man backar ut från p-plats
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja nya blis kom på nya V40 och har nu ärvts av 60 modellerna.
(Samma som Ford)
av Lövet
Onebuying skrev:
andreas_lofgren skrev:Jag gillade inte den adaptiva farthållaren på motorväg. Precis när man tänkt sig byta fil bromsar den ner även om du kommit över halvvägs i andra filen. Den är något för snålt ställd även i sitt kortaste läge. På landsväg funkar den bra.
Men har de inte ändrat så att när du slår på blinkersen så börjar bilen accelerera lite, som att du vill påbörja en omkörning? Tidigare fanns väl problemet att man var tvungen att gå ut i vänsterfil och vänta på att radarn upptäcker att det är fritt innan bilen accelererar. Vet inte när denna funktion började komma, men årsmodell -11 eller -12 skulle jag tro? Fast du kanske inte tycker det fungerar så bra trots det, Andreas?
Läste någonstans att man kan hålla in "på"-knappen för farthållaren och att den då ska byta till en konventionell farthållare. Tror att även detta är på de senare årsmodellerna, men vågar inte säga att det är så.
Min hade ingen sådan funktion. Inte heller gick det att köra som "vanlig" farthållare istället. Min var MY11.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är stor skillnad på alla dessa funktioner i dom olika årsmodellerna!
Broms höger fixas aldrig

Ett löst bromsok kan man testa genom att l&au[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Hej allihopa. Är i färd med att demonter[…]

Hej. Behöver lite hjäp. Gäller en S[…]

Jag håller på att försöka in[…]