Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC60D3
mojja skrev: Xc60d3: du saknar både automat och awd på din bil
Har sagt det innan men jag kommer inte 1 mil på en liter. Bränslet är det billigaste med nya bilar det är värre med dom andra kostnaderna.
Fast jag saknar varken aut eller awd :wink:

Absolut är bränslet ett av de mindre betungade utgifterna. Men faktiskt en av de få kostnader som du kan påverka.

Kör man 3000 mil om året och tar det lite lugnare, så har man snabbt en besparing på 0,15 l/m = 450 liter soppa = 6500 kr/år Det är ju trots allt pengar som du annars kör upp.
av Steff 99
Frågan är ändå, köper man en bil för 500K för att snåla och spara och knappt vågar använda gaspedalen...nä släpp ut alla hästarna och sladda runt i snömodden.. :twisted:
av volvoc70cab
Biltoken skrev:Det är lite konstigt att köpa en ny bil för 400k som man inte bör köra snabbare än 100 km/h! Men så är det om man vill vara i närheten av deklarerade förbrukningen på XC60. Kan fö varna för Preems miljödiesel - Den har ett klart lägre energiinnehåll vilket gör att man inte kommer så långt på en tank.....
Köpte för ett antal år sedan en volvo c70 cab för 510 kkr. Kör aldrig över 100 km/h med denna bil. Kontentan är att bilpriset ej styr vilka hastigheter jag kör med!Till sist handlar det inte om att snåla, utan jag föredrar att köra lugnt !!!!!
av mojja
Haha isen på sjön slukade 45 l soppa på en förmiddag men fan vad roligt jag hade och Gud vad nyttigt det blev för halkträningen!!

Jag skulle ha saknat awd och aut grymt mycket i min xc60 för att inte prat om dom 85 extra hk jag har jämnfört med en d3 fwd:)
Användarvisningsbild
av XC60D3
Steff 99 skrev:Frågan är ändå, köper man en bil för 500K för att snåla och spara och knappt vågar använda gaspedalen...nä släpp ut alla hästarna och sladda runt i snömodden.. :twisted:
Vet inte riktigt hur du sambandet mellan dyr bil och körsätt. Men för mig så ville jag ha en XC60 för utrymmena, komforten och utseendet. Hade jag velat köra omkring och gasa, så hade jag inte valt en XC60 för 500K (fast min kostade betydligt mindre än så). Det finns betydligt roligare bilar att gasa i för de pengarna. Att köra ekonomiskt och miljövänligt har inget med snålhet att göra.
av Steff 99
Sambandet , dyrbil och bränsleförbrukning är att, värdeminskning och kapitalkostnad är 2/3 och drift och bränsle är resten.
Vill man spara pengar och vrider o vänder på slantarna så finns den största besparingen i att köpa en billig bil....
Klart att det finns roligare bilar att gasa med , men en Porsche får man inte in så mycket i så den får man åka i när solen skiner, så kompromis råder också...
Jag har full respekt för att en del tycker det är roligare att spara än att göra något kul för sina pengar ...frågan är bara vem som hade roligast när man lägger sig i träfracken
Användarvisningsbild
av XC60D3
Steff 99 skrev: ...frågan är bara vem som hade roligast när man lägger sig i träfracken
Kanske de som körde lugnare och gjorde roligare saker än att gasa upp pengarna. Men jag antar att det förstås beror på vad man tycker är roligt. jag är för gammal för att ligga och busköra i en Volvo med 163 hk. Jag har så att säga, been there - done that :)
av mojja
För gamal blir man aldrig.
Längtar till sommaren kommer och båten sjösätts 2,5-3l distansen handlar det om då ta det ggr 2000-2500 distans på 3 månader!!

Ne bilen kan aldrig bli för törstig bara för tråkig.
av Steff 99
XC60D3 skrev: Jag är för gammal för att ligga och busköra i en Volvo med 163 hk. Jag har så att säga, been there - done that :)
Man blir gammal först den dagen man tycker att man är gammal
Jag köpte min första bil 1968 och tycker fortfarande det är lika roligt :D
av Lazy
Steff 99 skrev:
XC60D3 skrev: Jag är för gammal för att ligga och busköra i en Volvo med 163 hk. Jag har så att säga, been there - done that :)
Man blir gammal först den dagen man tycker att man är gammal
Jag köpte min första bil 1968 och tycker fortfarande det är lika roligt :D
Jag köpte min första bil 1971 och har också gått igenom allt från slö,snabb,snål bil och fan vet när man blir för gammal för att ha vad, just nu kör jag en ganska snål bil, men är fortfarande ibland jävligt sugen på en snabb törstig bil, känns rätt skönt att ha den känslan fast man snart är pensionär. ;-//

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]