Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så här slutade då historien mina vänner.
PXL_20240725_162612573.jpg
PXL_20240725_162612573.jpg (549.65 KiB) Visad 3045 gånger
V60 Classic T3 2018 ca 6000 mil Osmium Grey. Jag är "ganska" nöjd. Det mesta är nog en vanesak. :-)

Jag är väldigt imponerad av den goda bränsleekonomin, bra pris på försäkringen, låg skatt, trevlig körupplevelse, bra svar och väghållning samt bra komfort på alla sätt. Den har VoC, parkeringsvärmare och det mesta av lull-lull man kan tänka sig från tidsåldern.

Balansaxlarna då? Ja, jag får erkänna att jag inte lärde mig ordentligt vad man skulle lyssna efter men nu förstår jag både hur det kan låta inne i bilen och utanför. Något ljud liknande det som Cotag länkat till i denna tråd har jag inte vad jag kan urskilja. Möjligen sjunger/visslar motorn lite när man ligger på runt 1800 RPM däromkring mest vid motorbroms vilket man kan höra på andra bilar. Det skulle kunna vara det ljudet fast i mindre omfattning. Dock försvinner det ljudet direkt om man kopplar ur och gasar. På tomgång hör jag inget.

Start/Stop har vad jag märkt inte fungerat sedan jag rullade iväg första gången och batteriet klagade på dålig laddning ganska omgående. Det försvann efter långkörning, men vid ett tillfälle då den gått 3 mil hade den tappat ned till 12.05 V över natten. Det kan hända att jag får åka tillbaka och påtala det. Det är inget privatköp så jag har garanti.

Motorn surrar ganska högljutt från bakre kamaxelns högersida (om man står framför bilen och tittar ned på motorn). Surr hade jag på min S60 -01 också speciellt från där kamremmen gick runt men inte fullt så här högt. Kanske normalt.

När man kopplar ur och flyttar växelspaken så hör man ett lite tuggande ljud, lite som kuggar som byter plats. Kanske lite som ljudet av när man kommer i dragläge från att ha släppt kopplingen snabbt. Det hörs inte vid varje växling. Jag skapade en annan tråd om det här, men det var inget som kommenterades av forumet då. Det är inget skrap eller skär. Spaken går fint och växlarna går i utan problem.

Förardörren tar i plastlisten under på ett sätt som gör att lacken skrapas av. Faktum är att det skapat några cm rost alldeles i nederkanten framtill. Inget som inte går att stoppa, men jag måste få ned plasttröskeln annars kommer det tillbaka.

Tack för era inlägg!
Senast redigerad av 1 Dextre, redigerad totalt 0 gånger.
@Dextre,
Gratulerar till nya bilen :-)

Hade tidigare en Volvo S60 T3 -14, var helnöjd med bilen men tyckte lastutrymmet var lite för trångt.
Motorn i S60 T3 är en Ford Ecoboost 1.6, som fungerade mycket bra, det enda jag inte gillade med Ford Ecoboost motorn är att den inte har någon kil på vevaxeln för kamdrevet och remskivan utan allt sitter fast med vevaxelbulten och friktionsbricka, kanske inte något problem men ingen bra lösning.
Bränslesnål, drog runt 0.5 l/mil, låg skatt 372 kr/år och riktigt bra att köra.

Började titta efter en V60 och valet föll på en V60 T3 2.0 Classic 2018, manuell 6vxl, 6000 mil.
Har haft den i två månader nu och är hittills mer än helnöjd.
Bränsleförbrukning ca 0.5 l/mil, lite dyrare än S60 i skatt, 504 kr/år.

Funderade först på en med automatlåda, men läste mycket om att undvika PS lådan (Powershift).
Manuell kändes som ett bättre val.

Batteriet fick jag byta ut då det satt i originalbatteriet, daterat 2017, fick meddelande om låg batterispänning och strömsparläge.
Torkarbladen var aldrig bytt, daterade 2017, fick bytas ut då de smetade ner hela vindrutan istället för att torka av rutan.

Det enda är att bakluckan är lite svår att stänga, man får slå igen den hårt för att få den i lås.
Vet ej om det ska vara så på V60 då detta är min första V60.
Är det samma på din V60?
Tack för gratulationerna båda.

Det var ju lite kul att vi köpte en likadan bil vad gäller både mil och årtal samtidigt. Även intressant att du hade batteriproblem från dag ett. Det är nu totalt tre olika ägare som berättat samma sak om deras V60 när den var hyfsat nyköpt.

Nej, det är inte bekant att bakluckan känns svårstängd. Den bara dunkar igen tycker jag.

Jag har min "hang up" på det lilla "chugget" när för spaken mot ny växel ur neutralläget. Speciellt tydligt från 2:an till 3:an upp mot 3:an.
Har samma erfarenheter. Upplever att nästan var och varannan P3-bil ute på begagnatmarknaden varnar om låg batterispänning. Värt att tänka på är att bilarna i fråga är äldre, att många privatpersoner gärna undviker ett batteribyte in i det sista samt att bilförsäljare oftast inte har några problem med att sälja en bil där batteriet behöver bytas ut.

Min S60 klarade sig däremot på ett batteri och utan något underhåll i sex år och det byttes ut då bilen började påpeka låg batterispänning. Längre körningar och ett ganska återhållsamt användande av bränslevärmaren vill jag tro var två bidragande faktorer.

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]