- sön 14 maj 2023, 15:43
Tack för input! Ja jag förstår att det är olika. Får fylla och kolla helt enkelt
Moderator: Moderatorer
DaWah skrev:Jag fortsätter att terrorisera härStackars motor, byt olja. Misstänker du oljeförbrukning i en VEA hade jag kortat ner bytesintervallerna, och gjort en massa försök att bli av med oljeförbrukningen.Har nu skaffat en ODB läsare och körde via appen car scanner som mycket riktigt visade oljenivån i millimeter. Det råkar inte vara så bra att någon här vet vad max eller min motsvarar i mm?
Bilens sticka visade återigen noll nu, däremot ingen varning alls om att fylla på…
Min plan just nu är att fylla bara någon deciliter och se ifall det ger utslag på odb läsaren. Sen får jag väl tömma helt och mäta hur mkt som kommer ut. Och sen kolla obd läsaren när jag vet att jag fyllt fullt.
Micce1980 skrev:@KalleJ, Bytte han inte till de uppdaterade när han ändå var där? Men hur som, hur har det gått sedan?Nej inga nya delar alls. Från katastrof (fylla på lite varje vecka) till fylla på 2-3 gånger per oljebyte typ, det var hans föräldars bil. Agerar andrabil numer.
Jag fick detta och ventiler mm utbytt för tre år sedan
98736 Kolvar byte enl. TJ 34943 samt 31460046 Kolvsats
KalleJ skrev: ↑sön 14 maj 2023, 15:43Jag kommer att byta olja men jag är också kraftigt intresserad av ifall jag kan lite på nivåmätningen över huvudtaget. Annars vet jag ju inte, även efter bytet, ifall jag vågar fylla mer eller inte när bilen frågar efter det.DaWah skrev:Jag fortsätter att terrorisera härStackars motor, byt olja. Misstänker du oljeförbrukning i en VEA hade jag kortat ner bytesintervallerna, och gjort en massa försök att bli av med oljeförbrukningen.Har nu skaffat en ODB läsare och körde via appen car scanner som mycket riktigt visade oljenivån i millimeter. Det råkar inte vara så bra att någon här vet vad max eller min motsvarar i mm?
Bilens sticka visade återigen noll nu, däremot ingen varning alls om att fylla på…
Min plan just nu är att fylla bara någon deciliter och se ifall det ger utslag på odb läsaren. Sen får jag väl tömma helt och mäta hur mkt som kommer ut. Och sen kolla obd läsaren när jag vet att jag fyllt fullt.
En vän plockade ner kolvarna underifrån och rengjorde kolvar och ringarna manuellt.
KalleJ skrev: En vän plockade ner kolvarna underifrån och rengjorde kolvar och ringarna manuellt.Det tillåter jag mig att inte tro på.
DaWah skrev:Och ifall någon funderar över finkänsligheten i displayens nivåmätning… skillnaden mellan bilderna är 2 dl olja. Båda mätningarna med kall motor, ingen start emellan. Sista mätningen är mer än 30 min efter påfyllning.Jupp, som sagt visar den bara "Låg" eller "OK", inget imellan.
(Undre bilderna är motsvarande odb läsning)
KalleJ skrev: ↑sön 14 maj 2023, 23:53 Ja jo, inte helt säker på att det var underifrån iof. Han snacka om tima balansaxel efteråt.Jag har funderat själv, ifall det slutar med att jag behöver göra det nån gång. Han lär väl i så fall lossat överfallen på stakarna underifrån och sedan lyft toppen och tryckt ut kolvarna uppåt? Det borde gå att göra med motorn på plats?
blir man 3 eller 4 så rekommenderar jag V90/[…]