Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TommyP86 skrev: lör 11 jun 2022, 08:50 Tyvärr är det inte så, för senast en vecka sen gick en sån rem av för en i familjen. Jag bytte remmar, ac-kompressor, frihjul generator och spännaren för 1500 mil sedan. Dålig kvalitet? Kanske men det har bara hänt på 5cyl diesel också, så…
Till synes oskadad rem, och ett rakt brott på den. Lyckligtvis utan följder.
Tyder på att du skadat den vid bytet eller så var den skadad före montering.
Tidiga VEA hade ofta problem med hög oljeförbrukning. Det har i stor utsträckning lösts med nya kolvar.

De VEA som har balansaxlar (vilket inte är alla) har också en del problem med att de kan vina. Hur alvarligt det är går att diskutera, för mig är det mer att betrakta som skönhetsfel.

EGR-ventil och kylare skapar också problem. Det är någonting VEA-motorerna delar med många andra Euro 6 motorer. Prova att Goggla "EGR", "problem" och sedan valfri tillverkare (BMW, VW, Mercedes etc) så framkommer att det verkar vara svårt att få fram en EGR-ventil som håller. Här är det väl snarast så att den gamla femman är ovanligt lyckad -- men även där finns det en del som haft EGR-problem.
klacken skrev:
TommyP86 skrev: lör 11 jun 2022, 08:50 Tyvärr är det inte så, för senast en vecka sen gick en sån rem av för en i familjen. Jag bytte remmar, ac-kompressor, frihjul generator och spännaren för 1500 mil sedan. Dålig kvalitet? Kanske men det har bara hänt på 5cyl diesel också, så…
Till synes oskadad rem, och ett rakt brott på den. Lyckligtvis utan följder.
Tyder på att du skadat den vid bytet eller så var den skadad före montering.
Oskadad. Livrädd för dom där motorerna, just av den här anledningen.
Sen kan det förstås va dålig kvalitet, men av alla tiotals remmar man bytt är det bara 5cyl som gått av i förtid. Märkligt Bild
Originalrem TommyP86?

Antingen är det ju något fel på remmen eller någon av aggregaten som den driver. Det är ju inte motorkonstruktionens fel att en ny rem går sönder på 1500 mil.
Gates. Och tyvärr är det nåt som inte är som det ska med konstruktionen, eftersom det är så vanligt. Min mek som skruvar sånt jag inte har tid med byter flera i månaden, det vanligaste är att de går rakt av, och kärvar acn äter den upp lilla remmen som hamnar hos kuggremmen.
Jag bytte direkt på den bil jag nyligen köpte och den som satt (volvo) var helt full med stenflis.
Satte det en ny volvorem och så får vi se hur länge det går. (Sen kan man förstås skylla på stenflis, men de ligger faktiskt på vägen där bilar kör…)

Volvo började med mekanisk, gick över till hydraulisk, tillbaka till mekanisk och sänkte intervallen.
Så bra är den nog inte.
Är väl också någon/några remmar som skiljer mellan den 5- och 4-cylindriga motorn? Minns att min PST (för många år sen) innan en service sa ”vi ska byta ?-remmen” men sa senare under servicen att de bilarna (en VEA) inte hade någon sådan rem. Undrar fortfarande ibland vilken rem han pratade om och om det öht stämde. :-D

För mej hjälpte det att ta bort alla hj[…]

Det beror på vilken bil man har. Den ä[…]

Smörjsprayer

Ett väldigt oventenskapligt test. Har en bord[…]

245 Turbo

Bilen har stått ett antal år på […]