- mån 31 jan 2022, 16:18
#1486558
Trots byte av termostat så vandrar temperaturmätaren. Den når 90 grader, jag saktar ner så droppar den ner. Det blåser varmt i kupén.
Idag efter 12 km körning till jobbet på 80 väg så fick jag upp mätaren, men när jag rullade in på parkeringen så droppade den ner. Öppnar huven, övre kylarslangen är kall. Stänger av motorn och öppnar locket till expansionskärlet. Inget övertryck.
Kan det vara något annat fel, eller är det att den kalla luften kyler motorn så pass mycket att termostaten inte öppnar och släpper förbi? Men då borde tempmätaren stiga fortare tycker jag?
Några idéer eller är det att acceptera att dagens motorer är som dieslar och har svårt att nå temperaturen utan hjälp?
/Kevin
Idag efter 12 km körning till jobbet på 80 väg så fick jag upp mätaren, men när jag rullade in på parkeringen så droppade den ner. Öppnar huven, övre kylarslangen är kall. Stänger av motorn och öppnar locket till expansionskärlet. Inget övertryck.
Kan det vara något annat fel, eller är det att den kalla luften kyler motorn så pass mycket att termostaten inte öppnar och släpper förbi? Men då borde tempmätaren stiga fortare tycker jag?
Några idéer eller är det att acceptera att dagens motorer är som dieslar och har svårt att nå temperaturen utan hjälp?
/Kevin
Volvo V60 T4 R-Design 2017