Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Skjutmått med två brickor med känd storlek så kan man mäta själv. Rostkanten är ivägen för vanligt skjutmått.
Min tjocklek står ofta vid specifikationen/bilderna från de bra tillverkarna på trodo/autodoc.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Mina skivor och belägg såg bra ut vid service innan jul -20, ungefär som på bilden.
Innan semestern nu i sommar såg se fortfarande bra ut, men efter typ 400 mil (när jag var i Portugal) visade det sig att beläggen var helt slut.
Så det kan se bra ut nu, men det kan också gå fort till det att de visar sig vara helt utslitna.
Nu sitter det Brembo-grejjer (skivor och belägg) på min bil.
av specos
Nu har jag varit ute och mätt på framskivorna. Inte superlätt att komma åt med hjulet kvar men jag gjorde som så att jag tog skjutmåttet och satte en distans på 2 mm på yttersidan. På insidan kom jag inte åt med distans men när jag kände med fingret upplevde jag att rostkanten var mindre där än på utsidan.

Enligt skjutmåttet fick jag 29,5 mm. Dra bort 2 mm och vi har 27,5 mm. Kanten på insidan kändes mindre än den på utsidan och den var klart mindre än 2 mm. Säg att kanten på insidan är 0,5- 1 mm. Då har vi en tjocklek på 26,5-27 mm. Minsta godkända tjocklek verkar vara 26 mm (28 mm nya) om man tittar på eftermarknadsskivor och att Volvo har samma mått. Skivan bör i vart fall inte vara tunnare än 26 mm men jag tror att jag vill göra en noggrannare mätning när det är dags för vinterdäcken. (Och jag tror jag frågar om de kan mäta när bilen ändå får nya däck nästa vecka...)

Verkade vara svårt att komma åt att mäta på bakskivorna eftersom det satt en bromssköld i vägen.
av specos
fjohan82 skrev:Mina skivor och belägg såg bra ut vid service innan jul -20, ungefär som på bilden.
Innan semestern nu i sommar såg se fortfarande bra ut, men efter typ 400 mil (när jag var i Portugal) visade det sig att beläggen var helt slut.
Så det kan se bra ut nu, men det kan också gå fort till det att de visar sig vara helt utslitna.
Vad konstigt! Kört racing ner till sydeuropa? Någon prisuppgift på kostnad för arbetet, eller bytte du själv?
Användarvisningsbild
av fjohan82
specos skrev: lör 11 sep 2021, 19:35
fjohan82 skrev:Mina skivor och belägg såg bra ut vid service innan jul -20, ungefär som på bilden.
Vad konstigt! Kört racing ner till sydeuropa? Någon prisuppgift på kostnad för arbetet, eller bytte du själv?
Full fart på Autobahn och rejäla backa i södra Tyskland, Frankrike och Spanien.
Det sliter på sakerna, men jag blev förvånad när det började låta om bromsarna.
Jag köpte belägg och skivor på Trodo och anlitade en mindre verkstad som ville ha 750:-/hjul, så det blev förhållandevis överkomligt jämfört med hos Bilia. Först gjorde jag dock ett tappert försök att byta själv, men det slutade i elände så verkstan fick ta över... :-)
av III
Jag hade inte bytt vare sig skivor eller belägg utifrån bilderna. Kolla beläggtjockleken när du sätter på vinterdäcken och sen till våren. Byt belägg vid ca 3 mm kvar, eller börja projektera det då Men kolla inre beläggen. Slits oftare mera på de inre beläggen. Visserligen finns det minimimått på skivorna men vill påstå att det inte är hela världen att slita lite ytterligare på skivorna. Noterbart för den som ska mäta. Skivan slits oftare lite mera nära navet än på ytterdelen. Jag tror du kan köra ett beläggbyte till utan att byta skivorna pga slitage. Rätt eller senare behöver du byta, bal oftast pga rost på slitytan. Rostar det mer än halva ytan är det hög tid för byte. Riktmärke där kan vara ca 30% rost på ytan. Såvida det inte pulserar. Då byter du innan. Ska du ut och åka i Europa hade jag nog bytt innan såklart.
Användarvisningsbild
av Perra83
Man kan alltid byta i förtid men på bilderna ser inget dåligt ut. Får du vibrationer är det en annan sak.
Nu har du koll. Kolla igen i vår när du byter till sommardäck.
Minsta tjocklek har du oxå koll på 26mm fram och 10mm bak med solid skiva.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Skivorna havererar inte för att man går en halvmillimeter under specificerad minimitjocklek.
Men okej, någonstans måste man ju dra gränsen :-D
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]