Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen ska inte hänga med bilen i vänsterfilen (om inte bilen bromsat ner pga den tidigare) och den ska också klara av kötrafik.
fitur skrev:Jag gick igenom handskfacket och hittade ett kvitto på service från tidigare ägare där det står "tillval: rengöring insida vindruta framför kameran/laser för bilar med City Safety".
Har jag fel eller är sensormatrisen bakom backspegeln ett slutet system och borde inte monteras ned för rengöring?
Jag frågade om det i samband med någon service då jag tyckte det avancerat men Bilia menade på att det bara handlade om att polera rutan utan att montera ned något, fick det att låta väldigt basic.
Jag kör tyvärr relativt ofta om i högerfil pga alla idioter som ligger 15 km/h under i mittenfilen kring Stockholm. Jag håller mig nästan alltid kring hastighetsbegränsning men det är alltid fullt med folk som kastar sig in i mittfilen så fort de kan och saktar ned, kör jag i hastighetsbegränsningen i höger fil susar jag förbi dem i mitten. Poängen är att min xc70 reagerar inte alls på omkringliggande filer, så något är nog skevt hos din bil.

Jag antar att du inte bor kring Stockholm, din bil beter sig nämligen som många Volvo gör i Tomtebodakurvan, min gör det alltid utom vid tät trafik där https://www.dn.se/sthlm/volvo-fortsatt- ... nde-bilar/

Edit: kom på att artikeln kanske är låst (jag prenumererar).
Daviddd skrev:Jag kör tyvärr relativt ofta om i högerfil pga alla idioter som ligger 15 km/h under i mittenfilen kring Stockholm. Jag håller mig nästan alltid kring hastighetsbegränsning men det är alltid fullt med folk som kastar sig in i mittfilen så fort de kan och saktar ned, kör jag i hastighetsbegränsningen i höger fil susar jag förbi dem i mitten. Poängen är att min xc70 reagerar inte alls på omkringliggande filer, så något är nog skevt hos din bil.

Jag antar att du inte bor kring Stockholm, din bil beter sig nämligen som många Volvo gör i Tomtebodakurvan, min gör det alltid utom vid tät trafik där https://www.dn.se/sthlm/volvo-fortsatt- ... nde-bilar/

Jag kunde se videon men inte läsa artikeln.

Jo, jag bor i Stockholm söderort så omkring Pampasleden och Tomtebodakurvan kör jag (lyckligtvis) inte. Däremot åker jag dagligen i södra länken och när det är köbildning ut mot E4:an och jag kör av mot t.ex. Årsta så inträffar ALLTID mitt problem. Bilen bromsar för nästan samtliga av de vänstervarande bilarna på en körsträcka omkring 100 meter. Även när jag är mitt i avfarten och 3-4 meter ifrån vänstervarande bilar.
Om detta är per design vågar jag inte svara för. Min bil har inte heller börjat bromsa från tomma intet utan reagerar alltid på vänstervarande trafik. Videon du länkade till ser snarare ut att tyda på att sensorn fångar upp något omkringliggande.
fitur skrev: mån 16 nov 2020, 09:36
Daviddd skrev:Jag kör tyvärr relativt ofta om i högerfil pga alla idioter som ligger 15 km/h under i mittenfilen kring Stockholm. Jag håller mig nästan alltid kring hastighetsbegränsning men det är alltid fullt med folk som kastar sig in i mittfilen så fort de kan och saktar ned, kör jag i hastighetsbegränsningen i höger fil susar jag förbi dem i mitten. Poängen är att min xc70 reagerar inte alls på omkringliggande filer, så något är nog skevt hos din bil.

Jag kunde se videon men inte läsa artikeln.

Jo, jag bor i Stockholm söderort så omkring Pampasleden och Tomtebodakurvan kör jag (lyckligtvis) inte. Däremot åker jag dagligen i södra länken och när det är köbildning ut mot E4:an och jag kör av mot t.ex. Årsta så inträffar ALLTID mitt problem. Bilen bromsar för nästan samtliga av de vänstervarande bilarna på en körsträcka omkring 100 meter. Även när jag är mitt i avfarten och 3-4 meter ifrån vänstervarande bilar.
Om detta är per design vågar jag inte svara för. Min bil har inte heller börjat bromsa från tomma intet utan reagerar alltid på vänstervarande trafik. Videon du länkade till ser snarare ut att tyda på att sensorn fångar upp något omkringliggande.
Bor också på södra sidan så kommer relativt ofta på samma uppfart mot Årsta och har aldrig samma beteende från min bil under samma förhållanden (är ju alltid kö mot e4 oavsett tid/dag) så du kan nog utesluta att det skulle vara per design. Bara en datapunkt, kan tyvärr inte hjälpa dig med annat.
Jag är också en av de som åkt södra länken X hundra gånger och den adaptiva farthållaren har funkat utmärkt där.
Uppdatering: handlaren, verkstaden och Volvo kom fram till att testa byta ut radarmodulen. Jag är osäker på vad mer de gjort för att fixa problemet för nu upplever jag att problemet är löst.
Det vore fan om de säger att de inte gjort något.

Hursomhelst är problemet borta och istället har jag nåt minimalt missljud omkring höger framdäck när jag kör 60-90. Ljudets ton ökar liksom k takt med hastigheten. Möjligt att det är dubbdäcken som låter underligt. Hursomhelst är jag glad att slippa skiten med farthållaren!
Nu har bilen rullat 50 mil på farthållaren och jag använde bromsen en eller två gånger på hela resan till Småland där jag och familjen firar jul. För er som eventuellt läser denna tråd för att ni upplever samma problem; använd en och samma samma verkstad, låt dom prova åtgärda med kalibrering och försök därefter hänvisa till att testa byta radarmodul om möjlighet finns. Min farthållare (kameramatris och radar) visade inga som helst problem på felsökning hos tre auktoriserade verkstäder. Det krävs alltså att Volvo själva blir övertygade med hjälp av filmer osv.

Hej Länge sen jag hade Volvo, är lite s[…]

. Två biltransportfartyg har redan brunnit,[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

HJÄLP MED EL-FEL Volvo v70n 2007 2.4 bensin […]

Men där är något med ekonomiplane[…]