Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2

Kamp skrev:
Lockis skrev:Driver Support/Assist vill jag minnas är det paket som innehåller adaptiv farthållare, det är som du skriver tyvärr inte standard i Summum.
Summum betyder i princip bara läder klädsel.

Att välja en D5a när man tvekar på Automat pga förbrukningen är lite kul :-D Hade personligen tagit mindre motor och automatare. En automatare kommer vara värd mer i framtiden vid eventuell försäljning. Tror inte du får betalt för en D5a vs D4 dock. Hurvida du behöver en D5 kan dock bara du avgöra.
Tack för svar :) Alltså jag har verkligen inget emot varken manuell eller automat, anser båda ha sina för-och nackdelar. Nu råkar det vara så att den bil jag hittat har just en D5:a och maanuell, därav mina frågor Bild Hade lika gärna kunnat vara en D3 automat t.ex. och då hade jag nog haft andra frågor.

När jag kollar säljarens info framgår att bilen har flera av vad som verkar vara Driver support/Assist, eller är det något som saknas?:
- Queue Assist - Kan dock ej stämma då detta är manuell...? Kanske att dom kopierat rakt av vad som ingår oavsett låda?
- Farthållare Adaptiv
- Lane Departure Warning
- Cyklist/Fotgängar ID
- Döda vinkel varning
- Driver Alert
- Aktiva Xenonstrålkastare
- Aktivt helljus - Innebär detta att den bländar av automaiskt?
- City safety autobroms
- Kollisionsvarnare

svergie2 skrev:Driver Support är en deal breaker för mig, särskilt om du ska frakta familj. Där får man alla avancerade säkerhetssystem, bla

*Kollisionsvarning med full Autobroms för bilar, fotgängare & cyklister upp till 200 km/h har jag för mig

*BLIS (Döda vinkel varning)
*CTA vid facelift (Cross Traffic Alert, varnar om det kommer en bil från sidan när du tex backar ur en parkering)
*Aktiva helljus (maskar ljuset för andra bilister så att du kan ha helljus igång utan att blända)
*Adaptiv farthållare
*Köassistent om automat (gasar och bromsar I köer)
*Avståndsvarnare (lyser rött I vindrutan om du ligger för nära bilen framför)

Tror det var allt, men det är verkligen guld värt på en modern bil!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Se ovan - som jag tolkar det finns det på denna bil?
berrabus skrev:Mina högst personliga kommentarer. Ja det blir mothugg på detta men det vet jag om :)

- Ljus klädsel ger lägre värde på bilen.
- Röd färg ger lägre värde på bilen på bilfirma
- Jag hade aldrig köpt en Volvo med gamla automaten. Enda automaten jag personligen vill ha är den nya 8 vxl, annars är det manuell som gäller. Gilar inte hur den gamla växlar och så drar bilen ca 1 dl mer per mil.
- Om du vill ha en -14 eller nyare är D4 helt ok. Kostar mindre i drift och är modernare. Nackdelen är att det finns några olika konstruktionsfel som kan kosta en del att åtgärda. D5 är mer pålitlig men kostar lite mer i drift.
- Du har mer värdeminskning per år än det skiljer på skatt, försäkring och bränslekostnad. Dvs gå på vilken variant du själv trivs bäst med att köra.
- Optioner jag själv värdesätter är BLIS, rattvärme och VOC. Köper ogärna nyare bil utan dessa men sedan finns det annat som andra värdesätter högre. Tex adaptiv farthållare vilken jag själv aldrig använder även fast jag har det.
Tack för input. Kan hända att du har rätt om ljus inredning och färgen, hade framförallt gärna haft en svart eller vit bil. Gällande ljus inredning har mina föräldrar alltid haft det och jag tycker det är fräscht om man sköter om det, värre är det med ljus inredning i tyg :-D

Har också hört att nya D4 som kom 2014 har en del problem och t.ex. dricker mycket olja. Tänker därför att även om D5 är aningen väl törstig utifrån min användning så känns det som en pålitlig och bra motor. Sen inte ett minus när bilen är fullastad till fjällen.
Den har driver support, ja. Ser man på radarn till vänster i grillen bla. Facelift har aktiva helljus som maskerar andra bilar, med andra ord mer avancerat än bara på/av.

Annars är den välutrustad, saknar något som t.ex. Elektriskt fällbara nackstöd och backkamera, men ingen deal breaker så klart. Gamla D5 är riktigt fin att köra. Snygg bil, Volvos röda färg plus deras ljuda inredning är riktigt snyggt tycker jag.

Edit: queue assist finns inte på manuella bilar.

Användarvisningsbild
av MartinS
Elektriskt fällbara nackstöd måste ju nästan få pris för den minst använda och onödigaste knappen/funktionen man kan ha, så det kan man gärna vara utan.
Användarvisningsbild
av fjohan82
MartinS skrev: tor 09 jan 2020, 10:05 Elektriskt fällbara nackstöd måste ju nästan få pris för den minst använda och onödigaste knappen/funktionen man kan ha, så det kan man gärna vara utan.
De elektriska går även att fälla/justera med spaken vid nackskydden, men sant... Mest för att täcka alla platser på panelen :-)
Jag upplever att om man fäller de med knappen och sedan vill fälla sätena så går nackskydden i sittytan på baksätet.
Resultatet är ett ickeplant lastgolv, som måste justeras ytterligare för att få det plant.
av Malmstroem
När ungarna bråkar i baksätet så kan man använda nackstöden för att förhoppningsvis få dem att uppföra sig bättre.

Jag använde den möjligheten hela noll gånger på sex år med förra XC70:n. Men vid vissa tillfällen kändes det bra att ha den möjligheten även om den inte utnyttjades. ;-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
På en tidigare tjänstebil V70 MY13 fällde jag alltid nackstöden på knappen så snart någon hoppat ut, de är onödigt mycket i vägen tycker jag. Nu får man fälla de manuellt när en vän suttit där. Just på V60 skymmer det bakre högra nackstödet tråkigt mycket ut mot det bakersta sidofönstret, skulle aldrig köra med det uppfällt om ingen satt där. Men detta är ju som att ha torparen på bakrutan på automatik när backen läggs i om torkarna fram används eller om man som jag och vissa andra vill styra det själva :)

Hur som, kom jag nu och tänka på träinläggen. Vill man kan man ju lägga en till eller två och filera de i något annat med :-)
Användarvisningsbild
av svergie2
MartinS skrev:Elektriskt fällbara nackstöd måste ju nästan få pris för den minst använda och onödigaste knappen/funktionen man kan ha, så det kan man gärna vara utan.
Haha ja det är väl olika. Vill minnas att den bara kostade 600 kr dock.
Micce1980 skrev:På en tidigare tjänstebil V70 MY13 fällde jag alltid nackstöden på knappen så snart någon hoppat ut, de är onödigt mycket i vägen tycker jag. Nu får man fälla de manuellt när en vän suttit där. Just på V60 skymmer det bakre högra nackstödet tråkigt mycket ut mot det bakersta sidofönstret, skulle aldrig köra med det uppfällt om ingen satt där. Men detta är ju som att ha torparen på bakrutan på automatik när backen läggs i om torkarna fram används eller om man som jag och vissa andra vill styra det själva :)

Hur som, kom jag nu och tänka på träinläggen. Vill man kan man ju lägga en till eller två och filera de i något annat med :-)
Japp, samma här. Fäller alltid nsckstöden på knappen när någon har gått ur.

av Kamp
Tack för alla svar. Lutar åt köp, vid senaste provkörningen vibrerade ratten vid högre hastighet och säljaren misstänkte obalans i hjulen. Ska provköra igen efter att verkstaden åtgärdat detta och därefter ta beslut.

Tror ni det är möjligt att pruta in vinterdäck i priset? Just nu kostar begagnade medföljande vinterdäck 5 000 extra.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kamp skrev: tor 09 jan 2020, 16:51 Tack för alla svar. Lutar åt köp, vid senaste provkörningen vibrerade ratten vid högre hastighet och säljaren misstänkte obalans i hjulen. Ska provköra igen efter att verkstaden åtgärdat detta och därefter ta beslut.

Tror ni det är möjligt att pruta in vinterdäck i priset? Just nu kostar begagnade medföljande vinterdäck 5 000 extra.
Det var inget extremt bra pris, dock beroende på vilken storlek det är på däcken och dess skick.
Jag hade avstått om det är 16" med tveksamt mönster om det inte går att pruta på priset eller få med på köpet.
Vanliga 16" med bra mönster finns på Blocket för 1500:- och uppåt...
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kamp skrev:Tack för alla svar. Lutar åt köp, vid senaste provkörningen vibrerade ratten vid högre hastighet och säljaren misstänkte obalans i hjulen. Ska provköra igen efter att verkstaden åtgärdat detta och därefter ta beslut.

Har aldrig och kommer aldrig utan avslag på priset köpa en bil i Sverige utan vinterdäck ;-) 5000:- är rena ockerpriset för något de fick gratis till bilen men det låter som Netbil i ett nötskal och det kryllar av orginalfäljar med bra vinterdäck på blocket på senhösten. Näe skickar de int med däcken hade jag alltså gått därifrån då det alltid fylls på med mer bilar i hallarna ändå till våren då folk är som mest bytessugna då
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]