Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
intruder1400 skrev: mån 06 jan 2020, 02:15
fjohan82 skrev: tor 26 dec 2019, 19:30
Perra83 skrev: tor 26 dec 2019, 19:23 När jag känner på mig att batteriet skulle kunna vara lite dåligt laddat kör jag värmaren typ fem minuter innan jag fjärrstartar motorn. Känns okej men osäkert om det hinner ladda upp startförlusten.
Okej, jag har haft problem den senaste veckan med att värmaren inte vill starta, klagat flera gånger på batteriet trots att det har laddats. Istället har det blivit lite fjärrstart...
Nu åker jag hem igen på söndag, då bor bilen alltid i garage så då är problemet ur värden.
Till nästa vinter blir det förmodligen batteribyte.
De är inte lila start/stop batteriet som är dåligt ?
Det kan jag inte tänka mig, fast å andra sidan så stänger jag alltid av s/s när jag har startat bilen...
Men jag tycker att det borde laddas när man kör alt. laddar det stora batteriet..
av Henkan
Jag har haft problem med mitt batteri under hösten, bilen har stått på laddning nästan varje dag så jag var påväg att köpa nytt batteri. Jag kontrollmätte spänningen en dag när jag hade bilen igång, 12,6V, det är ju inget vidare. Stängde av bilen för att mäta vid startögonblicket för att se hur mycket det gick ner men det såg bra ut. Nu såg jag att generatorn laddade med 14,95V för att efter ca 15 sekunder gå ner till 12,6V igen. Skit, generatorn paj, dyrt.

Jag körde iväg på ett ärende och hade koll på spänningen hela tiden, den låg på max 12,5V och gick sakta ner, generatorn laddar alltså inte. Körde till verkstan påväg hem och bokade tid för felsökning. Väl hemma igen så stod jag och funderade, jag har ju jobbat med datorer i 40 år och en omstart löser ofta besynnerliga fel.

Jag lossade pluspolen på batteriet och tog en entimmes promenad, när jag kom hem satte jag tillbaka den och kontrollmätte batteriet, 12,2V, startade bilen, 14,95V men nu gick den inte ner efter 15 sekunder, inte efter 30 heller, den fortsatte att ladda. Jag kollade med min pst hur man nollar BMS. Lossa kontakten, vänta några sekunder, sätt tillbaka den, stäng och lås bilen, låt den stå i 6 timmar.

Efter det här har bilen inte varnat för låg batterinivå, S/S funkar mycket oftare än på väldigt länge. Även om jag oftast stänger av det så är det ju ett tecken på att batteriet mår bra. Jag avbokade felsökningen.
Ö
fjohan82 skrev:[

Det kan jag inte tänka mig, fast å andra sidan så stänger jag alltid av s/s när jag har startat bilen...
Men jag tycker att det borde laddas när man kör alt. laddar det stora batteriet..
Det "lilla" batteriet laddas när du kör bilen. Det laddas INTE med en batteriladdare på det stora batteriet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
EbbevonVolvo skrev: mån 06 jan 2020, 13:30 Ö

Det "lilla" batteriet laddas när du kör bilen. Det laddas INTE med en batteriladdare på det stora batteriet.
Okej, bra å veta!
Nu har bilen stått 3 dygn på Arlanda och innan dess har jag kör ca 270 mil på två veckor, laddat batteriet 4 gånger och använt värmaren typ 8-9 gånger under denna tid.
Kunde fjärrstarta värmaren tidigt i morse en gång inför hemkomsten idag, att starta den ytterligare en gång mer inpå att bilen skulle användas gick inte, appen skrek att batteriet var för dåligt. Blev 15 min fjärrstart istället (tomgångskommentarer undanbedes).
Får nog ladda ikväll igen och/eller testa det som skrivs om här ovan.
Det är dock aldrig problem att starta bilen, inget nollas eller så heller pga dåligt batteri vilket är bra. Dessutom bor den alltid i garage här hemma.
fjohan82 skrev:
EbbevonVolvo skrev: mån 06 jan 2020, 13:30 Ö

Okej, bra å veta!
Nu har bilen stått 3 dygn på Arlanda och innan dess har jag kör ca 270 mil på två veckor, laddat batteriet 4 gånger och använt värmaren typ 8-9 gånger under denna tid.
Kunde fjärrstarta värmaren tidigt i morse en gång inför hemkomsten idag, att starta den ytterligare en gång mer inpå att bilen skulle användas gick inte, appen skrek att batteriet var för dåligt. Blev 15 min fjärrstart istället (tomgångskommentarer undanbedes).
Får nog ladda ikväll igen och/eller testa det som skrivs om här ovan.
Det är dock aldrig problem att starta bilen, inget nollas eller så heller pga dåligt batteri vilket är bra. Dessutom bor den alltid i garage här hemma.
Ja, prova tipset som resettar BMS. Låter som du skulle börja med det och SEDAN ladda batteriet.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]