Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1273781
Chkndnnr skrev: tis 09 okt 2018, 13:58 Har kollat några v60 nu och här kommer några länkar.
https://www.blocket.se/vi/81717244.htm - tror denna passar oss bäst. Låg skatt och bra pris

https://www.blocket.se/vi/81759168.htm - lite över mitt pris men har i princip allt jag vill ha. låg skatt

https://www.blocket.se/vi/81538348.htm - snyggast jag sett hittills men dyr skatt

https://www.blocket.se/vi/81400877.htm - bra pris låg skatt

https://www.blocket.se/vi/78952860.htm - tyckte om färgen men dyr skatt

https://www.blocket.se/vi/80844165.htm - gått 12k mil men låg skatt. Bra pris

Ett till krav jag har är såna avgasrör som är stora. Inte runda rör :-D
Anledning till att jag länkar de med hög skatt är att jag kanske måste köpa sån med min prisklass.
Hur ska jag tänka angående milen? Vill ju inte lämna in den på service direkt när jag har köpt den.
Grejen är ju att jag är väldigt ekonomisk av mig så jag tycker att 150-170k är mycket. kan sträcka mig till 200k men jag känner att det är onödigt. Vad tycker ni? Är det värt att lägga ut lite extra för en bil?

Ringde https://www.blocket.se/vi/81581077.htm och prutade ner till 165k från 179k. Kändes väldigt skumt att han gick ner så mycket. Man blir ju nojig över att något inte stämmer
NJM199, den sist nämnda bilen, är en D5, tidigare 5-cylindrig maskin Euro5 ihop med en 6vxl-låda med en årsskatt på 3762, det är troligen därför den var rejält prutbar på telefon.
av Chkndnnr
#1273782
@Cotag, Okej tack så mycket! Det är just därför jag undrar vilken som passar bäst för mig. Känns som att "tidigare 5-cylindrig maskin Euro5 ihop med en 6vxl-låda" är negativt.Då skippar jag den.
Det lutar åt dom två första jag länkade. Isåfall får jag gå upp lite i pris för den andra.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1273797
Chkndnnr skrev:@Cotag, Okej tack så mycket! Det är just därför jag undrar vilken som passar bäst för mig. Känns som att "tidigare 5-cylindrig maskin Euro5 ihop med en 6vxl-låda" är negativt.Då skippar jag den.
Det lutar åt dom två första jag länkade. Isåfall får jag gå upp lite i pris för den andra.
Kanske inte nödvändigtvis negativt, men man bör som köpare vara medveten om varför skatten är som den är. Har nog varit en otrevlig överraskning för många.
Jag kan tycka att båda bilarna FNH500(svart) o BPU750(vit) är minst 20, kanske 30 000 överprisade, men det är ju jag det. Ring o hör vad dom släpper den svarta för.
En vit bil brukar vara omkring 5000 billigare än en färgsatt. Den vita bilen har navigator, framgår inte om den svarta har det, om du har intresse av denna funktion så se till att den finns, ganska dyr att efterinstallera även om det bara är en kod som ska köpas/knappas in. Den svarta har Summum-paket vilket är lite mer utrustad än den vita, exempelvis skinnklädsel och troligen elmanövrerad stol.
Att handla från en handlare ger ju en viss garanti. Att handla privat är lurigt, helst skulle man ju vilja göra ett totalt typ "M-test" med någon tillhörande garanti.
Lycka till!
av Chkndnnr
#1273809
Cotag skrev: tis 09 okt 2018, 15:58
Chkndnnr skrev:@Cotag, Okej tack så mycket! Det är just därför jag undrar vilken som passar bäst för mig. Känns som att "tidigare 5-cylindrig maskin Euro5 ihop med en 6vxl-låda" är negativt.Då skippar jag den.
Det lutar åt dom två första jag länkade. Isåfall får jag gå upp lite i pris för den andra.
Kanske inte nödvändigtvis negativt, men man bör som köpare vara medveten om varför skatten är som den är. Har nog varit en otrevlig överraskning för många.
Jag kan tycka att båda bilarna FNH500(svart) o BPU750(vit) är minst 20, kanske 30 000 överprisade, men det är ju jag det. Ring o hör vad dom släpper den svarta för.
En vit bil brukar vara omkring 5000 billigare än en färgsatt. Den vita bilen har navigator, framgår inte om den svarta har det, om du har intresse av denna funktion så se till att den finns, ganska dyr att efterinstallera även om det bara är en kod som ska köpas/knappas in. Den svarta har Summum-paket vilket är lite mer utrustad än den vita, exempelvis skinnklädsel och troligen elmanövrerad stol.
Att handla från en handlare ger ju en viss garanti. Att handla privat är lurigt, helst skulle man ju vilja göra ett totalt typ "M-test" med någon tillhörande garanti.
Lycka till!
Ringde den svarta och testade med 170k. Att jag kunde komma direkt och betala av allt direkt med. Det var ej intressant sa han. Han kunde tänka sig 187. Får testa den vita bilen då 😊

Har du/ni tips på hur man prutar ”bra”?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1273811
Chkndnnr skrev: tis 09 okt 2018, 16:31
Cotag skrev: tis 09 okt 2018, 15:58
Chkndnnr skrev:@Cotag, Okej tack så mycket! Det är just därför jag undrar vilken som passar bäst för mig. Känns som att "tidigare 5-cylindrig maskin Euro5 ihop med en 6vxl-låda" är negativt.Då skippar jag den.
Det lutar åt dom två första jag länkade. Isåfall får jag gå upp lite i pris för den andra.
Kanske inte nödvändigtvis negativt, men man bör som köpare vara medveten om varför skatten är som den är. Har nog varit en otrevlig överraskning för många.
Jag kan tycka att båda bilarna FNH500(svart) o BPU750(vit) är minst 20, kanske 30 000 överprisade, men det är ju jag det. Ring o hör vad dom släpper den svarta för.
En vit bil brukar vara omkring 5000 billigare än en färgsatt. Den vita bilen har navigator, framgår inte om den svarta har det, om du har intresse av denna funktion så se till att den finns, ganska dyr att efterinstallera även om det bara är en kod som ska köpas/knappas in. Den svarta har Summum-paket vilket är lite mer utrustad än den vita, exempelvis skinnklädsel och troligen elmanövrerad stol.
Att handla från en handlare ger ju en viss garanti. Att handla privat är lurigt, helst skulle man ju vilja göra ett totalt typ "M-test" med någon tillhörande garanti.
Lycka till!
Ringde den svarta och testade med 170k. Att jag kunde komma direkt och betala av allt direkt med. Det var ej intressant sa han. Han kunde tänka sig 187. Får testa den vita bilen då 😊

Har du/ni tips på hur man prutar ”bra”?
Det är betydligt lättare att få ett bra pris när man är på plats, framförallt på en seriös bilfirma.
Då kan man peka på brister med bilen, tex fläckar i sätena, skrapade fälgar med dåliga däck (kolla däcken! En uppsättning kostar många tusenlappar), dörruppslag, en nära förestående service eller vad det kan handla om.
av Lövet
#1273820
Chkndnnr skrev:
Cotag skrev: tis 09 okt 2018, 15:58
Chkndnnr skrev:@Cotag, Okej tack så mycket! Det är just därför jag undrar vilken som passar bäst för mig. Känns som att "tidigare 5-cylindrig maskin Euro5 ihop med en 6vxl-låda" är negativt.Då skippar jag den.
Det lutar åt dom två första jag länkade. Isåfall får jag gå upp lite i pris för den andra.
Kanske inte nödvändigtvis negativt, men man bör som köpare vara medveten om varför skatten är som den är. Har nog varit en otrevlig överraskning för många.
Jag kan tycka att båda bilarna FNH500(svart) o BPU750(vit) är minst 20, kanske 30 000 överprisade, men det är ju jag det. Ring o hör vad dom släpper den svarta för.
En vit bil brukar vara omkring 5000 billigare än en färgsatt. Den vita bilen har navigator, framgår inte om den svarta har det, om du har intresse av denna funktion så se till att den finns, ganska dyr att efterinstallera även om det bara är en kod som ska köpas/knappas in. Den svarta har Summum-paket vilket är lite mer utrustad än den vita, exempelvis skinnklädsel och troligen elmanövrerad stol.
Att handla från en handlare ger ju en viss garanti. Att handla privat är lurigt, helst skulle man ju vilja göra ett totalt typ "M-test" med någon tillhörande garanti.
Lycka till!
Ringde den svarta och testade med 170k. Att jag kunde komma direkt och betala av allt direkt med. Det var ej intressant sa han. Han kunde tänka sig 187. Får testa den vita bilen då 😊

Har du/ni tips på hur man prutar ”bra”?
Auktoriserade firmor har inte 15-20 tusen i prutmån på begagnade bilar, de har kanske 15 tusen i total marginal på bilen. 3-4 tusen kanske du kan räkna med att pruta eller rabatt på vinterdäck. Att betala av allt på en gång är faktiskt mindre lönsamt för handlaren - han får provision på finansbolaget så han tjänar mer pengar om du tar bilen på avbetalning.
Användarvisningsbild
av snepo
#1273837
Ja,det sa handlaren till mig när jag köpte min förra bil. Han fick 2000kr för varje avbetalning. sen var det bra med inbytesbil,som han kan tjäna på.
av berrabus
#1273883
Jag köpte en V60 för några veckor sedan och för mig gick alla AWD bort eftersom det är gamla motorn, gamla automaten, euro5 och dyrare skatt.
Jag var ute efter en med facelift (från 2014), nya VEA motorn, D4 och automat. Inte för att det i dagsläget spelar ngn roll men dessa är öven euro6 vilket AWD:n inte är.

Fick känslan av att det var dessa som var hetast eftersom priserna verkar hålla bättre än för AWD och jag håller med dig, finns en hel drös med AWD till salu.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1273884
Lövet skrev:
Chkndnnr skrev:
Cotag skrev: tis 09 okt 2018, 15:58

Kanske inte nödvändigtvis negativt, men man bör som köpare vara medveten om varför skatten är som den är. Har nog varit en otrevlig överraskning för många.
Jag kan tycka att båda bilarna FNH500(svart) o BPU750(vit) är minst 20, kanske 30 000 överprisade, men det är ju jag det. Ring o hör vad dom släpper den svarta för.
En vit bil brukar vara omkring 5000 billigare än en färgsatt. Den vita bilen har navigator, framgår inte om den svarta har det, om du har intresse av denna funktion så se till att den finns, ganska dyr att efterinstallera även om det bara är en kod som ska köpas/knappas in. Den svarta har Summum-paket vilket är lite mer utrustad än den vita, exempelvis skinnklädsel och troligen elmanövrerad stol.
Att handla från en handlare ger ju en viss garanti. Att handla privat är lurigt, helst skulle man ju vilja göra ett totalt typ "M-test" med någon tillhörande garanti.
Lycka till!
Ringde den svarta och testade med 170k. Att jag kunde komma direkt och betala av allt direkt med. Det var ej intressant sa han. Han kunde tänka sig 187. Får testa den vita bilen då 😊

Har du/ni tips på hur man prutar ”bra”?
Auktoriserade firmor har inte 15-20 tusen i prutmån på begagnade bilar, de har kanske 15 tusen i total marginal på bilen. 3-4 tusen kanske du kan räkna med att pruta eller rabatt på vinterdäck. Att betala av allt på en gång är faktiskt mindre lönsamt för handlaren - han får provision på finansbolaget så han tjänar mer pengar om du tar bilen på avbetalning.
Ingen av bilarna är väl annonserad av auktoriserad handlare?
Som jämförelse kan jag nämna en V60 D4 -14 Momentum manuell, 12k mil med några riktbara parkeringsskador, smårepor, upcoming service, auktoriserat fullservad i övrigt, bra sommar (18") och vinterhjul. Bilen fick ett föreslagit rent inköpspris av en handlare ( ej auktoriserad) på 115k, upputsad i hall hade prislappen blivit omkring 150k, troligen blivit såld runt detta pris, med riktade p-skador, ny bromsklotsar, servad och rekondad. Istället blev den utlagd på blocket för 130k och såld för 120k. Lägg till 10-15k för automat i jämförelsen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]