Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låter väldigt bra, imorgon bär det av neråt :)

Upprepar min fråga, någon som har koll?

"
En fundering jag har är gällande mitt inbyte. Jag har fått ett inbytespris på min nuvarande. När affären är gjord, ägarbytet inskickat osv, kan återförsäljaren i efterhand hitta fel på bilen och mena på att jag skulle vetat om och nämnt dem?"
batmac skrev:Låter väldigt bra, imorgon bär det av neråt :)

"
En fundering jag har är gällande mitt inbyte. Jag har fått ett inbytespris på min nuvarande. När affären är gjord, ägarbytet inskickat osv, kan återförsäljaren i efterhand hitta fel på bilen och mena på att jag skulle vetat om och nämnt dem?"
Fel som du känt till eller borde känt till är su skyldig att upplysa bilhandlaren om.
I dom flesta köpenontrakt finns det tydliggjort . Det är även reglerat i köplagen.

I praktiken så är det rent uppenbara fel som du mörkat som kan bli problem.
Det åligger bilhandlaren att kontrollera bilen innan avral skrivs så du kan glömma bilen när den är inbytt.
Piffe skrev:Hur kan de va så låg skatt på den där,jag har 3000 på min -17 ? :shock:
Vad kör du för bil?
Jag har en V60 CC -17, men en D4 AWD och den kostar strax över 3000kr. Hade jag köpt en V60 CC D4 hade jag också fått lägre skatt.
CabBO skrev:
Piffe skrev:Hur kan de va så låg skatt på den där,jag har 3000 på min -17 ? :shock:
Vad kör du för bil?
Jag har en V60 CC -17, men en D4 AWD och den kostar strax över 3000kr. Hade jag köpt en V60 CC D4 hade jag också fått lägre skatt.
Ja jag har en d4 awd så då är de därför :)
Det stämmer. AWD gör den dyrare i skatt.
Bland annat för att i D4 AWD sitter det en 5 cylindrig (2,4) diesel motor som släpper ut 149g/km om du har AWD.
I en D4 är det en 4 cylindrig (2,0) diesel motor som släpper ut 120g/km.
Daniel73 skrev:
batmac skrev:Låter väldigt bra, imorgon bär det av neråt :)

"
Fel som du känt till eller borde känt till är su skyldig att upplysa bilhandlaren om.
I dom flesta köpenontrakt finns det tydliggjort . Det är även reglerat i köplagen.

I praktiken så är det rent uppenbara fel som du mörkat som kan bli problem.
Det åligger bilhandlaren att kontrollera bilen innan avral skrivs så du kan glömma bilen när den är inbytt.
MRF skriver såhär till sina medlemmar:
Fel på inbytesbil

Fråga: Har vi i efterhand rätt att debitera kunden för att katalysatorn på inbytesbilen var trasig?
Svar: Nej, om du inte kan bevisa att kunden kände till felet. Som bilhandlare har du en långtgående undersökningsplikt och du är då skyldig att stå för reparationen eftersom du borde ha upptäckt felet vid inbytestesten.
https://www.mrf.se/medlem/radgivning/fragor-och-svar/
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]