Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flanders88
Samma problem även här.
Har en manuell V60 D4 -16 och har haft symptomen sedan bilen var ny (kört 5000 mil nu), men inte lämnat in bilen för åtgärd tidigare.
Men det kommer och går och det är alltid på låga varvtal.
Har försökt återupprepa körfallen, men det går inte, mer än att jag kan hålla med om att det inträffar innan motorn blivit helt varm.
Skall dock lämna in bilen på service i början av juli och har bett meken att kolla på detta.
Min bil är en tjänstebil internt på Volvo Cars så jag ska försöka höra mig för om han känner till detta problem och vad som kan åtgärda det.
av Favazza
Det svåra med såna här problem är att det inte alltid verkar visa sig.
Självklart ska teknikern ut och provköra och då visar det säkert inte sig. Tänkte filma varvmätaren så jag kan visa hur den beter sig...
Användarvisningsbild
av roadside
flanders88: Min har gått 3600mil och jag har kanske kört 600mil, vi verkar har exakt samma symptom. Jag har noterat att mina "ryck" alltid kommer vid 1100 och 1500varv. Jag har också märkt att den blir mer ryckig om man har ca halvt uppvärmd motor och gör några stopp , exempelvis att man stannar vid olika affärer, då blir den värre med fler ryck. Väldigt irriterande. Jag har en bra personlig servicetekniker som jag ska besöka till veckan. Han skulle även kolla med Volvo om det fanns något om det här felet. Som du skrev fawazza så är det väldigt svårt att visa såna här fel för verkstan. Bilen går ju jättebra utan några fel i övrigt. Inga felkoder alls.
Vi får se om det finns någon lösning på det här.
av III
Märkligt det här. Jag har en D4, den rycker oavsett kall eller varm. Märks vis släpvagnsdragning och accelerationer eller skapligt branta backar. Volvo hittar inte felet och har tydligen tappat lusten att lösa det. Tyvärr.
Är det bara D4:or som håller på såhär? Inte hört någon D3 eller D5 som rycker men åtskilliga D4?
Användarvisningsbild
av CabBO
III skrev:Märkligt det här. Jag har en D4, den rycker oavsett kall eller varm. Märks vis släpvagnsdragning och accelerationer eller skapligt branta backar. Volvo hittar inte felet och har tydligen tappat lusten att lösa det. Tyvärr.
Är det bara D4:or som håller på såhär? Inte hört någon D3 eller D5 som rycker men åtskilliga D4?
Frågan du ställer kan även skilja på 4 cylindrig (VEA) eller 5 cylindrig motor. Jag har 5 cylindrig och känner inte någon ryckighet.
av III
CabBO skrev:
III skrev:Märkligt det här. Jag har en D4, den rycker oavsett kall eller varm. Märks vis släpvagnsdragning och accelerationer eller skapligt branta backar. Volvo hittar inte felet och har tydligen tappat lusten att lösa det. Tyvärr.
Frågan du ställer kan även skilja på 4 cylindrig (VEA) eller 5 cylindrig motor. Jag har 5 cylindrig och känner inte någon ryckighet.
Menar såklart VEA-motorerna
av whennebab
Hej alla,

Jag har exakt samma symptom på min V60 D4 VEA manuell, kall = rycker, varm = fungerar fint. Verkstaden också ovillig att felsöka och vill ha betalt för felsökning (och jag har nybilsgaranti kvar på bilen!) eftersom motorlampan inte lyser och att felet inte har uppstått när de har provkört bilen - när bilen är varm. Och jag är ovillig att betala för en djupare felsökning eftersom jag hävdar garanti. Verkstaden har läst felkoder och provkört, inga felkoder i bilen och inga ryck när de provkör = inget fel på bilen. Jag har frågat om det kan vara EGR-ventilen men de menar att det endast var de tidiga modellerna av VEA motorn som hade fel på dessa. Följer denna tråd med spänning och hoppas på att någon får ett vettigt svar från sin verkstad.

Mvh.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Vad är det för skön serviceanläggning du fått tag i? Nästan vag-klass på ett sånt besked, vilka dårar.
Hävdar du fel, och inga felkoder finns lagrade ska du till slut (efter en omfattande felsökning) få åka med logger inkopplad, i det minsta. Herregud, är det deras plan inför kommande år med ännu fler "premiumkunder".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Urtrampningslagret har fått sin årliga[…]

Trådlös laddning MY2026

Den kanske funkar nu? :P

AC-rem V50 1.8F -09

Kan jag bara skära bort AC-remmen o köra[…]

Har också samma problem med att det fungera[…]