Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Varför finns inte V60 som D5 AWD? V60CC har ingen T5 AWD eller inte ens D5. Ballaste motorn med AWD är en gammal 5-cylindrig diesel med 6-steg automat :shock:
av Göte
grillchips skrev:Ja, vi tänker nog likadant, du och jag.
Jag blev mäkta besviken över att V90 inte fick T5 AWD, folk verkar å andra sidan ha nöjt sig med det för enligt forumet är det förvånansvärt många som tog en T5 denna gång tycker jag. Vore skönt med ett litet uppsving dels för den motorn men även att intresset för AWD hos den lyfts hos Volvo. Hoppas innerligt att nya XC60 levereras med T5 AWD men jag tvivlar starkt...
Många har nog valt T5an till fördel för körglädje och då dom insett att dom inte har behov av awd, eller saknat awd i tidigare bilar. Jag var ute i morse på premiärtur på nysnöiga småvägar och testade att provocera T5:an lite, och visst antispinn fick jobba hårt men det drev på ordentligt bra ändå och klart mer än vad som är trafiksäkert för underlaget, problemet var inte att accelera snabbt utan att få stopp på bilen.

Är så sjukt nöjd med T5an och 8 stegslådan, har vart ute och nöjes kört sena kvällar varje dag sen jag fick bilen. Premium sound och sub var en klart positiv överraskning också, nu vill man knappt lämna bilen. :lol:
av KrilleW
Jag känner mig tämligen säker på att T5 AWD hade sålt bättre än T5 FWD. För många blir just avsaknaden av fyrhjulsdrift en dealbreaker. Det vettetusan om den hade konkurrerat speciellt mycket med T6 AWD heller, om det är deras tanke. Det känns ju inte mer annorlunda än att vissa köper D4 AWD och. Andra D5 AWD.

Hade gärna sett T5 AWD så jag slapp köra en surig dieselsnurra.
av Göte
Hade det funnits samma kampanj med gratis awd till T5an så hade det helt klart sålt bättre, men jag hade inte betalt några stora summor för att få awd. Däremot så tror inte jag heller den hade konkurrerat med T6an utan snarare med D4/D5,jag har dock svårt att se nyttan med all effekt i T6an, för T5an går snabbare än jag vågar köra den...och jag vågar knappt hålla fullt gas vid acceleration 60-120kmh.. Klart T6an är snabbare vid rödljus race, men sånt är jag för gammal för.
av KrilleW
Du hade inte gjort det nej, men jag känner mig ändå rätt säker på att anledningen att T5 säljer kass är just för att den inte går att få med det. AWD har hög efterfrågan i Sverige - varesig man egentligen behöver det eller inte.
av grålle1
Håller helt med dig KrilleW, tror faktiskt T5AWD hade sålt bra, tror vi är ganska många som tog D4/D5AWD (eller annat bilmärke) i brist på den..

Och man kan argumentera hur mycket man vill för behovet av AWD, efterfrågan är uppenbarligen väldigt stor på våran marknad!
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag vet inte hur dom tänker uppe på Volvo, man kunde inte köpa lyxpaketet inscription + four-c m.m på svenska marknaden till V/Xc70/S80 Classic 2016, man kunde heller inte köpa t.ex S80 T5 2016 i Sverige (förutom som ambassad bil) men inscription & T5 såldes i Norge & Tyskland

Nu kan man iofs köpa inscription paket på Xc60 men T5 Awd finns på många andra marknader.

Kan det va så att de vill styra över folk som vill absolut ha bensin & awd att köpa den dyra T6an?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Jag tror i stort sett allt har att göra med att det är modeller som är på väg att fasas ut. (V60 Classic tappar ännu fler motorval verkar det som)
Men det vill till att de inte håller igen på motoralternativ i framtiden, för många konkurrenter har dem.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]