Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1149888
Då bör du nog läsa ditt villkor igen för det står övertydligt där att service skall utföras på Volvo auktoriserad verkstad.

Angående att du chippar bilen så står det även på Race chips hemsida att dom kräver att du servar bilen hos en auktoriserad återförsäljare för att att deras garantier skall gälla.

Förstår inte riktigt varför du blir så otrevlig när flertalet personer i all välmening gett dig råd.
#1149891
KrilleW skrev:Då bör du nog läsa ditt villkor igen för det står övertydligt där att service skall utföras på Volvo auktoriserad verkstad.
Det är nog fler som får läsa igen då, för det du påstår strider mot EU's konkurenslagstiftning. Kia gjorde ett försök till en sådan skrivelse men de gick bet i EU domstolen. En bil skall servas enligt tillverkarens föreskrifter, det betyder inte att en auktoriserad verkstad skall göra det.

Åter till ämnet, någon som vet något om filtret?` :roll: :lol:
#1149894
Maja skrev:Finns inte ett ord om att service inte skulle kunna vara utförd hos någon utomstående. Dessutom har jag för avsikt att chippa skrället vilket jag skrev i första inlägget. Det skulle då kunna utgöra undantag för maskinskada.
Så att själv eller låta någon annan en auktoriserad finns inte i mitt försäkringsavtal och det är väl lika för alla.
Av försäkringsvillkoren, s. 9, framgår under rubriken "Aktsamhetskrav" att service skall vara fackmannamässigt utförd. Du lär ha svårigheter att entydigt styrka det om du själv gjort servicen. Om du har fullstämplad servicebok från en Volvo ÅF lär det däremot inte vara några bekymmer.

https://www.volvia.se/sitecollectiondoc ... i-2014.pdf
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1149895
Maja skrev:Garantier är 3 år eller 10000 mil vilket först uppnås.
Nybilsgarantin på alla Volvobilar är 2år och utan körsträckebegränsning.
Maja skrev:Det finns ingen sådan "gratis" service, det var en drive Volvo körde med 2008-9 när modellen presenterades på marknaden första gången. Kanske får förtydliga; Det var den Kinesiska biltillverkaren Volvo som stod för dessa 4 år /12 000 mil inte någon handlare
4år/12000mil fri service ingick på alla Svensksålda XC60 MY09-MY11, sedan försvann den. Det var Volvo Cars Sverige AB (bolaget som marknadsför och säljer Volvobilar i Sverige) som stod för den fria servicen, lokalt för svenskasålda bilar.

Bild
Maja skrev:Så till alla duktiga jag veta bäst, KOLLA innan ni raljerar och skriver skit som inte är sant.
Ja precis.... :lol: :lol: :lol:
av Maja
#1149897
Är det detta du menar med att Race chipp kräver service hos auktoriserad verkstad
Motor vehicles in respect of which the regular maintenance, service and inspection
work and care prescribed or recommended by the manufacturer of the vehicle
was carried out in accordance with the manufacturer’s instructions (for which
supporting documents must be submitted), unless the failure to carry out such
maintenance and inspection work and care did not cause (directly or indirectly)
the damage.
III. Warranty coverage

Jag kan i vart fall inte hitta det som du säger andersuw
sidan 3 i villkor för Race cipp
#1149900
Maja skrev:Är det detta du menar med att Race chipp kräver service hos auktoriserad verkstad
Motor vehicles in respect of which the regular maintenance, service and inspection
work and care prescribed or recommended by the manufacturer of the vehicle
was carried out in accordance with the manufacturer’s instructions (for which
supporting documents must be submitted), unless the failure to carry out such
maintenance and inspection work and care did not cause (directly or indirectly)
the damage.
III. Warranty coverage
Där står det att bilen ska servas hos auktoriserad verkstad eller hos annan verkstad som använder sig av tillverkarens rekommendationer och servar du enligt sistnämnda ska dokument kunna styrka det. Det lär inte du kunna göra genom ett worddokument eller handskrivet brev.

Så, nu ger vi alla "Maja" en kram och släpper detta. Det går inte, vi kan inte tillverka vin av vatten.
Senast redigerad av 1 iigloo, redigerad totalt 0 gånger.
av Maja
#1149901
Nu börjar det bli lite roligare här. Jag skrev helt fel angående garantier det jag avsåg var vagnskadegaranti och den var 3 år.
"Aktsamhetskrav" att service skall vara fackmannamässigt utförd. Det är inte samma sak som att den inte kan vara utförd av mig eller annan person, endast hur det skall vara utfört. Altså inte med snöre och silvertejp tex.
Men det här är ju jättebra nu kommer det lite fakta med bevis Tack
#1149903
Maja skrev:Nu börjar det bli lite roligare här. Jag skrev helt fel angående garantier det jag avsåg var vagnskadegaranti och den var 3 år.
Vagnskadegarantin har ju inget med ämnet för den här tråden att göra. Den är i själva verket en vagnskadeförsäkring betald av tillverkaren.
Maja skrev:"Aktsamhetskrav" att service skall vara fackmannamässigt utförd. Det är inte samma sak som att den inte kan vara utförd av mig eller annan person, endast hur det skall vara utfört. Altså inte med snöre och silvertejp tex.
Om motorn skär lär det inte vara förekomsten av snöre eller silvertejp man kollar på. Däremot lär det ställas krav på att du kan styrka att bilen fått fackmannamässig service enligt biltillverkarens rekommendationer. Hur gör du det om du själv utfört servicearbetet?

Beträffande byte av bränslefilter skall det enligt VIDA göras på följande sätt:

1. Lyft bilen enligt anvisningarna.

2. Ta bort dräneringspluggen (som har ett åtdragningsmoment på 2 Nm). Var därvid beredd att samla upp det bränsle som läcker ut.

3. Ta bort den kåpa som skyddar bränslefiltret (och har ett åtdragningsmoment på 25 Nm) med hjälp av specialverktyg 999 7084.

4. Ta bort det gamla bränslefiltret och sätt dit det nya.

5. Återmontera i omvänd ordning och sänk bilen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1149908
MartinS skrev:
KrilleW skrev:Då bör du nog läsa ditt villkor igen för det står övertydligt där att service skall utföras på Volvo auktoriserad verkstad.
Det är nog fler som får läsa igen då, för det du påstår strider mot EU's konkurenslagstiftning. Kia gjorde ett försök till en sådan skrivelse men de gick bet i EU domstolen. En bil skall servas enligt tillverkarens föreskrifter, det betyder inte att en auktoriserad verkstad skall göra det.

Åter till ämnet, någon som vet något om filtret?` :roll: :lol:
Det står så i klartext i villkoren på volvias hemsida.
Nu blandar du ihop garanti med en försäkring. Volvos nybilsgaranti kräver inte att du servar på en volvoverkstad.
Att försäkringsbolag ställer det som krav i sitt villkor är något helt annat.

Jag har redan hänvisat honom till en tråd där han får svar på sin fråga.
#1149916
I fallet med Kia är det redan avgjort vad som är "fackmannamässigt utfört" och det är en verkstad som har tillgång till tillverkarens anvisningar. Dvs privatperson hemma i garaget kommer inte anses fackmannamässigt, spelar ingen roll om du så är anställd av en Kia verkstad själv.

De ville byta båda VVT även om bara en […]

Ok. Finns det alltså balansaxlar bara p&arin[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Tack för alla svar. Ska ge mig på det i[…]

Trängselskatt stockholm, fråga.

Tack för svar. Då fattar jag ännu […]