Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AdrianH skrev:Du nämner att golfen känns för liten? Har ni testat en xc60 med allt och alla?, har för mig att iaf golfen har större bagage utrymme än xc60. 605 liter vs xc60n 495liter
Golfen har bra storlek på bagageutrymmet dock är det avlångt, inte så brett. Jag har 2st barnstolar i bilar och det blir för tajt. Bilen är smal och utrymmet där bak är lite för litet för oss. Xc60 är rymligare i baksätet och framförallt en mycket bredare bil. Sen så är bagageutrymmet på xc60n mer kvadratiskt så det är väldigt lätt att utnyttja utrymmet på ett bra sätt. Jag tycker inte riktigt de två bilarna är jämförbara i storlek som helhet.

I liter är golfens bagageutrymme större än v70 om jag minns rätt! Men egentligen är inte det hela sanningen just för att bagageutrymmet är svårt möblerat.
Det är ett Riktigt bra pris du fått! Grattis till det! :D - Hur lyckades du få ett så lågt pris?

I detta fallet så är det ju t.ex. knappt någon utrustning som inte är fabriksmonterad (ÅF har högre marginal på utrustning de själva monterar).

Jag har sett hos olika handlare när de visat deras "bruttovinst", dels i procent och dels i kronor. (För mig oklart vad som ska täckas av detta belopp, om det t.ex. bara ska täcka själva affären (säljarens provision, leveranspersonalens arbete, etc.), eller om detta belopp även ska täcka administration/ekonomi, lokalhyra, försäkring (o.s.v)).

Men 15% rabatt (utan ramavtal där då ÅF ska täcka rabatten helt själv) det låter Otroligt högt! - Någon insatt som vet om ÅF ens kan gå plus på denna affär, eller är det rent av en förlustaffär..?
Det är rätt komplicerat. Stor del av rabatten betalas av generalagent via olika former av kickbacks så man kan inte räkna bara på en enskild affär.

Sett på nedersta raden är det dock inte särskilt lönsamt att vara bilförsäljare. Det flesta handlare, även stora Bilia, ligger på några enstaka procents nettomarginal.
Kan bara instämma i tidigare.. grymt bra rabatt om det är utan några avtal!?
Ser ut att vara ungefär de priser en Volvoanställd betalar!
Angående "nettomarginalen" så sålde min handlare till mig med 2% "nettomarginal".. han visade mig i datorn och sa även att det var det lägsta han kunde få igenom.... sen hade jag iofs inbyte också och fick bra betalt för den, så i slutändan är det ju gungor och karuseller.. men ändå. Och som tidigare nämnts, jag har heller ingen aning vad de 2% innebär, om det är efter alla overheadkostnader som administration, lokaler, marknadsföring o.s.v. o.s.v... eller 2% på "inköpspriset"..
ASkåne skrev:Det är ett Riktigt bra pris du fått! Grattis till det! :D - Hur lyckades du få ett så lågt pris?

I detta fallet så är det ju t.ex. knappt någon utrustning som inte är fabriksmonterad (ÅF har högre marginal på utrustning de själva monterar).

Jag har sett hos olika handlare när de visat deras "bruttovinst", dels i procent och dels i kronor. (För mig oklart vad som ska täckas av detta belopp, om det t.ex. bara ska täcka själva affären (säljarens provision, leveranspersonalens arbete, etc.), eller om detta belopp även ska täcka administration/ekonomi, lokalhyra, försäkring (o.s.v)).

Men 15% rabatt (utan ramavtal där då ÅF ska täcka rabatten helt själv) det låter Otroligt högt! - Någon insatt som vet om ÅF ens kan gå plus på denna affär, eller är det rent av en förlustaffär..?
Ibland är det bra att ha syskon som jobbar på Volvo. Den rabatten kombinerat med kampanjerna som finns idag fick mig att beställa bilen :)
Ja, det förklarar ju saken :wink:
... så får syskonet äga bilen några månader först!?
grålle1 skrev:Ja, det förklarar ju saken :wink:
... så får syskonet äga bilen några månader först!?
Yes.

Ser att du har progressiv servo. jag mailade säljaren och la faktiskt till det igår efter att jag provkörde en xc60 och tyckte att ratten var för hård vid låg fart. Hur upplever du progressiv servo?
Det förklarar ju saken och får mig att sova gott i natt också, haha :)

Jag körde stenhård förhandling men hamnade (omräknat till min utrustning) ändå ca 20 000kr högre än det pris du fick, vilket jag då var fullt nöjd med, men när jag läste ditt inledande inlägg började jag tvivla på min egen förmåga, haha! :D

Riktigt bra pris du fått oavsett - det kan omöjligt gå att få bättre pris än så! :)
Ett tips är att kosta på sig Polestaroptimering till D4awd. Ger ganska mycket effekt till en rimlig slant på just den versionen utan att förlora några garantier. Har haft min i tre månader och är så långt skitnöjd med bilen!

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]