Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrianH
dissonans skrev:Man ska inte heller glömma att det finns en nyare sexstegad låda också - en släkting till den åttastegade. Den sitter precis som den åttastegade endast tillsammans med VEA-motorerna.
Det är just en sådan 6 växlad låda som jag fick uppleva i hyrbilen under förra veckan. Fick låna en 2016 S60 D3. Fyfaro! Va bra den lådan/bilen gick, växlade upp snabbt och bra, nästan så att jag fick anstränga mig för att ens komma över 0,5l/milen. Eco knappen gjorde bilen ännu snålar och trevligare att framföra.

Och nu förstår jag varför folk klagar på 6-växlade lådan i awd,

Nu när man har fått tillbaka sin xc60 så blir man bara frustrerad, tex vid en 60 väg, växlar den mellan 4an och 5an, hela tiden, slutar oftast att jag använder paddlarna och tvingar bilen att hålla 5ans växel, skumt, bilen har ju över 400nm, 5an borde fungera utan problem på en plan 60 väg, kan man tycka

Kan detta vara växellådans karaktär eller är det mjukvaran i lådan det handlar om?
AdrianH skrev:växlar den mellan 4an och 5an, hela tiden,

Kan detta vara växellådans karaktär eller är det mjukvaran i lådan det handlar om?
Är det verkligen att den växlar mellan 4:an och 5:an, det är inte lock-up som går ur/in?
av Göte
Momentum skrev:

Är det verkligen att den växlar mellan 4:an och 5:an, det är inte lock-up som går ur/in?
Har ingen koll på vad lock_up är, men min jobbarkompis gnäller mycket på just onödiga växlingar och att ryckigheten spillt ut hans kaffe. Han har lämnat den på verkstad men dom säger att det är normalt och ok. Det roligaste är att han tjatade om att awd var så viktigt, nu ångrar han sig att han inte tog en T5 istället, inte minst då han är väldigt missnöjd med automatlådan och sällan eller aldrig haft nytta av awd.
Är 8-växlade lådorna fortfarande ryckiga? När gen II av 6-stegade lådan kom var det mycket rabalder om att de var ryckiga, vilket de tydligen också var, men det åtgärdades på något vis och problemet verkade försvinna. Sen när 8-stegade kom var det samma sak, många som klagade på taskiga växlingar men det hör man sällan något om. Tidig bil, eller en problembil?

Är nog få som har nytta av att ha AWD, det är när man inte har det som man saknar det. Men det är en annan diskussion :lol:
av AdrianH
Göte skrev:
Momentum skrev:

Har ingen koll på vad lock_up är, men min jobbarkompis gnäller mycket på just onödiga växlingar och att ryckigheten spillt ut hans kaffe. Han har lämnat den på verkstad men dom säger att det är normalt och ok. Det roligaste är att han tjatade om att awd var så viktigt, nu ångrar han sig att han inte tog en T5 istället, inte minst då han är väldigt missnöjd med automatlådan och sällan eller aldrig haft nytta av awd.

Haha känner igen mig lite, men efter att ha lånat s60n så var skillnaden så enorm, nu är det två olika bilar men min växellåda känns som den kommer från stenåldern om man gemför med s60n

Momentum, ska jag vara ärlig så var jag tvungen att Googla på "lockup" och jaa mycket möjligt att det kunde ha varit det,
AdrianH skrev:
Momentum, ska jag vara ärlig så var jag tvungen att Googla på "lockup" och jaa mycket möjligt att det kunde ha varit det,
En fråga till, är det skillnad på om du gasar själv eller låter farthållaren sköta det hela

Det där att den släpper lock-up är för att det ska vara komfortabelt, inte "brumma"/vibrera i drivlinan

Prova nästa gång du tycker att den ska ligga kvar på växeln, att släppa gasen lite ett kort ögonblick, sedan gasar du på i samma läge som innan
Användarvisningsbild
av ThomasT
Momentum skrev:
AdrianH skrev:
En fråga till, är det skillnad på om du gasar själv eller låter farthållaren sköta det hela

Det där att den släpper lock-up är för att det ska vara komfortabelt, inte "brumma"/vibrera i drivlinan

Prova nästa gång du tycker att den ska ligga kvar på växeln, att släppa gasen lite ett kort ögonblick, sedan gasar du på i samma läge som innan
Detta märks väldigt tydligt på min bil om man klickar i och ur Eco läget i låg fart med lite belastning. I Eco så låser den lockupen och det vibrerar markant.

.
Användarvisningsbild
av frasse4
Alla moderna automater med fokus på förbrukning kör ju väldigt mycket lock-up. Det ger förståss inte alls lika mjuk gång som när man kör mycket på momentomvandlaren. Typ gamla mercor med hög stallspeed som startar på 2:an, det lär vi ju inte se igen ;)
frasse4 skrev:Alla moderna automater med fokus på förbrukning kör ju väldigt mycket lock-up. Det ger förståss inte alls lika mjuk gång som när man kör mycket på momentomvandlaren. Typ gamla mercor med hög stallspeed som startar på 2:an, det lär vi ju inte se igen ;)
Den sex-stegade har också vad som beskrivs som slipping lock-up, man släpper på "bromsen" lite, låten det slira lite, utan att köra helt på momentomvandlaren, också detta för att skapa en "bra" upplevelse, det slirar lite, så man inte har 1:1 kontakt på drivlinan

Naturligtvis så har en låda med flera mekaniska växlar mindre behov av att "slira", då man istället kan hitta en mekaniskt växel som passar "bäst"

Men geartronic lådan ska slira lite, då det krävs för att det ska "kännas" bra i drivlinan, det är inget fel, utan hur det är tänkt att vara
Jag vill påstå att den växlar från 5:an till 4:an, dvs inte bara öppnar och stänger lock-up. Testade igår att köra på manuella läget och det går inte tvinga lådan kvar på 5:an. När hastigheten sjunker till 50 km/h slänger lådan in 4:an även om det rullar utför. I det läget börjar den motorbromsa så hastigheten sjunker och jag tvingas gasa för att behålla farten trots att det är utför. Känns väldigt ologiskt. Jag hade alla dagar i veckan föredragit att den inte släpper lock-up eller växlar ner så tidigt som den gör.

Lådan är väl ingen katastrof men på något sätt känns det som att den jobbar MOT bilen istället för MED den. Med det menar jag att det känns hela tiden som bilen "jobbar tungt" och får varva utan att farten ökar och detta är något som verkligen inte ökar komforten som någon var inne på - tvärtom. PÅ det här sättet lyckas lådan att trolla bort både effekt och vridmoment och kärran känns mycket mer ansträngd än vad den skulle behöva.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]