- lör 28 jan 2017, 08:54
Och nu förstår jag varför folk klagar på 6-växlade lådan i awd,
Nu när man har fått tillbaka sin xc60 så blir man bara frustrerad, tex vid en 60 väg, växlar den mellan 4an och 5an, hela tiden, slutar oftast att jag använder paddlarna och tvingar bilen att hålla 5ans växel, skumt, bilen har ju över 400nm, 5an borde fungera utan problem på en plan 60 väg, kan man tycka
Kan detta vara växellådans karaktär eller är det mjukvaran i lådan det handlar om?
dissonans skrev:Man ska inte heller glömma att det finns en nyare sexstegad låda också - en släkting till den åttastegade. Den sitter precis som den åttastegade endast tillsammans med VEA-motorerna.Det är just en sådan 6 växlad låda som jag fick uppleva i hyrbilen under förra veckan. Fick låna en 2016 S60 D3. Fyfaro! Va bra den lådan/bilen gick, växlade upp snabbt och bra, nästan så att jag fick anstränga mig för att ens komma över 0,5l/milen. Eco knappen gjorde bilen ännu snålar och trevligare att framföra.
Och nu förstår jag varför folk klagar på 6-växlade lådan i awd,
Nu när man har fått tillbaka sin xc60 så blir man bara frustrerad, tex vid en 60 väg, växlar den mellan 4an och 5an, hela tiden, slutar oftast att jag använder paddlarna och tvingar bilen att hålla 5ans växel, skumt, bilen har ju över 400nm, 5an borde fungera utan problem på en plan 60 väg, kan man tycka
Kan detta vara växellådans karaktär eller är det mjukvaran i lådan det handlar om?