Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mumsmums skrev:Haha, det var nog den roligaste förklaring jag hört. "Generatorn räcker till allt utom rattvärmen." :lol:
Ja visst är det kul :lol: simpel felsökning.
Min chef skulle nog inte bli så glad om jag sa att jag inte orkar producera något idag. Min energi räcker bara till att surfa i mobilen...
av AdrianH
Hejsan. Sry har inte kunnat svara på sistone, har haft fullt upp på jobbet..

Men haha vad ni är emot detta med två olika generatorer, jag pratade med en annan tekniker på bilia igår och även han sa att det fanns två olika generatorer, och tyvärr ett av få kännbara nackdelar med den mindre är just att rattvärmen är svagare,

Ska lämna in bilen nu på måndag, vi får se vad dem säger,
Användarvisningsbild
av Camel
AdrianH skrev:Men haha vad ni är emot detta med två olika generatorer, jag pratade med en annan tekniker på bilia igår och även han sa att det fanns två olika generatorer, och tyvärr ett av få kännbara nackdelar med den mindre är just att rattvärmen är svagare,

Ska lämna in bilen nu på måndag, vi får se vad dem säger,
De eminenta tekniker på Bilia som påstår att rattvärmen är svagare på bilar med liten generator kanske också då kan svara (redan på måndag?) på vilken effekt (i Watt) rattvärmen arbetar på i bilar med stora resp. små generatorer... ?:-/
av NilsO
Jag tycker inte det låter otroligt, ändå. Inte så att effekten hos rattvärmen direkt påverkas av vilken generator man har, men effekten hos rattvärmen styrs säkert av mjukvara. Ofta ligger kapaciteten hos generatorn på gränsen när man kör på låga varvtal, så att man inte samtidigt kan ha max effekt i stolsvärme, bakrutevärme, strålkastare, kupéfläkt utan att batteriet börjar laddas ur. Kanske har man gjort en prioritering att rattvärmen konstant har lägre effekt på vissa bilar. T ex för att undvika att den fungerar olika bra beroende på vilka andra förbrukningar man har påslagna.
Användarvisningsbild
av Camel
NilsO skrev:Jag tycker inte det låter otroligt, ändå. Inte så att effekten hos rattvärmen direkt påverkas av vilken generator man har, men effekten hos rattvärmen styrs säkert av mjukvara. /.../
Ja, så är det i princip. De flesta förbrukare (även lampor) styrs med PWM vilket betyder att spänningen kan regleras genom pulsbreddsmodulation. Det var därför jag ställde frågan på vilken effekt rattvärmen arbetar.
Camel skrev:/.../på vilken effekt (i Watt) rattvärmen arbetar på i bilar med stora resp. små generatorer...
NilsO skrev:Kanske har man gjort en prioritering att rattvärmen konstant har lägre effekt på vissa bilar...
Men generatorerna i fråga finns i tre storlekar. Det skiljer 30A (420W vid 14V) mellan storlekarna. Den största är på 210A (2,94 kW vid 14V eller 4 hk om man så vill). Att man monterar en så snålt tilltagen generator som innebär att man inte kan köra rattvärmen på full effekt är inte troligt. Då ligger man troligen mycket nära gränsen. Varför skulle man göra det? Då blir det också problem att montera extraljus eller dra på stereon för fullt... Eller är rattvärmen på Volvo helt enkelt grandios. Vet faktiskt inte.

Vi får se vad de eminenta teknikerna har för svar.
av AdrianH
Hejsan, blir ett sent svar,

Men om jag ska fatta mig kort, och med dessa olika tekniker jag har pratat med så är svaret, Ja Perra83

Carmel, ska passa på att fråga på måndag ang watt.

Ser fram emot att få svar på måndag/tisdag, tänkte passa på att fråga ang dieselvärmaren, den har börjat att "prestera" sämre, vem vet det kanske är den lilla generatorn som spökar, haha.
Godnatt/Adrian
av AdrianH
Godmorgon, blev precis väckt av en bilia tekniker, att jag behöver inte komma in, för att jag har tydligen den LILLA generatorn på 180amp, tydligen så är den stora generatorn på 230amp? Han har forskat på det och tydligen så är det ett problem hos Volvo,

Och han sa själv att efter att ha provat bägge så är det en MARKANT skillnad på rattvärmen,

Han tyckte att jag skulle vända mig dit jag köpte bilen,

Så nu får vi se, vad som händer. Tänker kontakt säljaren och säga att jag vill ha den stora generatorn i bilen.
Visst rattvärmen är inte allt, men det är en princip sak tycker jag, speciellt när jag har köpt en ny bil där jag har VALT till rattvärmen

Så tycker ni att ni har en fisljummen ratt, kan va så att Volvo har installerad en mindre generator i eran bil.
Användarvisningsbild
av Camel
AdrianH skrev:jag har tydligen den LILLA generatorn på 180amp,
Ja, du har 180 A generator. Det blir 2,52 kW vid 14 V (3,4 hk).
AdrianH skrev:tydligen så är den stora generatorn på 230amp?
Nej. Den är på 210 A. Det blir 2,94 kW vid 14 V (4,0 hk).
AdrianH skrev:Han har forskat på det och tydligen så är det ett problem hos Volvo,
Vi har inte fått veta några effektuppgifter ännu. Dessutom verkade man inte veta ens hur stor den största generatorn är. Han får nog forska vidare.
AdrianH skrev:Och han sa själv att efter att ha provat bägge så är det en MARKANT skillnad på rattvärmen
Vi är alla olika och vi upplever saker olika. Jag skulle vilja veta effekter. Hur folk upplever saker och ting är subjektivt.
AdrianH skrev:Så tycker ni att ni har en fisljummen ratt, kan va så att Volvo har installerad en mindre generator i eran bil.
Hur som helst är en sak klar: Om rattvärmen inte går på PWM, och bilens generator inte räcker till, så måste hela bilens systemspänning (inkl. batteriet) vara låg för att rattvärmen verkligen ska gå på lägre effekt. Och det borde definitivt märkas på många sätt. Om det är PWM och mjukvaran själv väljer en lägre effekt så hjälper kanske inte ens generatorbyte så länge som mjukvaran inte vet om det. Något är skumt med detta. Du skriver att teknikern har forskat i detta. Har man då mätt systemspänningen? Har man mätt spänningen till just rattvärmen på bilar med olika stora generatorer? Vad har man kommit fram till? Om generatorbyte görs från liten till stor borde det ingå i anvisningen om mjukvara ska laddas om det behövs, och om en mjukvara finns borde den finnas med artikelnummer. Likaså om det är effekten i själva rattvärmen som är olika borde det framgå att olika rattvärmare finns i artikelregistret.
av AdrianH
Hej. Tack för ett snabbt och utförligt svar.

Mitt fel, det ska stå 210

Pratade med honom, igen och nämnde det du skrev,

Han visste inte watten, men han sa att jag ska avvakta om inte min handlare kan göra nått för att det finns ett flertal personer/fall med samma problem, dem har kontaktat Volvo ang detta och Volvo känner till problemet, dem väntar på svar, tydligen är det en väldigt massa folk som har klagat,

Och isf så byter man både generator och mjukvara, det är samma där, dem väntar på svar om mjukvara

Tydligen så märker man även på stolsvärmen, att den inte värmer lika mycket med den lilla generatorn, ska testa idag när jag är på g till jobbet,
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]