AdrianH skrev:jag har tydligen den LILLA generatorn på 180amp,
Ja, du har 180 A generator. Det blir 2,52 kW vid 14 V (3,4 hk).
AdrianH skrev:tydligen så är den stora generatorn på 230amp?
Nej. Den är på 210 A. Det blir 2,94 kW vid 14 V (4,0 hk).
AdrianH skrev:Han har forskat på det och tydligen så är det ett problem hos Volvo,
Vi har inte fått veta några effektuppgifter ännu. Dessutom verkade man inte veta ens hur stor den största generatorn är. Han får nog forska vidare.
AdrianH skrev:Och han sa själv att efter att ha provat bägge så är det en MARKANT skillnad på rattvärmen
Vi är alla olika och vi upplever saker olika. Jag skulle vilja veta effekter. Hur folk upplever saker och ting är subjektivt.
AdrianH skrev:Så tycker ni att ni har en fisljummen ratt, kan va så att Volvo har installerad en mindre generator i eran bil.
Hur som helst är en sak klar: Om rattvärmen inte går på PWM, och bilens generator inte räcker till, så måste hela bilens systemspänning (inkl. batteriet) vara låg för att rattvärmen verkligen ska gå på lägre effekt. Och det borde definitivt märkas på många sätt. Om det är PWM och mjukvaran själv väljer en lägre effekt så hjälper kanske inte ens generatorbyte så länge som mjukvaran inte vet om det. Något är skumt med detta. Du skriver att teknikern har forskat i detta. Har man då mätt systemspänningen? Har man mätt spänningen till just rattvärmen på bilar med olika stora generatorer? Vad har man kommit fram till? Om generatorbyte görs från liten till stor borde det ingå i anvisningen om mjukvara ska laddas om det behövs, och om en mjukvara finns borde den finnas med artikelnummer. Likaså om det är effekten i själva rattvärmen som är olika borde det framgå att olika rattvärmare finns i artikelregistret.