Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
KrilleW skrev:Jag har personligen sett hur de kör med bilar som kommer med båt till Sverige. Och det är ju inte söndagsåkning direkt...
Vilka bilmärken har inte transportläge inlagt under transport 2016?
av Herkulez
Något som jag har hört flertalet ggr av oberoende "experter" är att man skall göra ett oljebyte nästan omgående på en ny bil.
Blir snabbt mycket skit i oljan direkt när den "sliter in sig" friktion osv. Kan tydligen påverka både effekt och förbrukning i framtiden om man inte gör detta. Kanske mer eller mindre marginellt, men ändå.

Inget påstående, säger bara vad jag hört. Någon kanske hört liknande eller vet bättre.
av Exyzäta
Herkulez skrev:Något som jag har hört flertalet ggr av oberoende "experter" är att man skall göra ett oljebyte nästan omgående på en ny bil.
Blir snabbt mycket skit i oljan direkt när den "sliter in sig" friktion osv. Kan tydligen påverka både effekt och förbrukning i framtiden om man inte gör detta. Kanske mer eller mindre marginellt, men ändå.

Inget påstående, säger bara vad jag hört. Någon kanske hört liknande eller vet bättre.
Allt man "hör" som inte kan bekräftas eller dementeras kan man ta med en nypa salt. Dessutom så är dagens moderna motorer sammansatta med så noggranna toleranser att det inte finns några risker att de ska haverera på så lösa grunder.

Däremot så finns det risker med longlifeoljor och de långa intervall som dessa oljor ska klara, detta finns det uppgifter om för de som inte visste det redan.
av intruder1400
Allt har väl en inkörnings period ! Ca500 första milen rullar mina fordon lugnt men så har jag aldrig haft motorras
Tror inte MB kör med oljeanalys för skoj skull .
Användarvisningsbild
av ThomasT
OM det var jätte viktigt med inkörning så skulle vi hela tiden få rapporter om bilar med rasade motorer. Jag gissar att 98-99% av alla bilar börjar köras utan den mista åtanke om inkörning...

.
Användarvisningsbild
av Vojje
en motor "rasar" naturligtvis inte för att man inte genomför en korrekt inkörning av densamma.
Däremot kan livslängden förkortas, bränsle- och oljeförbrukningen bli förhöjd...
av intruder1400
ThomasT skrev:OM det var jätte viktigt med inkörning så skulle vi hela tiden få rapporter om bilar med rasade motorer. Jag gissar att 98-99% av alla bilar börjar köras utan den mista åtanke om inkörning...

.
Men det får du väl över allt !
Kör du in en motor rätt så plockar du 50,000- 100,000 mil lätt
Man hör ofta motor ras efter 20,000-30,000 mil som jag kan bara härleda till fel inkörning
av Schmoyoho
intruder1400 skrev:Men det får du väl över allt !
Kör du in en motor rätt så plockar du 50,000- 100,000 mil lätt
Man hör ofta motor ras efter 20,000-30,000 mil som jag kan bara härleda till fel inkörning
Och faktorer som hur bilen kördes under de där övriga 101-29999 milen spelar ingen roll menar du? Typ om oljebyten skötts? Kör man på volvos rekommenderade 3000 mil per oljebyte och parar det med annan ogynnsam körning så ligger man nog närmare till hands att förkorta livslängden om man körde in motorn rätt.
av Lövet
Såvida man inte kör som ett totalt ollon under de första milen så skulle jag säga att de övriga 30.000 milen har större betydelse än de första 50...
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]