Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
Man anger bara inte uppgifterna, de mäts fram på rullande landsväg i ett laboratorium med idealiska förhållanden och en del specialanpassningar.

Har din bil bara rullat 50 mil kommer dessutom förbrukningen att sjunka lite. Jag märker skillnad för varje gång jag tankar.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Vår V40 gick som en påse skridskor och drack sås därefter de första 100 milen, så det bör sjunka efter det. Vet dock inte om jag märkte nån skillnad sen vid ex 1000 mil.
Du kommer säkert ligga runt 0,7-0,8 med tröskverket
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
KrilleW skrev:
XC90_Executive skrev:Alla kostnader gör givetvis att det kan bli en stor summa. Men det är många som köper en diesel (som ofta är dyrare i inköp) för att spara några tusenlappar per år i bränsle. Jag köper hellre en roligare motor :wink:
Ja, det är ju faktiskt lite naivt. Jag ska beställa en XC60 i veckan och det blir en D4 AWD av ekonomiska skäl. Helst av allt vill jag såklart ha en T6, men med de kampanjer som finns på D4 så blir prisspannet mellan dessa två nästan exakt 100,000kr vilket är på tok för mycket bara för motorn. T5 hade blivit utmärkt den med, men jag behöver awd med tanke på hur jag brukar min bil.
Det får väl säljaren lösa med rabatt. De borde kunna ge bra mkt mer på en T6 AWD.
av KrilleW
W.A.P.E. skrev:
KrilleW skrev:
XC90_Executive skrev:Alla kostnader gör givetvis att det kan bli en stor summa. Men det är många som köper en diesel (som ofta är dyrare i inköp) för att spara några tusenlappar per år i bränsle. Jag köper hellre en roligare motor :wink:
Ja, det är ju faktiskt lite naivt. Jag ska beställa en XC60 i veckan och det blir en D4 AWD av ekonomiska skäl. Helst av allt vill jag såklart ha en T6, men med de kampanjer som finns på D4 så blir prisspannet mellan dessa två nästan exakt 100,000kr vilket är på tok för mycket bara för motorn. T5 hade blivit utmärkt den med, men jag behöver awd med tanke på hur jag brukar min bil.
Det får väl säljaren lösa med rabatt. De borde kunna ge bra mkt mer på en T6 AWD.

Jo, lite bättre rabatt kan man säkerligen få. Men 100k är fortfarande för långt gap emellan för att det ska kännas skäligt att betala det extra för motorns skull.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ja det är lite tråkigt att den enda moderna XC60 AWD ska vara just T6
av Lexington
W.A.P.E. skrev:Vår V40 gick som en påse skridskor och drack sås därefter de första 100 milen, så det bör sjunka efter det. Vet dock inte om jag märkte nån skillnad sen vid ex 1000 mil.
Jag hoppas du har/får rätt :D Känns sådär o snålköra o ändå ligga runt 0,94 milen.
dissonans skrev:Man anger bara inte uppgifterna, de mäts fram på rullande landsväg i ett laboratorium med idealiska förhållanden och en del specialanpassningar.
Självklart, men antar att Audi mäter på liknande sätt och deras förbrukning låg ju nästan exakt rätt, eller ja, det diffade iaf inte 0,3-0,4.
Användarvisningsbild
av joel80
Vad har du förresten satt för däck på den? Större fälgar drar också soppa.. Och olika däck rullar olika snålt. På min förra V70 gick det klart snålare på 16" vinterdäck än på 17" sommardäcken som dessutom var bredare. Trots vinter, dieselvärmare och kyla drog den oftast mindre. (om man inte kört väldigt mkt förvärmning...)
av dissonans
Lexington skrev:
W.A.P.E. skrev:Vår V40 gick som en påse skridskor och drack sås därefter de första 100 milen, så det bör sjunka efter det. Vet dock inte om jag märkte nån skillnad sen vid ex 1000 mil.
Jag hoppas du har/får rätt :D Känns sådär o snålköra o ändå ligga runt 0,94 milen.
dissonans skrev:Man anger bara inte uppgifterna, de mäts fram på rullande landsväg i ett laboratorium med idealiska förhållanden och en del specialanpassningar.
Självklart, men antar att Audi mäter på liknande sätt och deras förbrukning låg ju nästan exakt rätt, eller ja, det diffade iaf inte 0,3-0,4.
Vilken årsmodell var din Audi? Hur långt hade den rullat?
av Glenn3
En släkting har en XC70 D4 AWD (MY15) som snittar 0,75-0,8 vid pump och då är det mestadels korta resor i stad eller dragning av husvagn på knappt 2000kg. Mindre än jag trodde det skulle vara med tanke på det man hört om den gamla drivlinan. Har själv beställt en XC60 D4 AWD nu.

Annars är D4 VEA betydligt närmare Volvos specade förbrukning enligt min erfarenhet, inga problem att komma nära när det gäller förbrukningen på landsväg. Igår körde jag 50 mil motorväg i 125-130km/h och snittade då 0,57 enligt bilen vilket brukar vara 0,6 vid pump för mig vilket jag tycker är helt ok. Dock diffar det lite mer gällande stadskörning för min del iaf.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]