Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BennyL
Du behöver inte oroa dig alls över att motorn tar skada idag. Men visst är det du ser på din "mätare" bättre än att den är i botten, vatten och olja har lite uppvärmning, men det spelar ingen roll i 5 grader, inte heller mycket roll i -20 grader så...
Användarvisningsbild
av Derank
vet inte hur pålitlig den där såkallade mätaren är, m ikn står i mitten efter ca 3min körning, då har värmaren gått i kanske 30-40min ca.
Användarvisningsbild
av Derank
BennyL skrev:Nä, värmaren går alltid på full effekt till kylvätskan har uppnått en viss temperatur, sedan underhålls detta med halv fart eller så går den i vila om värmaren inte behövs, eller full fart om halvfart inte räcker.
Vill påstå att det inte heller gör någon skillnad om man ställer tempreglagen på 16 eller 26, det styrs helt via can-bus på Volvo, vad som skall hända när värmaren är på.

Det vi menar är att man kan ställa upp värmevredet på 26 grader och starta bilen, det påverkar såklart
BennyL skrev:Du behöver inte oroa dig alls över att motorn tar skada idag. Men visst är det du ser på din "mätare" bättre än att den är i botten, vatten och olja har lite uppvärmning, men det spelar ingen roll i 5 grader, inte heller mycket roll i -20 grader så...
Du menar att kallstarter inte påverkar motorn negativt, eller så mycket att det gör en skillnad?
Användarvisningsbild
av Derank
Kallstarter påverkar garanterat inte motorns livslängd så du märker av det. Den lär hålla i 40000mil iaf.

Jag körde min gamla 850 i 9år på mineralolja och utan motorvärmare. Den har idag passerat 46000mil.

Den lät som om den skulle skära ihop varje gång man startade den i minusgrader
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är nog åt Deranks håll här.. Det påverkar inte så att man troligen kommer märka något.. Däremot är det nog klokt att inte köra fullgasaccelerationer med kall motor... Dumt att utmana. :)
Vad gäller temperaturmätaren vill jag minnas att mittenläget betyder att temperaturen är minst 65 grader och det är alltså kylarvätskan, inte oljan. Ska man köra hårt gör man nog bättre i att vänta.
av Gunner
Vad är problemet? Ställ in uret på tiden du skall åka iväg och då har du en ypperlig miljö i kupé och motor!?
//Mats
av AdrianH
Måste passa på att fråga om just dieselvärmaren och temperaturmätning.
Fick min xc60 awd för ca två veckor sedan, har kört värmaren nästan varje gång jag ska iväg med bilen.

Men har märkt att nästan varje gång jag sätter mig i bilen så visar temperaturmätaren olika temperaturer, ibland halvlågt, ibland närmare mitten, och då har jag alltid gått ut till bilen vid tidurens inställda tid.

Ska det vara så?
av HVTH
Antar att yttertemperaturen har varierat? Kolla vid likadana yttertemp och se om du fortfarande har variation på motortemperaturen... Det spekuleras ju tidigare i tråden om att värmaren kan gå med två olika effekter, då är det ju logiskt att du har en viss variation.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]